2008-07-06, 22:24
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

P Sonnets hemsida str det att deras Cpu-uppgradering till PowerMac G4 passar fljande modeller:

Compatible Macintosh Models:

Power Mac G4 (AGP Graphics)
Power Mac G4 (Gigabit Ethernet)
Power Mac G4 (Digital Audio)
Power Mac G4 (QuickSilver 2001)
Macintosh Server G4
Power Mac G4 Cube**

D antar jag att alla dessa ovanstende har samma cpu-socket och drmed borde en dual-cpu p 2x500mhz frn t.ex en Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) passa i min PowerMac G4 Sawtooth med en singel G4-cpu p 350Mhz?
Citera
2008-07-07, 22:12
Medlem
datajesuss avatar
det behver inte alls fungera. kanske fungerar singel krna/singel processor moduler, men det sger ju inte efi:n har std fr ntt annat n det den levererades med.

prova! g4 maskinerna saknar ju i skrivande stund helt vrde s det gr frhoppningsvis inte s mycket om den brinner?
Citera
2008-07-08, 13:25
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
det behver inte alls fungera. kanske fungerar singel krna/singel processor moduler, men det sger ju inte efi:n har std fr ntt annat n det den levererades med.

prova! g4 maskinerna saknar ju i skrivande stund helt vrde s det gr frhoppningsvis inte s mycket om den brinner?
Kan man kolla upp det p nt vis? Finns det ingen som testat?
Citera
2008-07-08, 18:22
Medlem
datajesuss avatar
jag hoppas det finns lite matnyttig info i mactracker eller liknande. hittade nn tysk/belgisk sida frr som hadde mycket bra info om just det du funderar ver. kommer dom inte ihg lnken

eftersom apple gr "allt klart frn brjan" s blire inte mycket julgrans-moddar och andra lama frsk till gamer-tramsande vilket givetvis medfr att ingen bryr sej om vad som egentligen finns i maskinerna. den vanliga mac anvndaren skulle frmodligen sga "h.. jag har en vit snndra, ehm... 160gigahesch ram med stor skrm och pekdon".

som tur r finns xlr8yourmac med fler som faktiskt gr tvrt om och slr isr burkarna och ser om det finns ngra spnnande mods man kan gra

skulle uppskatta mycket om du postade eventuell framgng eller motgng i projektet
Citera
2008-07-08, 18:59
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
jag hoppas det finns lite matnyttig info i mactracker eller liknande. hittade nn tysk/belgisk sida frr som hadde mycket bra info om just det du funderar ver. kommer dom inte ihg lnken

eftersom apple gr "allt klart frn brjan" s blire inte mycket julgrans-moddar och andra lama frsk till gamer-tramsande vilket givetvis medfr att ingen bryr sej om vad som egentligen finns i maskinerna. den vanliga mac anvndaren skulle frmodligen sga "h.. jag har en vit snndra, ehm... 160gigahesch ram med stor skrm och pekdon".

som tur r finns xlr8yourmac med fler som faktiskt gr tvrt om och slr isr burkarna och ser om det finns ngra spnnande mods man kan gra

skulle uppskatta mycket om du postade eventuell framgng eller motgng i projektet

Jag kan vl nmna att jag redan p egen hand, med endast en kkskniv lyckats skruva isr min iBook G4 1.2Ghz 12" och bytt ut den trasiga 30gb hdn mot en ny 80gb hd samt bytt ut combodriven mot en superdrive, som inte ens hade exakt samma utseende som combodriven.

Jag vet att Apple gr "allt klart" men det finns mycket man kan gra med datorerna nd trots allt. Jag har lyckats bygga ihop mnga knepiga kombinationer.

Jag har t.ex lyckats bygga ihop min PowerMac 8500 180Mhz med delar frn en nyare Mac. Nr jag fick den s fick jag den i delar liggandes i en pse. Cpun saknades samt en del andra grejor. Jag tog det som saknades frn en PowerMac 8600/200. Och nu har jag en PowerMac 8500 med 200Mhz 604e Cpu och 584mb ram och 9gb SCSI-hd. Tog AV-kortet frn den med.

Men jag ska kika vidare p detta fr jag tror att alla PM G4 har samma EFI. Iallafall de fre Quicksilver och MDD.
Citera
2008-07-09, 00:28
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:

Knner fr att vara lite petig och ppeka att G4or och G5or faktiskt kr OpenFirmware och inte EFI.

/Adrian
Citera
2008-07-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag kan vl nmna att jag redan p egen hand, med endast en kkskniv lyckats skruva isr min iBook G4 1.2Ghz 12" och bytt ut den trasiga 30gb hdn mot en ny 80gb hd samt bytt ut combodriven mot en superdrive, som inte ens hade exakt samma utseende som combodriven.

Att bedriva service av valfri dator med hjlp av en kkskniv r vrdigt en MacGyver-medalj!

Men tillbaks till mnet. Det kan fungera utmrkt med den uppgradering du tnkt, men det r inte skert. Enligt Sonnets hemsida byggdes tidiga Sawtooth med en speciell krets p moderkortet, vilken omjliggr muli-processor installationer. Du kan dock kolla ganska enkelt enligt instruktioner i en PDF du laddar ner p produktsidan:

http://www.sonnettech.com/product/encore_st_duet.html

Kolla under "technical notes", mitt p sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in