2008-07-07, 19:46
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Jag hävdar inte ens att ninjustsu som är det jag tränat mest är en kampsport. Man tävlar inte i det, hälften av momenten är med olika typer av vapen och man lär sig slåss med medeltida japanska jordbruksredskap. Det enda jag hävdar är att jag har sjukt roligt varje träning och fortfarande lär mig nya saker efter nio års aktivt utövande. =)

Känns så löjligt att prata om vilken kampsport som är bäst... allt hänger på utövaren i slutändan.

Inte allt och det tror nog inte du heller.
Citera
2008-07-07, 19:47
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Känns så löjligt att prata om vilken kampsport som är bäst... allt hänger på utövaren i slutändan.

Visserligen beror mkt på själva utövaren och dennes egenskaper. Men trots det borde sannolikhete för att en mera aggressive utövare dras till mera aggressiva sporter vara rätt stor. Finns alltid undantag men varför skulle en person med klara fördelar inom kraftsporter hålla på med långdistans löpning? (japp, finns alltid undantag men dessa inser väl oftast att sporten/arten/konsten inte passar de lika bra som andra sporter som finns till hands)
Citera
2008-07-07, 19:49
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Visserligen beror mkt på själva utövaren och dennes egenskaper. Men trots det borde sannolikhete för att en mera aggressive utövare dras till mera aggressiva sporter vara rätt stor. Finns alltid undantag men varför skulle en person med klara fördelar inom kraftsporter hålla på med långdistans löpning? (japp, finns alltid undantag men dessa inser väl oftast att sporten/arten/konsten inte passar de lika bra som andra sporter som finns till hands)

Jo visst, men det finns ett rätt bra urval av aggressiva kampsporter vilket innebär att inte alla dras till samma sport. Då har du helt plötsligt stora starka broilers inom flera sporter och än en gång är vi tillbaka på argumentet "Det hänger på utövaren"...
Citera
2008-07-07, 19:53
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Inte allt och det tror nog inte du heller.

Nej det är sant, det beror lite på vad man lär sig också. Jag tror jag har rätt ok chans mot en bra MMA-utövare... förutsatt att jag faktiskt får använda mitt svärd eller tre-fyra kastknivar först men inom någorlunda jämförbara kampsport, t.ex stående hand-fot-modeller (karate, TKD, kung fu, MMA etc) hänger det till ungefär 98% på utövaren...
Citera
2008-07-07, 20:00
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Jo visst, men det finns ett rätt bra urval av aggressiva kampsporter vilket innebär att inte alla dras till samma sport. Då har du helt plötsligt stora starka broilers inom flera sporter och än en gång är vi tillbaka på argumentet "Det hänger på utövaren"...

Japp men de flesta "broilers" dra sig till mer tävlingsinriktade sporter där de kan använda sin aggression. Därmed kan man ta bort en stor del av självförsvar och även poängsporter.

Personigen tycker jag att KV (vilket går emot jag sa tidigar) borde vara väldigt bra av de icke-tävlingsinriktade arter: vi har massvis med sparring, allt från vanligt kickbox till 3 mot 1 där man ska klara sig så länge man kan. Detta borde åtminstone ge en liten uppfattning om hur man ska bete sig i liknande situation. Inget är 100% säkert men en liten försprång är alltid en förspårng.
Citera
2008-07-07, 20:47
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Japp men de flesta "broilers" dra sig till mer tävlingsinriktade sporter där de kan använda sin aggression. Därmed kan man ta bort en stor del av självförsvar och även poängsporter.

Personigen tycker jag att KV (vilket går emot jag sa tidigar) borde vara väldigt bra av de icke-tävlingsinriktade arter: vi har massvis med sparring, allt från vanligt kickbox till 3 mot 1 där man ska klara sig så länge man kan. Detta borde åtminstone ge en liten uppfattning om hur man ska bete sig i liknande situation. Inget är 100% säkert men en liten försprång är alltid en förspårng.

All typ av situationsträning ger ett visst försprång om situationen väl uppstår, dessutom tycker i alla fall jag att det är skitkul. =) Jag vet inte om du själv hamnat i en situation där du tvingats ta till nävarna så det är lite svårt att veta vilken nivå jag kan lägga mig på i förklaringarna. Jag har gjort det några gånger men är på intet sätt någon rutinerad streetfighter. I samtliga fall har det för mig handlat om passiva fördelar av kampsporten, bra balans, reflexer, vid ett tillfälle god fallteknik etc. Jag har aldrig haft utrymme eller tid att genomföra någon avancerad teknisk manöver (även om ninjutsu är fullt av grepp, kast och lås), i samtliga fall har "avgörandet" kommit på ett slag och i mitt fall med ett undantag alltid en rak vänster (vilket jag plockade upp när jag tränade boxning i drygt två år). Det har aldrig varat i över tio sekunder och bara vid ett tillfälle har jag tagit emot en ren träff (jag stöp som en fura). Så i min erfarenhet (inte allmängiltigt) har det aldrig handlat om slåss på marken eller använda grepp och lås. Det är möjligt att en mer erfaren utövare skulle kunna göra det under andra förhållanden men i de fall jag upplevt det har det aldrig ens varit en möjlighet.
Citera
2008-07-07, 21:45
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
All typ av situationsträning ger ett visst försprång om situationen väl uppstår, dessutom tycker i alla fall jag att det är skitkul. =) Jag vet inte om du själv hamnat i en situation där du tvingats ta till nävarna så det är lite svårt att veta vilken nivå jag kan lägga mig på i förklaringarna. Jag har gjort det några gånger men är på intet sätt någon rutinerad streetfighter. I samtliga fall har det för mig handlat om passiva fördelar av kampsporten, bra balans, reflexer, vid ett tillfälle god fallteknik etc. Jag har aldrig haft utrymme eller tid att genomföra någon avancerad teknisk manöver (även om ninjutsu är fullt av grepp, kast och lås), i samtliga fall har "avgörandet" kommit på ett slag och i mitt fall med ett undantag alltid en rak vänster (vilket jag plockade upp när jag tränade boxning i drygt två år). Det har aldrig varat i över tio sekunder och bara vid ett tillfälle har jag tagit emot en ren träff (jag stöp som en fura). Så i min erfarenhet (inte allmängiltigt) har det aldrig handlat om slåss på marken eller använda grepp och lås. Det är möjligt att en mer erfaren utövare skulle kunna göra det under andra förhållanden men i de fall jag upplevt det har det aldrig ens varit en möjlighet.

Nja, det närmaste jag kommer till street erfarenheter är när jag blev rånad när jag var ca. 13 år. Två snabba slag...och sen var jag väldigt hjälpsam med att ge min plånbok

Du har iaf konstanterat att det är grovmotorik som gäller så majoriteten av alla grepp man lär sig i t.ex. JJK inte kommer till användning. Däremot vanliga kast och svep som gäller i många arter (brottning, judo, mma) är lättare att utföra och dessa brukar sitta i ryggraden då man inte har så mkt tid till eftertanke i matcher. Förmodligen kommer inte många att använda sig av grepp och markkamp men om man nu råkar ut för det så tackar iaf inte jag nej till att ha kunskaper i dessa områden.
Citera
2008-07-07, 21:57
Medlem
_Monk_s avatar
Vem som vinner: Chuck Norris.
Varför: http://www.chucknorrisfacts.com/
Citera
2008-07-07, 22:30
Bannlyst
Det är fightern som vinner matchen och inte vilken stil han/hon håller på med. Punkt slut.

Så att påstå att någon stil är en annan överlägsen är bara brist på insikt i ämnet.
Citera
2008-07-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppimpen
Jag tror det faktum att Krav Maga inte är utformad som en sport gör att dess utövare kommer åka på dyngstryk av någon thaiboxare eller MMA-utövare i en fight på gatan.
Visst, inom KM lär man sig diverse elaka tekniker som innefattar pungsparkar, slag mot struphuvud/ögon osv. Men alla som slagits utanför en ring vet att det inte är överdrivet lätt att sikta in sig på specifika områden.
Inom nämnda kampsporterna MMA och thaiboxning sparras man mycket. Man lär sig på så sätt ta och ge stryk samtidigt som man får in balansen och timingen som sedan kommer verka som reflexer.
Dessa moment existerar inte inom Krav Maga, detta lär bli en relativt betydelsefull nackdel i verkligheten.
Tror det blir svårt att sätta "Krav Maga teknikerna" samtidigt som slagen och lowkicksen haglar.
Fullkontaktsporterna är de som är bäst lämpad för gatan, alternativt BJJ. Men är inte den här frågeställnignen rätt utjatad egentligen?

Nja. Det verkar som du inte tränat Krav-Maga själv. Träna det en 3-4 år så ska du se att det är nog med sparring. Kanske inte som MMA men definitivt nog av det. Och så fullkontakt som det GÅR att vara med dom teknikerna, man kan ju liksom inte trycka ut ögonen på sin sparringpartner... Sen är inte Krav-Maga bara en "samling fula tricks" utan även mycket fokuserat på blockering, slag och sparkar, lånat från boxning och alla möjliga kamsporter/stilar.

I övrigt tränar man marktekniker mer och mer inom Krav faktiskt så det är inte så att så fort en erfaren Krav utövare hamnar på golvet så är han rådlös.

Det jag kan hålla med dig om är att detta ämnet är fruktansvärt uttjatat och leder aldrig till ett "bevis" på att ena eller andra tekniken vinner. Det går helt enkelt aldrig att veta och även om TS försökte förtydliga det hela så är det väl aldrig två personer som slåss på gatan är EXAKT likbördiga mentalt och fysiskt. Det är nog det bästa svaret men det ville ju inte TS ha...
Citera
2008-07-07, 22:58
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkie
Det är fightern som vinner matchen och inte vilken stil han/hon håller på med. Punkt slut.

Så att påstå att någon stil är en annan överlägsen är bara brist på insikt i ämnet.

Dessvärre tror jag att boxning kommer ge mer än aikido om vi har två jämnbördiga motståndare
Citera
2008-07-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Nja. Det verkar som du inte tränat Krav-Maga själv. Träna det en 3-4 år så ska du se att det är nog med sparring. Kanske inte som MMA men definitivt nog av det. Och så fullkontakt som det GÅR att vara med dom teknikerna, man kan ju liksom inte trycka ut ögonen på sin sparringpartner... Sen är inte Krav-Maga bara en "samling fula tricks" utan även mycket fokuserat på blockering, slag och sparkar, lånat från boxning och alla möjliga kamsporter/stilar.

I övrigt tränar man marktekniker mer och mer inom Krav faktiskt så det är inte så att så fort en erfaren Krav utövare hamnar på golvet så är han rådlös.

Det jag kan hålla med dig om är att detta ämnet är fruktansvärt uttjatat och leder aldrig till ett "bevis" på att ena eller andra tekniken vinner. Det går helt enkelt aldrig att veta och även om TS försökte förtydliga det hela så är det väl aldrig två personer som slåss på gatan är EXAKT likbördiga mentalt och fysiskt. Det är nog det bästa svaret men det ville ju inte TS ha...

Nej det har du helt rätt i, utan antog bara och borde kanske förtydligat i det första inlägget att så var fallet. Om sparring faktiskt förekommer ändrar det min uppfattning till viss del. Även om jag fortfarande håller renodlade fullkontaktsporter som det absolut bästa.
Nu när jag tänker efter tror jag faktiskt att boxning är det absolut bästa. De flesta fighter uppstår ju i samband med krogbesök och liknande. Om man inte rör sig ute med shorts/mysbyxor kan det bli en aningen svårt att sätta diverse sparkar. Man blir oftast begränsad till slag, knän och lowkicks. Här torde boxaren ha den absolut största fördelen då han troligtvis är betydligt snabbare än sin motståndare samtidigt som han lär kunna undvika och parera slag, slutligen lär han slå betydligt hårdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in