• 1
  • 2
2008-07-08, 13:03
Medlem
Hej!

Jag tänkte installera min nya dimmer till en taklampa men det verkar inte riktigt funka. Tidigare satt där en dosa som hade tre sladdar ikopplade. En vit, en gul och en grön. I dimmern finns där bara plats att koppla i 2 sladdar, jag förmodar att den jordade inte ska kopplas in? Där finns L1 och X1 (tror jag) men L1 är iaf huvudströmmen. Jag har testat vit i huvudströmmen och gul i X1 och tvärtom men ingen funkar. Båda gångerna ligger den gröna vid sidan eftersom där inte finns någonstans att stoppa in den sladden. Vad ska jag göra?

Tack!
Citera
2008-07-08, 13:11
Medlem
razorXs avatar
Alla mina dimmers har haft en plats för jordning... Kan vara så att din dimmer helt enkelt är trasig.
Citera
2008-07-08, 13:21
Medlem
Jag frågade snubben i lamp affären och när han förklarade hur jag skulle installera den så sa han stoppa i huvudströmmen i L1 (vanligtvis vit, brun eller svart) och sen den andra i X1, han snackade aldrig om ett tredje uttag... Kanske får ta och fråga honom? Om ingen vet vad man kan göra
Citera
2008-07-08, 13:26
Medlem
Matchens avatar
Jag får känslan av att du har en fas och två tändtrådar i din dosa, inte fas, tändtråd och jord.

Satt där en kronbrytare innan (dvs sån brytare med två knappar)?

Edit: Dessutom används sällan grön som jord. Den vanligaste färgen innan gul/grön kom som standard var röd.
Senast redigerad av Matchen 2008-07-08 kl. 13:30.
Citera
2008-07-08, 13:31
Medlem
Ja precis en sådan satt där innan! en vit och gul satt ovanpå i 2 hål, sen den gröna under
Citera
2008-07-08, 13:37
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohohehe
Ja precis en sådan satt där innan! en vit och gul satt ovanpå i 2 hål, sen den gröna under

Okej, då har du, som jag antog innan, en fas och två tändtrådar i dosan. Vilken färg som är vad får du mäta/testa fram, men jag skulle gissa att vit är fasen och de andra båda är tändtrådarna.

Hade jag gjort det hela så skulle jag kopplat in den vita på L1 och den gröna på den andra plinten. Funkar inte det så hade jag provat en annan kombo, tills jag hittat den rätta.

Glöm inte att slå av/plocka ut säkringen! Det kan även vara en bra idé att sätta en u-båt eller tejpbit på den överblivna tråden, mest fall i fall.
Citera
2008-07-08, 13:41
Medlem
Tack så mycket!

Jag testade aldrig något med den gröna så ska göra det så fort jag kommer tillbaka till lägenheten

Tack!
Citera
2008-07-08, 13:44
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Tack så mycket!

Jag testade aldrig något med den gröna så ska göra det så fort jag kommer tillbaka till lägenheten

Tack!

Lungt, men var lite försiktig, för man kan aldrig vara helt hundra på färgerna i ett gammalt hus, så sätt ubåt/sockerbit/tejp på den tråden du inte använder innan då slår till säkringen!
Citera
2008-07-08, 13:45
Medlem
Ska det vara någon speciell tejp eller?
Citera
2008-07-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ska det vara någon speciell tejp eller?
eltejp ska du använda
Eller om du vill prova dig fram med annan tejp och sen berätta här hur det gick
Citera
2008-07-08, 13:49
Medlem
Haha vi får se hur vågad man känner sig Men tack igen
Citera
2008-07-08, 13:59
Medlem
sudoks avatar
OM du inte skulle få igång det kolla vad du har för watt på lampan och vad för watt din dimmer behöver för den skall fungera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in