2008-07-07, 01:20
Medlem
Har en äldre bil som inte gick igenom besiktningen och kommer få körförbud snart om jag inte fixar felen. Rost i hjul-husen bak, handbromsen tar inte på vänster hjul, hjulagret på höger fram måste bytas, och frambromsarna tar några procent fel.

Med de felen är inte bilen värd att laga för mig som inte kan fixa det själv. Blir väl så att jag försäker sälja den riktigt billigt till den som vill ha.

Men nu till frågan. Jag har haft den som sommarbil, och jag skulle gärna köra den några veckor på semester nu. Inga längre sträckor. Typ för att åka och bada å så. Vad är det värsta som kan hända om jag råkar ut för nåt? Försäkringen lär ju inte gälla?

Om jag blir stoppad i en vanlig poliskontroll?

Om jag kör av vägen (singelolycka)?

Om jag krockar med någon annan bil?

Om någon krockar med mig där jag inte är orsak till olyckan?

Jag antar att de ekonomiska konsekvenserna kan kan bli omfattande om jag kör in i någons nya porsche? Finns det andra aspekter?
Citera
2008-07-07, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdyeurjf

1. Försäkringen lär ju inte gälla?

2. Om jag blir stoppad i en vanlig poliskontroll?

3. Om jag kör av vägen (singelolycka)?

4. Om jag krockar med någon annan bil?

5. Om någon krockar med mig där jag inte är orsak till olyckan?

6. Jag antar att de ekonomiska konsekvenserna kan kan bli omfattande om jag kör in i någons nya porsche? Finns det andra aspekter?

1. försäkringen gäller precis som vanligt.

2- Då är du på väg till en verkstad så är det inga problem. Kolla upp var verkstäder ligger så du är på rätt håll s.a.s.

3. Trafikförsäkring - ingen ersättning, Halv - ingen ersättning - Helförs. - kanjag inte svara på. på väg till verkstad?

4. vem är vållande? har din bil inte några allvarliga defekter som gör den trafikfarlig åker du inte på det. Än en gång, på väg till verkstad.

5. Är du inte vållande ska det inte vara några problem.

6. om du anses köra en undermålig bil ja, då kan nog försäkringsbolaget neka ersättning till den drabbade. Ifall du är vållande.

Alltså, när det gäller att köra runt med en obesiktad bil så har jag bara haft pejl på så jag inte åker på några böter, vad som händer om du klantar dig är svårt att säga, ungefär som att säga hur långt ett snöre är.

Kör försiktigt, kör inte mer än nödvändigt, och ha pejl på var det finns verkstäder vart du än är på väg så IFALL snuten stoppar dig så kan du säga, "äh, jag är på väg till Ollsons i Svenljunga, man får köra obesiktad till verkstad, det VET jag." men då får du fan vara på väg åt det hållet också, kan inte köra söderut och nämna en verkstad som ligger norröver. Vidare så kan man inte säga att "jag skulle bara köra in om och göra denna lilla grejen"
Då ker du på böter.

Grundregeln är, svara inte på mer än nödvändigt. Nämner dom inget om besiktningen, säg inget om verkstad. Märker dom att den är obesiktad, säg att du är på väg till verkstad. Säg inte vilken. FRÅGAR dom vilken, ha pejl på din skit och svara rätt typ.

Tror dom inte på dig och vill ge böter, neka till brott så går det till åklagare som ej kommer kunna bevisa brott och fallet läggs ner.
Citera
2008-07-07, 07:12
Medlem
Titus pollos avatar
Om du blir stoppad av polis så får du 600:- i böter, det var vad jag fick för några år sen (kanske högre belopp nu?) då jag konstant av ren lathet dröjde tre, fyra månader med besiktningen varje år. Sen fick jag köra iväg som vanligt.

Polisen tar inte så hårt på oförsäkrade och obesiktigade bilar verkar det som, tänker på alla pundare som kör omkring på nätterna med sina rishögar.
Citera
2008-07-08, 00:42
Medlem
Ok, låter ju som det kan funka.

Jag var mest orolig för försäkringen. Att riskera att åka på böter på typ 600 spänn är inget problem.

Har haft körkort i 10 år utan skada, så taktiken blir nog att köra lugnt och bara när jag behöver.

Hur är det med biltullar? De kommer ju se att jag åker runt med bilen? Antar att jag är på väg till verkstan då också?
Citera
2008-07-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdyeurjf
Ok, låter ju som det kan funka.

Jag var mest orolig för försäkringen. Att riskera att åka på böter på typ 600 spänn är inget problem.

Har haft körkort i 10 år utan skada, så taktiken blir nog att köra lugnt och bara när jag behöver.

Hur är det med biltullar? De kommer ju se att jag åker runt med bilen? Antar att jag är på väg till verkstan då också?

biltullarna skiter i ifall din bil är besiktad eller inte. Det enda dom vil är at casha in.

Försäkring måste du ha annars får du TFF på dig och DÅ blir det dyrt.
Citera
2008-07-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
biltullarna skiter i ifall din bil är besiktad eller inte. Det enda dom vil är at casha in.

Försäkring måste du ha annars får du TFF på dig och DÅ blir det dyrt.

Ja, skit dyrt. 100kr/dagen. Men det gäller endast bilar som är påställda? Avställda bilar behöver inte vara försäkrade? Och eftersom den inte går igenom besiktningen så kan han heller inte ställa på/skatta den? Kan man ha en avställd bil försäkrad? Eller ja det borde man, stöld mm...hmm vet inte varför jag skriver. GOdnatt...
Citera
2008-07-10, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:yuioN
Ja, skit dyrt. 100kr/dagen. Men det gäller endast bilar som är påställda? Avställda bilar behöver inte vara försäkrade? Och eftersom den inte går igenom besiktningen så kan han heller inte ställa på/skatta den? Kan man ha en avställd bil försäkrad? Eller ja det borde man, stöld mm...hmm vet inte varför jag skriver. GOdnatt...

japp endast bilar som är påställda men inte försäkrade.
Även om bilen inte går genom SBP kanm an ställa på bilen. Har du bilen påställd måste du skatta den.
EN avstäld bil kan vara försäkrad, men behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in