2008-07-06, 17:56
Medlem
miklons avatar
Jag inser att det varierar enormt vad ett byggnadsarbete kostar, men mellan tummen och pekfingret kanske det går att uppskatta.

Det handlar om ett envånings fritidshus med åretrunt-standard (förutom WC, som saknas) på torpargrund (egentligen plintgrund med täckta sidor), vi funderar lite smått på att bygga ut det med kanske 25-30 kvm, som isåfall skulle bestå av 2 rum och kanske en klädkammare.

Vad skulle kostnaden kunna tänkas bli om man lejer folk för att göra jobbet, utvändigt och invändigt, förutom kanske målning och uppsättning av lister och liknande?
Citera
2008-07-06, 17:59
Medlem
Heruls avatar
Tar du in firma så får du räkna med ~10000/m2
Citera
2008-07-06, 18:14
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Tar du in firma så får du räkna med ~10000/m2

Täcker det allt då, inklusive förberedande markarbete (hur mycket som nu behövs för plintgrund) och t.ex. el? Eller är det bara själva byggandet av väggar, golv och tak?
Citera
2008-07-06, 18:34
Medlem
Morticians avatar
Det beror ju lite på var i landet det är. Men jag skulle snarare säga runt 15000 kr/kvm. När vi bett om offerter har det landat på mellan 15000 - 20000 kr/kvm i Mellansverige. Då har allt ingått. Det svåra verkar vara att få tag på vettig byggare eftersom marknaden är så överhettad nu.
Citera
2008-07-06, 21:40
Medlem
miklons avatar
Fy fasen, ca 450 000-600 000 alltså för 30 kvm, det var saftigt, det lär mer än dubbla husets värde.

Det kanske är bättre att smälla upp två friggebodar på 15 kvm styck, då kommer man väl undan med en hundring inklusive isolering och el om man hittar nån som gör elen svart.
Citera
2008-07-07, 14:12
Medlem
Själv räknar jag med att bygga ut toalt 75m2 fördelat på 2 plan för ca 300k. Jag hoppas att det får plats en jordvärmepump i den summan också.

MEN, då gör jag allt själv förutom grunden.
Citera
2008-07-09, 16:39
Medlem
miklons avatar
Vad kostar det att lyfta taket och lägga på en våning? Är det billigare eller dyrare eller jämförbart?
Citera
2008-07-09, 18:54
Medlem
Skaffa en eller flera byggbodar i stället. Har du problem med byggnadsnämnden kan du alltid ha dem på hjul.

Jag tror inte det är värt pengarna att bygga ut ett sådant fritidshus du beskriver. För det första är de i allmänhet byggda av spånskivor, masonit och skit, dessutom kommer huset se ut som ett missfoster med ett jätteappendix. I längden bör du flytta till ett riktigt hus, det är bättre än att kasta pengar efter det du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in