Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
jag hoppas det finns lite matnyttig info i mactracker eller liknande. hittade nån tysk/belgisk sida förr som hadde mycket bra info om just det du funderar över. kommer dom inte ihåg länken
eftersom apple gör "allt klart från början" så blire inte mycket julgrans-moddar och andra lama försök till gamer-tramsande vilket givetvis medför att ingen bryr sej om vad som egentligen finns i maskinerna. den vanliga mac användaren skulle förmodligen säga "öh.. jag har en vit sånndära, ehm... 160gigahesch ram med stor skärm och pekdon".
som tur är finns xlr8yourmac med fler som faktiskt gör tvärt om och slår isär burkarna och ser om det finns några spännande mods man kan göra
skulle uppskatta mycket om du postade eventuell framgång eller motgång i projektet

Jag kan väl nämna att jag redan på egen hand, med endast en kökskniv lyckats skruva isär min iBook G4 1.2Ghz 12" och bytt ut den trasiga 30gb hd´n mot en ny 80gb hd samt bytt ut combodriven mot en superdrive, som inte ens hade exakt samma utseende som combodriven.
Jag vet att Apple gör "allt klart" men det finns mycket man kan göra med datorerna ändå trots allt. Jag har lyckats bygga ihop många knepiga kombinationer.
Jag har t.ex lyckats bygga ihop min PowerMac 8500 180Mhz med delar från en nyare Mac. När jag fick den så fick jag den i delar liggandes i en påse. Cpu´n saknades samt en del andra grejor. Jag tog det som saknades från en PowerMac 8600/200. Och nu har jag en PowerMac 8500 med 200Mhz 604e Cpu och 584mb ram och 9gb SCSI-hd. Tog AV-kortet från den med.
Men jag ska kika vidare på detta för jag tror att alla PM G4 har samma EFI. Iallafall de före Quicksilver och MDD.