• 1
  • 2
2008-07-08, 17:53
Medlem
Jag undrar vad en värdering brukar kosta på ett ungefär på en bostadsrätt? Ska renovera lägenheten och behöver göra en omvärdera av lägenheten efter renovering så banken vet bättre hur de/jag kan lägga mina lån på bostaden.

Saken är den att i min trappuppgång så har det inom det senaste året sålts fyra av sex lägenheter och tre av dem har samma mäklare haft hand om. Känns som det borde kunna göra en "snabb" värdering av min bostad eftersom de lär ha rätt bra koll på värdet här jag bor. Det var också den mäklarfirman som sålde min bostadsrätt till mig.

Har hört att det i vanliga fall kan kosta kring 5 laxar men jag tycker det känns lite overkill. Behöver bara ett ungefärlig uppskattat värde. Eftersom den mäklarfirman har bra koll på föreningen så borde det kunna gå realtivt smidigt för dem. Visserligen så kanske de har ett fast pris för en värdering som de inte ändrar på. Har en tanke och den är att "lova" dem att de får sälja min bostad i framtiden, om det nu kan hjälpa.

Tips och ni som vet, kommentera!

Inga tips som oseriösa, billiga, nätsajter som värderar bostaden nu...
Citera
2008-07-08, 18:05
Medlem
kalaas avatar
Alla seriösa mäklare gör en kostnadsfri värdering - men - säg till dem att du tänker sälja, inte att du vill lägga om dina lån! När du väl har mäklaren där kan du säga att du funderar på att renovera lägenheten innan försäljning. De borde kunna ge dig en hyfsad uppgift på hur mycket den kommer att öka i värde om du exempelvis renoverar kök och badrum.

När jag har sålt mina tidigare lägenheter har jag alltid haft flera mäklare som kommit och värderat. Bara för att du begär en värdering betyder det inte att du på något sätt binder dig att anlita mäklaren sen...
Citera
2008-07-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaa
Alla seriösa mäklare gör en kostnadsfri värdering - men - säg till dem att du tänker sälja, inte att du vill lägga om dina lån! När du väl har mäklaren där kan du säga att du funderar på att renovera lägenheten innan försäljning. De borde kunna ge dig en hyfsad uppgift på hur mycket den kommer att öka i värde om du exempelvis renoverar kök och badrum.

När jag har sålt mina tidigare lägenheter har jag alltid haft flera mäklare som kommit och värderat. Bara för att du begär en värdering betyder det inte att du på något sätt binder dig att anlita mäklaren sen...

Men du får väl inte något papper på vad bostaden är värd då? Jag vill ju i princip ha ett papper som jag kan lägga fram på banken och visa hur mycket min bostad är värd. Tar jag bara dit en mäklare så säger den väl bara ett mer uppskattad pris på vad lägenheten ungefär skulle kunna tänkas gå på? Då kan lika väl jag själv gå till banken och säga att såhär mycket tycker jag den är värd.....
Citera
2008-07-08, 18:17
Medlem
svar

Citat:
Ursprungligen postat av kalaa

Men du får väl inte något papper på vad bostaden är värd då? Jag vill ju i princip ha ett papper som jag kan lägga fram på banken och visa hur mycket min bostad är värd. Tar jag bara dit en mäklare så säger den väl bara ett mer uppskattad pris på vad lägenheten ungefär skulle kunna tänkas gå på? Då kan lika väl jag själv gå till banken och säga att såhär mycket tycker jag den är värd.....
Citera
2008-07-08, 18:47
Medlem
kalaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos

Där har du en poäng som jag naturligtvis inte tänkte på. Rent teoretiskt skulle du kanske kunna fråga om du kan få värderingen skriftligt. Dra ihop någon liten lögn om att du förmodligen tänker köpa en annan bostadsrätt innan du sålt din nuvarande och att banken kräver en värderingsuppgift på den du har för att kunna ge dig ett kortfristigt lån. Äh, jag vet inte. Prova går ju, ring och fråga.

Din bank har inget samarbete med någon mäklarfirma som kan göra en rabatterad värdering?
Citera
2008-07-08, 19:29
Medlem
Nej det är dåligt med samarbete på den fronten mellan min bank och mäklare. Ska ringa runt lite imorgon och kolla läget, får ta den äkta varianten på första mäklarfirman och blir det för dyrt där så får jag ljuga ihop något till nästa så jag får mig en billig värdering.
Citera
2008-07-08, 21:00
Medlem
rebbans avatar
Vi pröjsade 1500 eller 2000 om jag inte minns fel för en värdering för att lägga om lånen.
Citera
2008-07-08, 23:33
Medlem
stilltons avatar
En annan idé kan ju vara att gå till en annan bank och fråga om dom kan tänka sig att låna ut pengarna utan massa krångel om du flyttar alla bankaffärer till dom. Får du ett OK där så borde det ju vara en smal sak att få din nuvarande bank att gå med på samma villkor. Om du nu inte vill byta.
Citera
2008-07-09, 01:08
Medlem
Arasalls avatar
Jag fick en värdering av min fastighet i samband med att jag sålde en annan fastighet - så det blev lite av en extratjänst. Enligt den person som då gjorde värderingen, som ofta gjorde detta åt banker inför ökning av lån osv., borde det ha kostat runt 1500, vilket ju stämmer med vad t.ex. Rebban säger.

Har du en bra bankkontakt på din bank kanske de kan ordna med att en kunnig kan komma ut och titta, och sedan förmedla det muntligen till den som kan bevilja lånet, det bör i så fall inte kosta något alls. Många banker idag har ju en fastighetsdivision som kan stå till tjänst i sådana fall.

Efter min erfarenhet bör du iaf inte behöva betala mer än ett par tusen för en skriftlig värdering.
Citera
2008-07-09, 09:00
Medlem
ring runt o hör. Jag ringde ett flertal mäklare. De flesta ville ha runt 1500 - 2000, men en mäklare (från stor firma) gjorde det gratis (skriftligt, naturligtvis). Då var jag ändå öppen med att jag bara ville lägga om lånen.
Citera
2008-07-09, 10:23
Medlem
Precis som flera varit inne på så är det skillnad på den värdering som mäklare gör gratis - denna brukar kallas försäljningvärering och ger det pris som en mäklare tror att objektet går att sälja för just nu.

Den andra typ av värdering är den sk bankvärderingen som brukar kosta kring 2000:-. Denna värdering skall ge det bestående långsiktiga värdet på fastigheten och för denna får du ett intyg - ett värdeingsintyg som de flesta banker accepterar som grund för sk bottenlån.
Citera
2017-05-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLindeman
ring runt o hör. Jag ringde ett flertal mäklare. De flesta ville ha runt 1500 - 2000, men en mäklare (från stor firma) gjorde det gratis (skriftligt, naturligtvis). Då var jag ändå öppen med att jag bara ville lägga om lånen.

Nu så där tio år senare från när denna post skrevs tror jag gratisvärderingar är standard i storstadsregioner oavsett syfte. Värdet på en lägenhet är så högt att mäklaren kan lätt göra det lilla arbete som en värdering är för att etablera en kontakt med köparen. Det är ju trots allt relativt stor chans att en mäklare som ger bra intryck vid en värdering kommer att bli anlitad vid en senare försäljning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in