• 1
  • 2
2008-07-06, 20:44
Medlem
sperrmans avatar
Hittade en box med linser för 3 månader.
Dom gick dock ut juli -07. Har satt in dom och känner inget. Är det farligt? Vad tror ni
Citera
2008-07-06, 21:01
Medlem
eXklusivts avatar
Jag brukar använda månadslinser näsan 2 månader per par :/. Pallar inte byta men det har inte skadat mig än iallafall
Citera
2008-07-06, 21:03
Medlem
sperrmans avatar
Mina gick ut för ett år sen men förpackningen var obruten.
Men tack ändå för infon, hade sånna funderingar när jag använde linser.
Citera
2008-07-06, 23:29
Medlem
Salpeters avatar
När ämnet är uppe så prövar jag fråga.
Vad är nackdelen med att använda tex månadslinser för länge? Kan dom gå sönder lättare eller kan styrkan minska?

Om man nu använder månadslinser i , tja 2 månader och man sköter hygienen som man ska, kan det vara skadligt?
Citera
2008-07-06, 23:47
Medlem
ahamass avatar
Känns det bra och ni inte får röda eller kliande ögon eller dylikt, är det säkert OK.
Får ni skavkänsla eller plötsligt sämre syn är det dags att byta ut linserna.
Citera
2008-07-06, 23:53
Medlem
sperrmans avatar
Hm imorn ska linsvätska inhandlas... Tror starkt att om något "går ut" så är det nog det..
Citera
2008-07-07, 00:31
Medlem
Salpeters avatar
Om det fortfarande finns vätska där linsen ligger är det kanske Ok
Citera
2008-07-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salpeter
När ämnet är uppe så prövar jag fråga.
Vad är nackdelen med att använda tex månadslinser för länge? Kan dom gå sönder lättare eller kan styrkan minska?

Om man nu använder månadslinser i , tja 2 månader och man sköter hygienen som man ska, kan det vara skadligt?

Nä, det går allmänt bra. Se till att gnugga linserna ordentligt bara, helst flera gånger i veckan, för att hålla proteinbeläggningar i schack. Vid ihållande skräpkänsla eller annan obekvämlighet i ögonen byt ut direkt.

Styrkan kan minska marginellt p.g.a. att linsen deformeras/slits ut över tid. Men det märker du ju isåfall...

Intressant kuriosa i sammanhanget: Flera linstillverkare har sålt samma produkt som både endags-och-månadslins (Johnson & Johnson blev stämda över det för sina Acuvue).
Citera
2008-07-07, 02:42
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Jag brukar använda månadslinser näsan 2 månader per par :/. Pallar inte byta men det har inte skadat mig än iallafall
Bara för du inte märker några problem idag betyder inte att det funkar, problemen kan komma om ett par år.
Citera
2008-07-07, 05:00
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Bara för du inte märker några problem idag betyder inte att det funkar, problemen kan komma om ett par år.
Vilka problem visar sig först efter ett par år, och vilka belägg har du för saken?
Citera
2008-07-07, 10:03
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vilka problem visar sig först efter ett par år
När man använder linserna bildas en beläggning, denna beläggningen går inte att gnugga bort utan ligger då och skaver, har man otur kan det ta 6-12 månader för sånt här att läka ut ordentligt.
Att använda månadslinser 2 månader ökar även risken för ögoninfektion.
Använder man månadslinser dygnet runt så stryper man även syretillförseln till ögonen, detta medför att blodådrorna i ögat börjar växa och med tiden växer dessa in i ögats lins och försämrar synen och finns inget man kan göra för att åtgärda detta.

Citat:
, och vilka belägg har du för saken?
Duger 2 optiker på 2 olika firmor.
Citera
2008-07-07, 10:09
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
När man använder linserna bildas en beläggning, denna beläggningen går inte att gnugga bort utan ligger då och skaver, har man otur kan det ta 6-12 månader för sånt här att läka ut ordentligt.
Att använda månadslinser 2 månader ökar även risken för ögoninfektion.

Men då märker man det ju inte först efter två år, som du skrev först, utan direkt det börjar skava.
Sen så skriver du att eventuell ögoninfektion kan behöva 6-12 månader för att läka. Vad fick du två år ifrån? Tog du det från luften, eller?
Citat:
Duger 2 optiker på 2 olika firmor.
Som inte alls har nåt intresse i att sälja fler linser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in