• 1
  • 2
2008-07-08, 16:44
Medlem
Avstängbs avatar
Jag har en hårddisk på 300 gig som varit uppdelad i 3 partitioner.
Igårkväll fick jag för mig att jag skulle slå ihop dom till en partition.

Jag var från början lite kritisk till partitionmagic då det är en en nortons skitgrejjer och man vet att dom ofta har massa problem med deras grejjer men jag körde ändå.. vad fan kan bli fel när man ska slå ihop 3 partitioner på samma disk tänkte jag...
Dundrar igång allt och lägger mig för att sova, när jag vaknar har det blivit något jävla fel..

ser ut såhär nu:
http://img90.imageshack.us/img90/1219/12543698gf7.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/2576/12960793yn8.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/840/35334124nr9.jpg
--Startar om partition magic och nu ser det ut såhär--
http://img65.imageshack.us/img65/1069/49619462ub8.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/2945/32979128jo2.jpg

Nu är både partition D och partitionen J borta och och partition magic påstår att J: är oformaterad nu också.

Vad ska jag göra för att rädda min data? Hur ska jag slå ihop partitionerna?
Jag har viktig data på partitionerna som jag måste ha kvar och den får inte försvinna, skitviktigt.
Citera
2008-07-08, 16:53
Medlem
det är du som inte vet hur du skall göra
Citera
2008-07-08, 16:54
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avstängb
Vad ska jag göra för att rädda min data? Hur ska jag slå ihop partitionerna?
Jag har viktig data på partitionerna som jag måste ha kvar och den får inte försvinna, skitviktigt.
Gör backup på din viktiga data och ge fan i att pilla med PM tills du är klar med backupen.
Sedan formaterar du om disken (och sammanfogar partitionerna) via Windows egna diskhanterare.
Citera
2008-07-08, 16:57
Medlem
Avstängbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenMu
det är du som inte vet hur du skall göra
Jag vet precis hur jag ska göra, jag fick en "Error #1345"(eller något dylikt) under processen och därför blev allt knas.
Citera
2008-07-08, 16:58
Medlem
Avstängbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Gör backup på din viktiga data och ge fan i att pilla med PM tills du är klar med backupen.
Sedan formaterar du om disken (och sammanfogar partitionerna) via Windows egna diskhanterare.
Det är bara det att mina andra diskar är proppfulla och jag har inget utrymme att lägga backup på.
Helst skulle jag villja återställa allt som det var bra och köra 3 partitioner igen.
Jag har lyckats återställa D: så det är bara J: kvar.(Som nu ser ut att vara oformaterad)
Citera
2008-07-08, 17:36
Medlem
Kuzmins avatar
Citat:
Jag vet precis hur jag ska göra, jag fick en "Error #1345"(eller något dylikt) under processen och därför blev allt knas.

Ja.. alltså visste du inte vad du skulle göra, annars hade du väl kollat så det var samma NTFS-version först?
Citera
2008-07-08, 17:42
Medlem
Carradines avatar
Citat:
men jag körde ändå.. vad fan kan bli fel när man ska slå ihop 3 partitioner på samma disk tänkte jag...
Dundrar igång allt och lägger mig för att sova, när jag vaknar har det blivit något jävla fel..
Detta visar att du inte är insatt i hur det fungerar eller är villig att läsa på för den delen heller.

Kan meddela att Partition Magic köptes av Symantec för bara några år sedan.
Citera
2008-07-08, 17:47
Medlem
Avstängbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuzmin
Ja.. alltså visste du inte vad du skulle göra, annars hade du väl kollat så det var samma NTFS-version först?
Problemet med NTFS version uppstod efter det första felet, då partition J: kom i klämm mitt under sammansättningen av D: och J: och visades som oformaterad, PM8 är dock rätt buggigt, se bara bilden där den visar min 300gb hårddisk som en ~330GB disk med 4 partitioner.
Efter att jag startade om PM8 så kan jag inte ens välja att slå ihop partitionerna då J: är oformaterad.

Dessutom så kan inte en partition ha NTFS version 0.0 som du ser på bilden, det beror på en bug i PM8.

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Detta visar att du inte är insatt i hur det fungerar eller är villig att läsa på för den delen heller.
Jag kanske har uttryckt mig som om jag inte kan ett skit men jag har mycket erfarenhet och jag vet hur diskar och filsystem fungerar.
Senast redigerad av Avstängb 2008-07-08 kl. 18:09.
Citera
2008-07-08, 17:57
Medlem
Avstängbs avatar
Allt blev väldigt rörigt så skriver om händelseförloppet.

Partition D,J,G ska slås ihop, alla är NTFS och ligger på samma hårddisk.
D,J är primära partitioner och G är en logisk partition.
När jag ska slå ihop D: och J:så går allt fridan fröjd och PM börjar arbeta med att slå ihop dom när jag kommit halvvägs så får jag en error, står bara "error #Nummer" och inget mer än en "ok" knapp.
Efter det så ser ni screenshots på hur allt såg ut.

Min J: syns nu dubbel i PM pga att PM är buggigt och därför blir NTFS version 0.0 på J: då PM både ser den som en NTFS partition sedan tidigare och då den egentligen är sönderpippad och uppfattas som en oformaterad partition.
När jag startar om PM så ser allt ut som i dom två sista bilderna.

Jag sätter tillbaks min gamla D: till D: och den numera oformaterade J: till J:.
Filerna finns kvar på D: men J: kommer jag inte åt då datorn uppfattar den som oformaterad.
Citera
2008-07-08, 18:07
Medlem
Avstängbs avatar
Nu är iaf problemet löst, återställde dom förlorade filerna med ett recovery program och formaterade J: varpå jag slog ihop den med D:.

Jag kommer att undvika PM8 i framtiden då den inte går att lite på alls.
Får den någon mystisk error mitt i arbetet så lämnar den allt som det är helt sönderpippat, så jävla dåligt.
Citera
2008-07-08, 18:28
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Nu är iaf problemet löst, återställde dom förlorade filerna med ett recovery program och formaterade J: varpå jag slog ihop den med D:.

Får den någon mystisk error mitt i arbetet så lämnar den allt som det är helt sönderpippat, så jävla dåligt.
Du kanske skulle ta och kolla upp felkoderna innan du dömer ut programmet - Partition Magic är och har alltid varit ett av de mest kompetenta partitionsprogrammen, bara för att det står ett annat företagsnamn på produkten än tidigare så är den inte sämre.
Citera
2008-07-08, 19:32
Medlem
Kuzmins avatar
Citat:

Skyll inte din okunskap på ett program..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in