2008-07-06, 23:27
Medlem
HusqWallys avatar
Min iBook G4 som alltid funkat fint han nu blivigt slö som få. Brukade ta 1min att starta upp. Nu tar det ca 10min. Lika så när jag startar upp eller stänger program. Tar sådan lång tid att det brukar bli force quit.

Vad har hänt med min dator? Kan det vara ett virus?

Känns som att sitta på en gamal pc.

Är det någon som känner till detta problem eller finns det något sätt att speeda upp den på.

Processon 1.33
Ram 1gig

Mvh Husq
Senast redigerad av HusqWally 2008-07-06 kl. 23:30.
Citera
2008-07-07, 00:46
Medlem
BesserWissers avatar
Gå in i verktygsmappen i programmappen och öppna programmet skivverktyg. Sedan markerar du din hårddisk och väljer reparera behörigheter. Efter det kan det bli skillnad.
Vilket OS kör du?
Senast redigerad av Kivan 2008-07-07 kl. 14:12. Anledning: #2 post quote
Citera
2008-07-07, 02:05
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vilket OS kör du?

os x 10.4.11
Citera
2008-07-07, 12:54
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
Gå in i verktygsmappen i programmappen och öppna programmet skivverktyg. Sedan markerar du din hårddisk och väljer reparera behörigheter. Efter det kan det bli skillnad.
Vilket OS kör du?

Gjorde vad som beskrivs ovan igår kväll. Det hjälpte till visdel, går snabbare att starta upp mm. Men den är inte riktigt sitt gammla ja.
Finns det något mer som man kan gjöra eller är det bara att face it, den börjar bli gammal och sliten...

Men tack för hjälpen BesserWisser.

Mvh Husq
Citera
2008-07-07, 13:28
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusqWally
Gjorde vad som beskrivs ovan igår kväll. Det hjälpte till visdel, går snabbare att starta upp mm. Men den är inte riktigt sitt gammla ja.
Finns det något mer som man kan gjöra eller är det bara att face it, den börjar bli gammal och sliten...

Men tack för hjälpen BesserWisser.

Mvh Husq
jag kör själv en ibook g4 1.2ghz med 1.25gb ram och osx 10.4.11. Det kan ju hända att din hd håller på att lägga av? brukar den frysa till med? hur mycket ledigt utrymme har du på hdn?

Prova att installera om datorn med en ren installation som inkluderar formatering.

har du kollat aktivitetshanteraren om det finns något där som drar kraft av datorn?
Citera
2008-07-08, 00:08
Medlem
HusqWallys avatar
Citat:
jag kör själv en ibook g4 1.2ghz med 1.25gb ram och osx 10.4.11. Det kan ju hända att din hd håller på att lägga av? brukar den frysa till med? hur mycket ledigt utrymme har du på hdn?

Har ca 19gig av 30gig ledigt. Så den är ju inte fullproppad direkt. Har den bara till jobbet, surfa och någon film ibland.

Citat:
Prova att installera om datorn med en ren installation som inkluderar formatering.

Ska testa det också efter att jag gjort backup på mina filer mm.

Annars känns den snabbare nu efter reperationen.
Tack för hjälpen.

Mvh Husq
Citera
2008-07-30, 17:21
Medlem
poof ball hats avatar
virus?

Finns inga virus till mac bara en sådan "By the way"
Citera
2008-07-30, 20:14
Medlem
Du kan ju testa att dra hem Onyx http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html och köra underhållsschemana (eller vad de kallas). Finns en hel del saker du kan göra med det programmet så var försiktig bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in