• 1
  • 2
2008-07-09, 11:18
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
Hej!
Har en IBM / Lenovo T60 som jag har satt BIOS lösenord på.

Först satte jag ett standard som kommer när man startar upp datorn och det kommer jag givetvis ihåg.

Men sen satte jag ett annat password för att kunna komma in i BIOS (typ Adminpassword för BIOS) vilket jag har glömt.

Någon som vet hur man kan resete'a BIOS lösenordet?
Skulle det hjälpa om jag flashade om hela bios'et och gör en sk replace på det befintliga?

Modell: T60 1951 CZ1

Ha det gott allesamman
Citera
2008-07-09, 11:30
Medlem
epost72s avatar
Sitter så gott som alltid någon bygel på moderkortet "passw" "BIOSrst" kolla på deras hemsida elleri i manualen som säkerligen finns att ladda ned.
Google
Citera
2008-07-09, 11:34
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
Tack för tipset epost72 har dock googlat i ett par timme på området, men hittar inget om det.
Det jag hittade när jag googlade var att det inte finns nån bygel/jumpy på T60 moderkortet, men ska kolla lite extra i manualen.

Tacksam för fler förslag :P
Citera
2008-07-09, 11:37
Medlem
Trance_Nations avatar
Det är väll en bärbar dator du pratar om?
Då är det inte så jätte säkert att de finns en jumper, om de ens finns en jumper kommer du behöva plocka bort hela underdelen på datorn för att komma åt den.

Jag råder dig istället att ringa till IMB/lenovo supporten och förklara vad du har gjort och fråga vad som finns att göra
Citera
2008-07-09, 11:41
Medlem
epost72s avatar
"Tack för tipset epost72 har dock googlat i ett par timme på området, men hittar inget om det.
Det jag hittade när jag googlade var att det inte finns nån bygel/jumpy på T60 moderkortet, men ska kolla lite extra i manualen.

Tacksam för fler förslag :P"

Ibland är dom enklaste lösningarna de bästa det är inte lätt att veta vad som redan prövats

Sorry såg inte att det var en bärbar.

ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs...df/42t8226.pdf

sök på lösenord problem typ.
Tyvärr är det nog inget man löser på egen hand.
Senast redigerad av epost72 2008-07-09 kl. 11:45.
Citera
2008-07-09, 11:45
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
hmm, okej!
Kan ifs vara värt ett försök att slå en signal till deras support. Har inte så mycket att förlora på det.

Men är fortfarande lite inne på att ev flasha om bios, men då är frågan. Ligger BIOS passworden kvar eller nollställs dem genom en flashning?
Citera
2008-07-09, 11:52
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
Sitter och kollar i manualen
ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs...42t7844_03.pdf

Och enligt sidan 27:
"How to remove the power-on password
To remove a POP that you have forgotten, do the following:
(A) If no SVP has been set:
1. Turn off the computer.

2. Remove the battery pack. For how to remove the battery pack, see “1010 Battery pack” on page 63.

3. Remove the backup battery. For how to remove the backup battery, see “1110 Backup battery” on page 85.

4. Turn on the computer and wait until the POST ends. After the POST ends, the password prompt does not appear. The POP has been removed.

5. Reinstall the backup battery and the battery pack."

Men det lösenordet störs jag inte så mycket av. troligen lär inte adminpasswordet (in till BIOS inställningarna) försvinna....
Citera
2008-07-09, 11:53
Medlem
Fluxors avatar
Lösenordet är gjort så att man inte ska kunna plocka bort det som lekman. Flashning kommer inte hjälpa...

Vill minnas att FSC hade ett bios-password i gamla burkar. Fel pass tre gånger och det var bara att kasta skiten. Gick inte att ordna.
Citera
2008-07-09, 12:03
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
Man kan ju lugnt påstå att det verkligen fyller sin funktion om man inte kan plocka bort det...

Men det är möjligt att det inte finns någon lösning på problemet :/
Citera
2008-07-09, 12:12
Medlem
Beergs avatar
Ställer en fråga om ungefär samma sak, har ett gammal dator med bios lösen. Det är en stationär så det borde väl bara vara att ta bort batteriet på moderkortet en stund. eller?
Citera
2008-07-09, 12:23
Medlem
Avstängbs avatar
Det finns backdoor lösenord till vissa BIOS.
På en laptop är det nog rätt så pilligt att ta loss batteriet men det är nog ända sättet.
Citera
2008-07-09, 12:55
Medlem
Sultanen_Orvars avatar
hmm, misstänker att jag får klara mig utan BIOS'et så länge som jag har kvar datorn (vilket lär vara ett par år)

Men jag tackar mycket för all hjälpen, men skulle någon hitta en lösning så släng gärna in den så blir jag apglad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in