2003-08-04, 13:37
Medlem
Funderar på att köpa en BMW i 6-serien till nästa sommar. Skulle behöva läsa allt som finns om dessa bilars svagheter och egenskaper i övrigt inför köpet. Har letat på nätet men inte hittat något bra. Tar tacksamt emot tips på var man kan finna bra info om dessa modeller.

Tack på förhand.
Citera
2003-08-04, 16:35
Medlem
Märkesklubbarna brukar vara en bra källa till kunskap. Den svenska BMW-klubben hittar du på www.bmwcs.com/
Citera
2003-08-26, 15:44
Medlem
cubases avatar
Tjena jl,
Kolla på http://www.bmwpower.se
Där står en hel del matnyttigt om BMW.

Mvh/Cubase
Citera
2003-08-26, 15:50
Moderator
rancors avatar
fast BMWPower är tyvärr inte objektiva. Där är alla BMW bäst oavsätt vilket fel de bevisligen har.

Vågar inte ens gå in på deras sida igen, sist jag var där hade de ett forum jag besökte och försökte förklara för dem att min S60T5 verkligen är bättre än alla tyska nazistslädar men de ville inte förstå utan blev arga och sa elaka saker.

Vad jag vet är bra är att läsa uttdrag från bilprovningen. De ger ut en bok har jag för mig med statistik på fel osv. Försök även hitta oberoende tester på nätet.
Citera
2003-08-26, 18:26
Medlem
morsuss avatar
tyskt gjutjärnsgods det e grejjer det!
Citera
2003-08-26, 18:28
Medlem
Har själv haft både ett antal Volvo och BMW de senaste åren, och klasskillnaden är solklar. BMW och Mercedes är A-klass vad det gäller
byggkvalitet, körglädje, hållbarhet. Det som Volvo kan konkurrera med är
fina motorer (5 o 6-cyl., förmånliga priser på begagnat och ganska mycket utrustning jämfört med motsvarande modell av BMW. Jämför en BMW 3-serie med en V/S-40 eller varför inte en 523 mot en S60 eller V70. Har man en BMW som gått 6-7000 mil så behöver man inte vara orolig för en massa oljud i karossen. klonkade framvagn/bakvagn eller
knirrande i kupén. Så är det bara! Men visst gör Volvo nu för tiden roliga och bra bilar och jag ser med spänning fram emot dom nya modellerna som kommer snart. Volvo har däremot inte den målsättningen längre att
göra riktigt så gedigna och välbyggda bilar i klass med BMW o Mercedes för det kostar för mycket. Deras inriktning är i fortsättningen att göra robusta och snygga bilar som i alla väder tar Dig från punkt A till B. Och skulle du råka ut för en olycka så är dom säkra. Allt enligt ägarnas direktiv.

Det var det!

jl: Ska Du köpa en begagnad BMW överhuvudtaget så kolla upp den väldigt noga innan Du slår till. En äkta servicebok och svensksåld är
A och O när det gäller en 6-serie.
Citera
2003-08-26, 20:41
Medlem
jenas avatar
Då var det dags för snigeln, eller??
Citera
2003-08-26, 22:33
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
fast BMWPower är tyvärr inte objektiva. Där är alla BMW bäst oavsätt vilket fel de bevisligen har.
Struntprat. Den samlade kompetensen på BMWPower är helt ovärdelig framför allt om man skall köpa en äldre BMW.

Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Vågar inte ens gå in på deras sida igen, sist jag var där hade de ett forum jag besökte och försökte förklara för dem att min S60T5 verkligen är bättre än alla tyska nazistslädar men de ville inte förstå utan blev arga och sa elaka saker.
Tyvärr förstår inte alla BMW-ägare ironin i dylika inlägg så det brukar sluta med en sandlådediskussion...
Citera
2003-08-26, 23:07
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikher
Struntprat. Den samlade kompetensen på BMWPower är helt ovärdelig framför allt om man skall köpa en äldre BMW.

Tyvärr förstår inte alla BMW-ägare ironin i dylika inlägg så det brukar sluta med en sandlådediskussion...

Det är helt sant, för allas bästa bör endast märkesentuseaster skriva på märkessiter eftersom samtliga trådar ballar ut direkt såfort man ens frågar om en gämförelse och det brukar gälla samtliga sådanna forum.

www.zatzy.com är rätt skojjigt forum för div. biltokiga människor, dock är eller rättare sagt var stämningen där lite tråkig innan jag slutade besöka det forumet eftersom det var mycket gnäll mellan vissa nykelpersoner men för överigt finns där mycket kompotenta människor.

Fråga där kanske??
Citera
2003-08-28, 01:07
Medlem
erik25s avatar
Bmw är för nysvenskar och folk som inte vet bättre.......
Citera
2003-08-29, 23:55
Medlem
Azraels avatar
Jag har åkt mycket 6-serie i min ungdom och kan intyga att det är en trevlig bil. Tonvikten ligger mer åt GT-hållet än åt sporthållet.
En viktig sak att komma ihåg; om någonting pajjar så blir det dyyyrt. Jättedyrt. I alla fall i förhållande till inköpspriset.
Du får en fin 633 eller 635 för 30-40000. Men betänk då att en topprenovering lätt kan kosta minst lika mycket.
Å andra sidan kan en topprenovering på en 12:a (MB/BMW) gå på 150-200000 så i det sällskapet är 6-serien direkt billig.
Citera
2003-08-30, 08:49
Medlem
Man får vad man betalar för!

Diskussionen angående Volvo/bmw verseversa är enkel!!!!!

Du får vad du betalar för!!! Köper du en Bmw 7-serie för 800.000:- är det självklart bättre bil än en volvo för 250.000:-

Jag har haft många volvo och bmw och tycker att de alla har sina för/nackdelar....

Köper du en BMW 740 -94 för 60.000:- så får du VÄLDIGT mycket bil för pengarna. Dock så kostar de i försäkring och bensin. Reservdelarna är dock inte så farligt dyra. Att byta avgassystem kostar dock en slant. 11.000:- men jag har inte behövt byta på min än (36.000 mil). på min volvo får jag dock byta stup i kvarten känns det som....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in