Citat:
Ursprungligen postat av hdyeurjf
1. Försäkringen lär ju inte gälla?
2. Om jag blir stoppad i en vanlig poliskontroll?
3. Om jag kör av vägen (singelolycka)?
4. Om jag krockar med någon annan bil?
5. Om någon krockar med mig där jag inte är orsak till olyckan?
6. Jag antar att de ekonomiska konsekvenserna kan kan bli omfattande om jag kör in i någons nya porsche? Finns det andra aspekter?
1. försäkringen gäller precis som vanligt.
2- Då är du på väg till en verkstad så är det inga problem. Kolla upp var verkstäder ligger så du är på rätt håll s.a.s.
3. Trafikförsäkring - ingen ersättning, Halv - ingen ersättning - Helförs. - kanjag inte svara på. på väg till verkstad?
4. vem är vållande? har din bil inte några allvarliga defekter som gör den trafikfarlig åker du inte på det. Än en gång, på väg till verkstad.
5. Är du inte vållande ska det inte vara några problem.
6. om du anses köra en undermålig bil ja, då kan nog försäkringsbolaget neka ersättning till den drabbade. Ifall du är vållande.
Alltså, när det gäller att köra runt med en obesiktad bil så har jag bara haft pejl på så jag inte åker på några böter, vad som händer om du klantar dig är svårt att säga, ungefär som att säga hur långt ett snöre är.
Kör försiktigt, kör inte mer än nödvändigt, och ha pejl på var det finns verkstäder vart du än är på väg så IFALL snuten stoppar dig så kan du säga, "äh, jag är på väg till Ollsons i Svenljunga, man får köra obesiktad till verkstad, det VET jag." men då får du fan vara på väg åt det hållet också, kan inte köra söderut och nämna en verkstad som ligger norröver. Vidare så kan man inte säga att "jag skulle bara köra in om och göra denna lilla grejen"
Då ker du på böter.
Grundregeln är, svara inte på mer än nödvändigt. Nämner dom inget om besiktningen, säg inget om verkstad. Märker dom att den är obesiktad, säg att du är på väg till verkstad. Säg inte vilken. FRÅGAR dom vilken, ha pejl på din skit och svara rätt typ.
Tror dom inte på dig och vill ge böter, neka till brott så går det till åklagare som ej kommer kunna bevisa brott och fallet läggs ner.