• 1
  • 2
2008-07-06, 22:58
Medlem
Vet inte var jag skulle lägga denna frågan men ni får väl flytta den om det skulle visa sig vara fel...

Jag har laddat ner första säsongen av X-Files. Fungerar utmärkt att titta på det på datorn med WMP eller VLC.

Problemet är min DVD som inte riktigt vill vara med på noterna när det gäller dessa filer. Jag har bränt en DVD-skiva som vanligt i NERO, men DVDn spelar inte upp något, det är svart på TV-skärmen. Däremot så är både ljud och de engelska subben med! (subben har jag lagt till extra "brevid" videofilen).

Det knepiga är ju att DVDn spelar upp andra filer (också AVI) som ligger på samma skiva perfekt, och har alltid spelat upp andra videofiler utan problem (DivX). Problemet gäller alltså bara dessa, till synes vanliga (?) X-Files-filer...Någon som har en fundering?
Citera
2008-07-10, 00:08
Medlem
bump
Citera
2008-07-10, 00:32
Medlem
antagonistens avatar
Xvid är inte samma sak som divx, och jag antar att din DVD-spelare inte stöder xvid.
Citera
2008-07-10, 01:25
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Ja vad är det för kodning på x-filesfilmerna?
Citera
2008-07-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Ja vad är det för kodning på x-filesfilmerna?

Inte en aning, vart/hur ser man det?
Citera
2008-07-11, 08:32
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
G-spot tex kan man avända för att kolla det.
http://www.headbands.com/gspot/v26x/index.htm

Är det en udda codec på filmen så kan man ju tänka sig att den inte stöds av dvd´n.
Citera
2008-07-11, 10:28
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
G-spot tex kan man avända för att kolla det.
http://www.headbands.com/gspot/v26x/index.htm

Är det en udda codec på filmen så kan man ju tänka sig att den inte stöds av dvd´n.

vlc läser typ allt? fast inte testat med dvd skiva, men borde funka utmärkt
Citera
2008-07-11, 11:06
Medlem
devtonixs avatar
Koppla datorn till tv:n
Citera
2008-07-11, 11:15
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
vlc läser typ allt? fast inte testat med dvd skiva, men borde funka utmärkt

Är det tex vp7 codec så kan jag tänka mig att dvdspelaren inte klarar av det.

Fast å andra sidan så klarade inte vlc av att spela upp vp7 heller....
Senast redigerad av ThisIsTheZodiac 2008-07-11 kl. 11:23.
Citera
2008-07-11, 13:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Det man måste tänka på med DivX och Xvid är just att det inte får vara någon "konstig" codec, samt för ljud. För då är det inte säkert det fungera.

T.ex. GMC och Qpel funkar oftast inte med dvd spelare, men detta används i princip inte på divx och xvid filmer, det var bara i början när dessa funktioner kom som dom var popis ett kort tag.

Kör t.ex. gspot och kolla att det är xvid/divx med mp3 ljud eller ac3 ljud, har man annat så funkar det förmodligen inte i spelaren.

Sedan är det viktigt hur man bränner skivan också, så att spelaren kan läsa den, med andra ord har man en dvd spelare som kräver special skivor (bränningen) då är det bara skaffa en ny bättre så slipper man joxa med den biten.

Inte alla spelare som klarar av vanliga filer i rooten på en skiva, beror helt på vilken man har och spelaren är ny eller inte. Själv har jag kunnat spela upp allt på min philip dvp5960, som jag skaffade för några månader sedan och hivade ut min andra dvd som var 5år. Den klarade inte läsa skivor eller något alls nästan.
Citera
2008-07-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det man måste tänka på med DivX och Xvid är just att det inte får vara någon "konstig" codec, samt för ljud. För då är det inte säkert det fungera.

T.ex. GMC och Qpel funkar oftast inte med dvd spelare, men detta används i princip inte på divx och xvid filmer, det var bara i början när dessa funktioner kom som dom var popis ett kort tag.

Kör t.ex. gspot och kolla att det är xvid/divx med mp3 ljud eller ac3 ljud, har man annat så funkar det förmodligen inte i spelaren.

Sedan är det viktigt hur man bränner skivan också, så att spelaren kan läsa den, med andra ord har man en dvd spelare som kräver special skivor (bränningen) då är det bara skaffa en ny bättre så slipper man joxa med den biten.

Inte alla spelare som klarar av vanliga filer i rooten på en skiva, beror helt på vilken man har och spelaren är ny eller inte. Själv har jag kunnat spela upp allt på min philip dvp5960, som jag skaffade för några månader sedan och hivade ut min andra dvd som var 5år. Den klarade inte läsa skivor eller något alls nästan.

Körde G-spot och detta får jag då fram

Audiocodec: "0x2000 (Dolby AC3) AC3" - fast ljudet fungerar ju, det är bara bilden som ej visas

Videocodec: "DIV3 (DivX 3 Low-Motion)"
Citera
2008-07-13, 13:06
Medlem
DennisOlofs avatar
flash333, det förklarar saken.

Alla DivX3 funkar inte på alla DVD spelare, det är bara DivX 4-6 som garanterat fungerar och XviD. Så länge det inte är GMC och Qpel på den.

På min dvd spelare funkar DivX3 men inte perfekt alla gånger.

"DivX ;-) 3.11 Alpha and later 3.xx versions refers to a hacked version of the Microsoft MPEG-4 Version 3 video codec (which was actually not MPEG-4 compliant)"

http://en.wikipedia.org/wiki/Divx

Det gå ju att skaffa en ny spelare men ändå inga garantier att det fungerar.
I specifikationerna för min spelare står det.Men jag vet sedan tidigare att just DivX 3.XX kan strula mycket, dom andra är de tinget problem med.

Jag har en Philips DVP5960. Doch har den bara USB1.

"Komprimeringsformat: MPEG1, MPEG2, DivX 3.11, DivX 4.x, DivX 5.x, DivX 6.0"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in