2008-07-07, 08:40
Medlem
delanochess avatar
Om jag vill ta del av en kommunal tjänstemans e-postkorrespondens och hänvisar till offentlighetsprincipen, kan jag begära all e-post för ett visst datum eller måste jag ange att jag vill ha en kopia av ett mail skickat till en viss person ett visst datum?
Frågan är alltså om man bara kan begära ut enskilda mail, brev och liknande eller om man kan begära detta i "klump", alltså allting från ett visst datum, under en vecka osv.
Citera
2008-07-07, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av delanoches
Om jag vill ta del av en kommunal tjänstemans e-postkorrespondens och hänvisar till offentlighetsprincipen, kan jag begära all e-post för ett visst datum eller måste jag ange att jag vill ha en kopia av ett mail skickat till en viss person ett visst datum?
Frågan är alltså om man bara kan begära ut enskilda mail, brev och liknande eller om man kan begära detta i "klump", alltså allting från ett visst datum, under en vecka osv.

Jodå, man behöver inte specifikt veta vilken handling man vill titta på, utan det räcker med en mer allmän specifikation, t.ex. när dagstidningar häckar på myndigheterna och vill se "dagens post". Räcker fullgott, ett datum och epost funkar lika fint.
Citera
2008-07-07, 13:50
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Jodå, man behöver inte specifikt veta vilken handling man vill titta på, utan det räcker med en mer allmän specifikation, t.ex. när dagstidningar häckar på myndigheterna och vill se "dagens post". Räcker fullgott, ett datum och epost funkar lika fint.
Nåja, "dagens post" funkar inte alltid fint, vilket illustreras av RÅ 1991 ref 50. Där ansågs att en begäran om att få ta del av "dagens post" inte uppfyllde nödvändiga krav på specifikation av efterfrågade handlingarna i det fall den förvarande myndigheten inte har rutiner för att samla alla handlingar som inkommit eller expedierats en viss dag för läsning i ett sammanhang.
Citera
2008-07-07, 17:32
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nåja, "dagens post" funkar inte alltid fint, vilket illustreras av RÅ 1991 ref 50. Där ansågs att en begäran om att få ta del av "dagens post" inte uppfyllde nödvändiga krav på specifikation av efterfrågade handlingarna i det fall den förvarande myndigheten inte har rutiner för att samla alla handlingar som inkommit eller expedierats en viss dag för läsning i ett sammanhang.

Jojo, finns alltid undantag till regler, samtidigt är det ett 17 år gammalt ref, och många myndigheter har i offentlighetsprincipens anda varit tvungen att göra om sina arkiveringsrutiner för att möjliggöra större och snabbare tillgång till sådant som efterfrågas.
Citera
2008-07-07, 22:11
Medlem
För övrigt gäller att vissa e-brev är allmänna handlingar medan andra inte är det. Enligt TF 2:4 gäller nämligen att e-brev ställda till viss tjänsteman personligen och som gäller ärenden som har med myndigheten att göra är allmänna handlingar medan e-brev av privat natur adresserade till viss tjänsteman inte är allmänna handlingar.

Jag fick denna fråga på en tenta.
Citera
2008-07-08, 00:33
Medlem
delanochess avatar
Så jag kan i alla fall försöka begära kopia på samtliga mail som skickats och tagits emot ett visst datum, så borde jag få åtminstonde all tjänstepost.

Kan man även begära samtalslista över vilka nummer och vilken tidpunkt som ringts från en tjänstemans arbetsmobil och fasta telefon?
Citera
2008-07-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delanoches
Kan man även begära samtalslista över vilka nummer och vilken tidpunkt som ringts från en tjänstemans arbetsmobil och fasta telefon?
Ja, om det finns en sådan lista (eller ett program för att ta fram en sådan lista).

Du kan inte förvänta dej att kommunen tillverkar eller köper ett program för att få fram listorna.

... men det är ju inte ditt problem, begär ut listorna och se vad dom svarar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in