2008-07-07, 16:39
Medlem
tourniquets avatar
Hej!

Jag har beställt en ny bärbar pc. Och jag vill självklart surfa trådlöst med den.
men då måste jag skaffa en trådlös router.

Jag kan inte dock så mycket om dem. Vad ska man tänka på när man köper en sån?,och vad har sifforna:

802.11 samt 802.11

för betydelse och vad innebär det?

Siffrorna berättar något om datorns nätverk. Men vad exakt?
Måste bli lite informerad.

Tack på förhand!
Citera
2008-07-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Vad ska man tänka på när man köper en sån?
Inte så farligt mycket, för "medelsvensson" är det ofta inte så lönt med en högklass router för flera tusen kronor.
Det viktigaste att tänka på är att den helst ska ha stöd för både WEP, WAP och WAP2, vilket gör att du kan ha säkra anslutningar till din router. Dock är inte WEP att rekommendera då det är VÄLDIGT enkelt för andra att "hacka".

Citat:
och vad har sifforna:

802.11 samt 802.11

för betydelse och vad innebär det?

Siffrorna berättar något om datorns nätverk. Men vad exakt?
Måste bli lite informerad.

Tack på förhand!
802.11 är samlingsnamnet på en hög olika standarder för trådlöst nätverk. Men det som egentligen är intressant är bokstaven som står bakom, den avgör lite olika hastigehter och så.
b, g och n teknikerna är de vanligaste, varav n tekniken är bäst och nyast, men det trådlösa nätverkskortet i din dator måste även klara av den.

Lite mer detaljerad läsning om du är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Citera
2008-07-07, 17:27
Medlem
Vad fick du för svar när du googlade skiten?

EDIT: pucktvåa
Citera
2008-07-07, 21:02
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Inte så farligt mycket, för "medelsvensson" är det ofta inte så lönt med en högklass router för flera tusen kronor.
Det viktigaste att tänka på är att den helst ska ha stöd för både WEP, WAP och WAP2, vilket gör att du kan ha säkra anslutningar till din router. Dock är inte WEP att rekommendera då det är VÄLDIGT enkelt för andra att "hacka".

802.11 är samlingsnamnet på en hög olika standarder för trådlöst nätverk. Men det som egentligen är intressant är bokstaven som står bakom, den avgör lite olika hastigehter och så.
b, g och n teknikerna är de vanligaste, varav n tekniken är bäst och nyast, men det trådlösa nätverkskortet i din dator måste även klara av den.

Lite mer detaljerad läsning om du är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Hur vet man om det trådlösa nätverkskortet klarar det på min data?
Det är vad den har för specifikation om modem/nätverk

Internt 56k V.92 modem
10/100/1000 Mbit/s nätverksstöd
Bluetooth 2.0
Trådlöst nätverk Intel® PRO/Wireless 4965 AGN 802.11 a/b/g/Pre-n 300Mbit/s

Är det det fetmarkerade i detta fallet?

Jag har 24mbits uppkoppling. Alltså skulle 802.11g passa mig bäst. eftersom den kan ge uppkoppling upp till 54mbits.

b ger ju futtiga 11 enligt tabellen.
Citera
2008-07-07, 23:52
Medlem
Citat:
Är det det fetmarkerade i detta fallet?

Jag har 24mbits uppkoppling. Alltså skulle 802.11g passa mig bäst. eftersom den kan ge uppkoppling upp till 54mbits.

b ger ju futtiga 11 enligt tabellen.
Stämmer bra det

b tekniken är troligtvis lite äldre och finns nog bara kvar utav rena kompabilitetsskäl med äldre datorer

Om du känner för det kan du investera i en router som klarar n-tekniken om kostnaden inte skiljer allt för mycket, ifall du/någon i familjen köper en ny dator som klarar av n-tekniken
Citera
2008-07-08, 19:53
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Stämmer bra det

b tekniken är troligtvis lite äldre och finns nog bara kvar utav rena kompabilitetsskäl med äldre datorer

Om du känner för det kan du investera i en router som klarar n-tekniken om kostnaden inte skiljer allt för mycket, ifall du/någon i familjen köper en ny dator som klarar av n-tekniken

oki
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in