2008-07-09, 20:28
Medlem
Tjena, är ute efter en lägenhet och börjar blicka bort från sthlm.
Vilken del av södertälje är den lugna delen utan alla yoyos som kastar sten på ambulanser och bussar mm..
Vet att Ronna och Hovsjö är sådana områden, men finns det några fina delar utan alla gangbangers?
Eller är hela södertälje att glömma?
Citera
2008-07-09, 20:43
Medlem
Squalos avatar
Som du säkert har märkt så är det fullt av yoyos och irakier och fan vet vad. Till och med i dom vita delarna av staden slaktas ungdomar med kniv på öppen gata.

Bor ju mer irakier där än i hela USA. Eller vad det är dom säger... Bor nog fler sånna där om ett par år än i hela Irak.

Jag skulle satsa på något annat...
Citera
2008-07-09, 21:52
Medlem
papperskulas avatar
Flyttade hit för några månader sedan , ska nu försöka flytta härifrån. Det beror inte på alla "yoyos", utan snarare att jag finner staden extremt tråkig! Det bor säkert 90 % svenskar i mitt och mina polares områden, så finns gott om helt okej områden att bo i. Hovsjö och Ronna samt Fornhöjden (tror sista även ska vara väldigt invandrartätt) märker man inte av då dessa ligger i varsin utkant av staden. Men strossar du runt i Centrum så märker man av hur extrem situationen är , går väll en utomnordisk på varje svensk ungefär. Skicka PM om du vill byta lya
Citera
2008-07-09, 22:10
Medlem
Titus pollos avatar
Mariekäll är väl ganska hyffsat, det är mest bostadsrätter. Men västergård ligger nära och jag har märkt under senaste halvåret att det väldigt plötsligt har flyttat in väldigt många utomnordiska invandrare där. Det var i februari som jag noterade detta. Kanske det skett under lång tid men det kom som en liten chock för mig... (jag brukar ofta handla på ICA i västergård) men nu kanske de nåt den kritiska massan så att de märks och sätter sin prägel på miljön?
Saltskog har väl mer eller mindre tagits över av flyktingar (från finnarna) sen några år tillbaks?

Pershagen är nog det stället med minst invandrare?...om man tänker relativa tätorten iaf.
Senast redigerad av Titus pollo 2008-07-09 kl. 22:16.
Citera
2008-07-09, 22:16
Medlem
Precis. Södertälje tog emot fler människor från Irak än vad hela USA någonsin gjort och har i landet.
Citera
2008-07-09, 23:25
Medlem
DennisOlofs avatar
Testingtesting, flytta inte till södertälje om du redan bor närmare stockholm.

Det är ganska långt bort och tar bra lång tid att åka pendel för inte tala om allt jävla tjaffs med "växel fel i södertälje" som man hör för jämnan vintertid. Plus "löv på spåren".

Inte så länge sedan dom kastade skrot på spåret också, suck.

Ska man bo norr om stockholm är det längsta ut man bör välja "upplands-väsby". Men inte längre, och väster ut är det "kungsängen" anser jag. Fast man kan ju välja upplands-bro, det är grymt litet och bra lungt där.
Fast det bor ganska mycket invandrare där.

Att bo öster om staden är ju helt sämst, förutom om man kan åka tunnelbana.
Citera
2008-07-10, 14:16
Medlem
Om du nu trots vad folk skriver vill bo i södertälje så är väl brunnsäng och rosenlund de lugnare områdena.

Har bott på båda och rosenlund är väl lugnast ställe då mycket pensionärer och dylikt bor där. Väldigt lite "yoyos" som jag la märke till. Brunnsäng är rätt stökigt vid centrum då det är mycket hyresrätter och även ett "soc-hus" där om jag minns rätt... Var inte sällan man såg en polisbil stå i centrum. Men skaffar du en bostadsrätt precis bredvid centrum så är det lugnt och faktiskt mycket fint område.

För övrigt har jag inte mycekt gott att säga om södertälje jag heller... Broöppningar som av nån anledning alltid matchar när du ska över, "yo yo's" som står och spänner sig lite här och var (även många helt ok för den delen)
Som andra sa, pendeltåg som ska vänta i s-tälje hamn om dom nu ens är i tid. Börjar dock förstå de som kastar sten på bussar nu då en buss tyckte det var himla roligt att svänga in när det var för snävt och kör på min sidospegel, och inte ids stanna eller något.

Sen kan det ju vara kul att veta att södertälje ett av sveriges fattigaste kommuner med störst brottslighet. Så sent som i förrgår så vart tjejens farfar bestulen på 9000kr från sin lägenhet MEDANS han låg och sov. Tjejens mamma vart för 6 månader sedan bestulen på sin handväska av några snorvalpar. Till saken hör att dom drog så hårt att hennes nyopererade tennisarbåge revs upp igen så... kul för henne...

Om du lyckades läsa mellan raderna här så förstår du kanske att jag INTE skulle rekomendera stälje:P
Men om du vill bo där: Rosenlund eller brunnsäng skulle jag säga
Citera
2008-07-10, 14:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Jsson2, jaha.

Jo pendelproblemen är ju inte så kul, det är något man absolut måste tänka på när man flyttar till förorten eller långt bort, bussresorna osv.

Bro-öppningarna är det ju inte LITE folk som är sura på, ibland undrar man om dom inte har kontrakt med djävulen för det är ju ofta bron öppnas när det är rusning och vid helt sjuka tider.

Och när det gäller stölder, har man inte råd med daloc säkerhetsdörr är det helt klart värt pengarna att skaffa galler-dörr på insidan, men bor man på bottenvåningen hjälper det inte så mycket kanske.
Citera
2009-07-12, 12:06
Medlem
Jag rekomenderar om du skall flytta till Södertälje skall du försöka att hitta nåt av dessa områden:
Västergård - Mycket barnfamiljer och trevligt område
Mariekäll - Lungt område samt mycket äldre bor där.
Torekällberget - Lungt område inte mycket med trafik (Mariekäll/Torekäll)
Bårstaberget - Kan finnas lite liv där men mycket fint i lägenheterna
Rosenlund - Har hört att det är mycket mopeder där som åker
Grusåsen - Nära till sjukhus och ganska trevligt område men mycket trafik
Södra - Bra område si sådär med familjer
Pershagen - Lungt område kan vara ganska svårt att få tag på lägenheter
Brunnsäng/Bergvik - Mycket med barn familjer

Sen finns det också Nykvarn och Järna strax utanför Södertälje

Jag har inte åkt kommunalt sen 96 så jag vet inte hur det är med bussar och sådant i Tälje trakterna
Citera
2009-08-20, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Mariekäll är väl ganska hyffsat, det är mest bostadsrätter. Men västergård ligger nära och jag har märkt under senaste halvåret att det väldigt plötsligt har flyttat in väldigt många utomnordiska invandrare där. Det var i februari som jag noterade detta. Kanske det skett under lång tid men det kom som en liten chock för mig... (jag brukar ofta handla på ICA i västergård) men nu kanske de nåt den kritiska massan så att de märks och sätter sin prägel på miljön?
Saltskog har väl mer eller mindre tagits över av flyktingar (från finnarna) sen några år tillbaks?

Pershagen är nog det stället med minst invandrare?...om man tänker relativa tätorten iaf.

Bor miljarder med polacker i västergård nu. Så västergård håller på och förfalla
Citera
2009-08-20, 05:26
Medlem
Glöm om livet är dig kärt.
Citera
2016-01-08, 17:35
Medlem
Itons avatar
Hej,

ett par snabba frågor angående bostad i Södertälje.

1) Är det svårt att hitta en bostad i lite lugnare delar av stan? Hur är hyrorna?
2) Är det svårt att hitta en bostad någonstans mitt emellan Stockholm och Södertäljer?
3) kanske dum fråga men...går det att använda kötiden från Stockholms stads bostadskö för en bostad enligt punkt 2?

Tack på förhand för svar
Iton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in