2008-07-07, 13:11
Medlem
blotarns avatar
Jag har pationerat min hårddisk i två delar, en på 80gb och en på 40. Hur som helst, problemet är att jag inte kan formatera den mindre partitionen, då Windows påstår att den innehåller viktiga filer för själva operativsystemet.
Jag hade windows installerat där för länge sedan, men inte längre. Förut lyckades jag formatera den delen, men inte längre tydligen.

Jag hade väl kunnat unna mig att inte formatera den delen, om den nu inte vore befäst med virus som bokstavligen vägrar försvinna. Så fort jag installerar om windows på min större partition så infekteras den direkt och datorn blir cp.

Virusprogram verkar inte hjälpa heller då jag försökt med NOD32, Panda och Norton AV.

Jag har ingen startdiskett heller. Går inte att formatera genom windows-installationen i "dos" eller manuellt i själva windows (högerklicka -> formatera).

Några tips på lösningar?
Citera
2008-07-07, 13:14
Medlem
cannaBes avatar
Du har aldrig tänkt på att viruset kanske ligger på den partition som du inte lyckas ta bort? Jag hade installerat om Windows och under installationen tagit bort båda partitionerna och bara gjort en på 80gb först och installerat windows där (välj inte snabbformatering utan kör den tröga) sen använder du diskhanteraren i Windows för att skapa den på 40gb!
Citera
2008-07-07, 13:31
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Du har aldrig tänkt på att viruset kanske ligger på den partition som du inte lyckas ta bort? Jag hade installerat om Windows och under installationen tagit bort båda partitionerna och bara gjort en på 80gb först och installerat windows där (välj inte snabbformatering utan kör den tröga) sen använder du diskhanteraren i Windows för att skapa den på 40gb!

Alltså. Den som inte går att ta bort är den som är virusfylld, ja. Jag kan inte ta bort partitionen för att den "innehåller viktiga filer" etc. Därför går den varken att formatera eller ompartionera.
Citera
2008-07-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Alltså. Den som inte går att ta bort är den som är virusfylld, ja. Jag kan inte ta bort partitionen för att den "innehåller viktiga filer" etc. Därför går den varken att formatera eller ompartionera.

Vid en ominstallation av operativet enligt cannaBe så ska det inte vara något problem att ta bort partitionerna.

Du kan ju även prova att ladda ner en LiveCD, typ BartPE, och formatera partitionen ifrån den.
Citera
2008-07-07, 13:38
Medlem
Codens avatar
Hmm...men under en nyinstallation av Windows ska det väl inte spela någon roll vad som finns på partitionen, det skall ju gå att ta bort den ändå....eller är jag ute och cyklar nu?

En annan lösning vore ju iofs att köpa en ny 500GB disk för 500 spänn. Skulle spara dig en massa tid och dessutom utöka din lagringskapacitet.

Sen kan du skjuta prick på din gamla 120GB och skrocka elakt när viruset bokstavligen går upp i atomer.
Citera
2008-07-07, 13:55
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Hmm...men under en nyinstallation av Windows ska det väl inte spela någon roll vad som finns på partitionen, det skall ju gå att ta bort den ändå....eller är jag ute och cyklar nu?

En annan lösning vore ju iofs att köpa en ny 500GB disk för 500 spänn. Skulle spara dig en massa tid och dessutom utöka din lagringskapacitet.

Sen kan du skjuta prick på din gamla 120GB och skrocka elakt när viruset bokstavligen går upp i atomer.

Jag är arbetslös och har defenetivt inte råd att köpa mig en ny hårddisk.
Och nej, det går inte att ta bort partitionen under ominstallationen.

Citat:
Ursprungligen postat av adajad
Vid en ominstallation av operativet enligt cannaBe så ska det inte vara något problem att ta bort partitionerna.

Du kan ju även prova att ladda ner en LiveCD, typ BartPE, och formatera partitionen ifrån den.

Du får gärna förklara hur det där programmet fungerar. Har laddat ner det och sitter och klurar lite nu. Ska jag bränna som ISO eller vad?
Senast redigerad av blotarn 2008-07-07 kl. 14:17.
Citera
2008-07-07, 14:23
Medlem
X_surfers avatar
Ladda ner Gparted LiveCD eller Parted Magic istället (nope jag menar inte Partition Magic
Citera
2008-07-07, 15:48
Medlem
Codens avatar
Sätt in din HDD i en annan dator och formatera den kanske skulle funka. Om den liksom inte är den enda HDD:n i burken så kanske "låsta fil varningen" inte dyker upp....
Citera
2008-07-07, 17:03
Medlem
bootar du med en xp-skiva får du ju upp en meny där du kan ta bort/ och göra nya partitioner. i det stadiet har du inte laddat windows och den kommar aldrig klaga på att det finns viktiga filer etc på disken
Citera
2008-07-07, 18:52
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekeh
bootar du med en xp-skiva får du ju upp en meny där du kan ta bort/ och göra nya partitioner. i det stadiet har du inte laddat windows och den kommar aldrig klaga på att det finns viktiga filer etc på disken

Haha, det är just precis vad den gör. Klagar på att det finns viktiga filer.
Så det du precis sade är bara att stryka.
Citera
2008-07-07, 19:05
Medlem
Anteuss avatar
Ladda ner Hirens BootCD, som har massvis med användbara program, men du behvöer bara använda det som ligger i Partion -> Arcronis Partion *nånting*. Det programmet är väldigt lätt att använda. När du laddar ner skivan så ska du bränna ut den på skiva, CD räcker. Har du inget brännarprogram så ladda Imgburner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in