• 2
  • 3
2008-07-10, 03:18
Bannlyst
Jag tror att det beror på att folk blir längre.
Citera
2008-07-10, 07:57
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Utanför matematiken, sure, men inte utanför logiken. Kastar man logiken i soptunnan så kastar man ju även bort konceptet "bevisföring" på samma gång.
Finns det öht nån poäng med filosofi utanför logiken i så fall?
Citera
2008-07-10, 11:01
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Finns det öht nån poäng med filosofi utanför logiken i så fall?
Nej, inte om du menar skilt från logiken. Däremot behandlar ju inte logiken allt som finns att behandla.
Citera
2008-07-10, 11:10
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Nej, inte om du menar skilt från logiken. Däremot behandlar ju inte logiken allt som finns att behandla.

När du pratar om logiken här, vad exakt är det du menar? Hur definerar du den?
Citera
2008-07-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Jag tror att det är för att man ser på filosofi som någon form av "flumämne", vilket det faktiskt har marginaliserats till idag. De områden inom filosofin som varit betydande, psykoloki, matematik, naturvetenskapliga ämnen och så vidare har ju utkristalliserat sig, och kvar blir etikfilosofi (ganska ointressant för en moralisk nihilist...) och idéhistoria. Dessa ämnen kan man läsa om man är intresserad, men om filosofin skulle vara av någon större vikt? Nja, inte den idealistiska i alla fall.

Moderna fackfilosofer sysslar med betydligt mer än etik och idéhistoria. Vad sägs om kunskapsteori, vetenskapsteori, logik, metafysik, språkfilosofi, philosophy of mind osv osv.

Det verkar vara många här som har en förvrängd uppfattning av vad filosofi är och vad filosofer sysslar med.
Citera
2008-07-10, 16:43
Medlem
sanasawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
1. Det är flummigt, och vem hatar inte en haschtomte!

2. Det leder ingenstans, visst tänka är bra, men hellst när det behövs.

3. Det är inget riktigt ämne, jag tycker inte att det borde finnas som kategori i något sammanhang, tänka ska man göra ändå! Vill man lära sig om gubbar som tänkte för länge sedan så kan man ju läsa historia.

Det är betydligt fler människor som besöker Filosofins heliga tempel, våra universitet, och där insuper kunskap (filosofi=människornas tunenåriga jakt pu kunskap) är vad det är folk som beger sig till den lokala kyrkan en söndagsmorgon.

Sen att det finns specifika kurser på universitetet med namn som 'Filosofi A', 'praktisk filosofi', teoretisk filosofi' osv, vilket leder till begreppsförvirring, det är en helt annan historia
Citera
2008-07-10, 18:42
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
Det är betydligt fler människor som besöker Filosofins heliga tempel, våra universitet, och där insuper kunskap (filosofi=människornas tunenåriga jakt pu kunskap) är vad det är folk som beger sig till den lokala kyrkan en söndagsmorgon.

Sen att det finns specifika kurser på universitetet med namn som 'Filosofi A', 'praktisk filosofi', teoretisk filosofi' osv, vilket leder till begreppsförvirring, det är en helt annan historia

Precis =) Att folk inte inser att allting är filosofi (undantagslöst) beror väl till stor del på denna uppdelning.
Citera
2008-07-10, 22:41
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Vad återstår? Hur förhåller vi oss till det utan logik?
Citera
2008-07-11, 00:51
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Varför skulle man inte kunna bevisa saker utanför logiken och matematiken? I så fall består ju den övriga filosofin av kringflygande (värdelösa) implikationer utan någon koppling till verkligheten.

... liksom alla andra ämnen. Men det var förstås inte så jag menade. Jag avsåg bevis i strikt mening och antydde att det kanske bara är analytiska sanningar som verkligen kan bevisas vara sanna. Allt annat, filosofi och vetenskap inkluderat, skulle då bara vara sannolikt. Men jag tycker inte att det vore så himla värdelöst eller verklighetsfrånvänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det verkar vara många här som har en förvrängd uppfattning av vad filosofi är och vad filosofer sysslar med.

Word.
Citera
2008-07-11, 10:16
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
... liksom alla andra ämnen. Men det var förstås inte så jag menade. Jag avsåg bevis i strikt mening och antydde att det kanske bara är analytiska sanningar som verkligen kan bevisas vara sanna. Allt annat, filosofi och vetenskap inkluderat, skulle då bara vara sannolikt. Men jag tycker inte att det vore så himla värdelöst eller verklighetsfrånvänt.

Mh, men nu kan ju egentligen inget bevisas annat än innom sitt eget system, ett system som alltid vilar på filosofiska antaganden som inte kan bevisas med andra metoder än de som uppstår som produkt av det första antagandet...
Citera
2008-07-11, 10:26
Medlem
Citat:
Vad återstår? Hur förhåller vi oss till det utan logik?

Empirism?

Intuition? (omedvetna slutledningar)

Affektiv respons?

I praktiken en salig blandning. Omöjligt att särskilja från varandra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in