• 1
  • 2
2008-07-06, 14:05
Medlem
godishandls avatar
Mannen med sveriges bästa skådespelaransikte, vem saknar inte honom nu när det fullkommligt dräller av oseriösa såpaskådisar som tror de kan agera framför en kamera. Jag säger bara TOMMY J! alla de berömda kultförklarade TV-filmerna såsom "huskorset" "jackpott" där förövrigt Ingvar Hirdvall gjorde en stor rollprestation som den grymtande chefen.. Du som kommer ihåg den gode Tommy stäm in i min hyllningskör till honom nu!
Citera
2008-07-06, 14:22
Medlem
Nakenchocks avatar
Visst kommer jag ihåg honom. Många från min generation minns nog honom från Saltkråkan, Kråkguldet och Någonstans i Sverige. Bra skådespelare. Privatpersonen var det större problem med. Omskriven i tidningarna för att han var kvinnomisshandlare och alkoholist.
Citera
2008-07-06, 15:13
Medlem
Nedomanskys avatar
En mkt bra skådis, sånna görs inte längre!
Citera
2008-07-07, 12:45
Medlem
schizophrenias avatar
Tommy Johnson var helt underbar i sin roll som vägmästare i Lars Molins Midvinterduell, där han försökte få bonden Egon att riva sin mjölkpall.

Egon spelades för övrigt av Ingvar Hirdwall och hans fru av Mona Malm. Hur många gånger har egentligen dessa två spelad make och maka i svenska tv och film?
Citera
2008-07-07, 13:11
Medlem
godishandls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tommy Johnson var helt underbar i sin roll som vägmästare i Lars Molins Midvinterduell, där han försökte få bonden Egon att riva sin mjölkpall.

Egon spelades för övrigt av Ingvar Hirdwall och hans fru av Mona Malm. Hur många gånger har egentligen dessa två spelad make och maka i svenska tv och film?

Som du skriver så stämmer det till 100% Ingvar och Mona har spelat äkta hälfter i åtskilliga produktioner, den kanse mest kända är nog "tre kärlekar" där en viss Samuel Fröler fick sitt genombrott. Apropå Tommy J:s privatliv så är det sant att att han kunde vara duktig med "flaskan" och hans temperament kunde bli rätt "stekhett" ibland.
Citera
2008-07-07, 14:45
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

Ja, i den filmen var han suverän. Lars Molin gjorde verkligen filmer som fångade det svenska kynnet så bra.
Citera
2008-07-07, 15:58
Medlem
Blaha2k2s avatar
För oss som inte minns eller har någon aning om vem han är.
Kan ni inte länka ett youtubeklipp med honom om det finnes?
Citera
2008-07-07, 16:15
Medlem
Nakenchocks avatar
http://www.svd.se/multimedia/dynamic...35_221237b.jpg

http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland...artikel=697681

Han var bl a med i Vi på Saltkråkan.

Ska se om jag hittar något på youtube.
Citera
2008-07-07, 17:42
Medlem
Lastbils avatar
Ringer ingen klocka hos mig. Vem var det han spelade i Vi på Saltkråkan?
Citera
2008-07-07, 17:46
Medlem
Nakenchocks avatar
Han var ung stilig man då och jag tror han bodde på ön. Stötte väl lite på Malin om jag inte minns fel. Ser honom framför mig i ett vinteravsnitt på Saltkråkan. Tror det kan vara avsnittet som heter "Räven raskar över isen".
Senast redigerad av Nakenchock 2008-07-07 kl. 17:49.
Citera
2008-07-07, 18:10
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Ringer ingen klocka hos mig. Vem var det han spelade i Vi på Saltkråkan?

Magister Björn Sjöblom. Som påpekats tidigare så stötte han på Malin.
Citera
2008-07-07, 18:26
Medlem
schizophrenias avatar
Tommy Johnson var den förste någonsin att få motta Cornelis Vreesvijk-stipendiet, år 1988. Han fick stipendiet för sina rolltolkningar som präglats av "psykologisk insikt och stark personlig närvaro, men också av ömsinthet inför den mänskliga karaktärens svagheter. Han har gett kropp och själ åt den socialt utslagnes vånda."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in