• 1
  • 2
2008-07-10, 20:41
Bannlyst
Nån som vet hur lång garanti samsung har på sina lurar? Jag har en SGH-U600 som jag inte får nått ljud i..
Citera
2008-07-10, 20:44
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Nån som vet hur lång garanti samsung har på sina lurar? Jag har en SGH-U600 som jag inte får nått ljud i..

3 sek på google

http://www.samsung.com/se/support/re...rantyMain.html
Citera
2008-07-10, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
3 sek på google

http://www.samsung.com/se/support/re...rantyMain.html

Så säger butiken 1 år så är det ett år som gäller? För samsung har inte skrivit ut hur lång tid i klartext... har haft min lur i lite mer än ett år...
Citera
2008-07-10, 21:35
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Så säger butiken 1 år så är det ett år som gäller? För samsung har inte skrivit ut hur lång tid i klartext... har haft min lur i lite mer än ett år...

Jag trodde också det först men tydligen är det inte så. Enligt konsumentlagen ska de va två års garanti sa en kille i personalen på phonehouse till mig idag. Och då ska butiken skicka din telefon till service. Om de inte gör detta så säg att du kommer kontakta konsumentombudet eller vad det heter. Ge dig inte och hör gärna med personal i nån annan butik, han som jag pratade med idag erbjöd sig som sagt att skicka min tele till service om Siba vägrade.
Citera
2008-07-10, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Jag trodde också det först men tydligen är det inte så. Enligt konsumentlagen ska de va två års garanti sa en kille i personalen på phonehouse till mig idag. Och då ska butiken skicka din telefon till service. Om de inte gör detta så säg att du kommer kontakta konsumentombudet eller vad det heter. Ge dig inte och hör gärna med personal i nån annan butik, han som jag pratade med idag erbjöd sig som sagt att skicka min tele till service om Siba vägrade.

Se där, jag ska kolla upp det där lite nogrannare... och rota fra mitt kvitto... Trodde det var ett år så jag knatade iväg och köpte en ny w890 förra veckan.
Citera
2008-07-10, 22:52
Medlem
oricons avatar
Det är alltid tillverkaren av en produkt som bestämmer vilken garantitid som gäller och där har inte butikerna något att säga till om. Däremot sätter butikerna egna garantitider på sina egna märken. Garanti för huvudtaget är enbart goodwill från butikens sida..

Konsumentköplagen gäller i tre år från och med inköpsdatum. Under dom sex första månaderna ska produkten bytas ut/köpas tillbaka om inte säljaren kan bevisa att felet uppkommit utav felaktig/oaktsam användning. Efter sex månader är det upp till köparen att bevisa att felet fanns från dag ett. Konsumentköplagen ger dej alltså "rätt" till att påpeka fel på din produkt tre år efter inköpet.

Skål!
Citera
2008-07-10, 23:03
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oricon
Det är alltid tillverkaren av en produkt som bestämmer vilken garantitid som gäller och där har inte butikerna något att säga till om. Däremot sätter butikerna egna garantitider på sina egna märken. Garanti för huvudtaget är enbart goodwill från butikens sida..

Konsumentköplagen gäller i tre år från och med inköpsdatum. Under dom sex första månaderna ska produkten bytas ut/köpas tillbaka om inte säljaren kan bevisa att felet uppkommit utav felaktig/oaktsam användning. Efter sex månader är det upp till köparen att bevisa att felet fanns från dag ett. Konsumentköplagen ger dej alltså "rätt" till att påpeka fel på din produkt tre år efter inköpet.

Skål!

Nja, enligt informationen jag fick idag av personal på telefonbutiker så är det 2 år som garantin gäller som vanligt och det 3e året måste kunden själv bevisa att felet beror på fel i tillverkning och inte en själv.
Citera
2008-07-10, 23:14
Medlem
oricons avatar
ja, eftersom alla mobiltelefonmärken använder sig av en tvåårig garantitid (utom LG) så får du ju ändå mobilen utbytt/återköpt/reklamerad på garantin.. När dom två åren är slut har du ett år kvar som konsumentköplagen gäller och då är det du som ska bevisa att det va nåt knas på mobilen (i det här fallet) redan från första dagen.
Citera
2008-07-10, 23:15
Medlem
1. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren och inget som är reglerat i konsumentköplagen. De flesta tillverkare lämnar 1 eller 2 års garanti.

2. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köp.
Är varan äldre en 6 månader så är det köparen som ska bevisa att felet är ett sk. ursprungsfel.

Så ser lagen ut. I praktiken så får du oftast din vara lagad upp till 3 år efter köp om det inte finns tecken på yttre åverkan, eller i telfeonfallet fuktskada.
Jobbar med detta dagligen så jag vet.....
Citera
2008-07-11, 00:21
Medlem
TKD_1337s avatar
Saknad mobil

Saknar mobilen jävligt mycket. Den fick sig ett par kast i väggarna då & då, vatten etc. men efter tre-fyra gånger med för mycket vatten över sig så fick den kortslutning.

En av de bästa mobilerna! Lagades två gånger på goodwill av Elgiganten dessutom, trots att det var vattenskadad. Fick även ny framskal och display (första gången).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in