2008-07-06, 13:52
Medlem
frosses avatar
Vem tror ni vinner om man har en tävling internationellt mellan de bästa inom varje kampsport, typ karate, kunfu och sånt?

Jag antar att de flesta här inne är rätt partiska till den grenen de själva håller på med men jag hoppas att ni kan svara opartiskt. Kanske har detta redan gjorts och det har bevisats att typ karate är den grenen som vinner.

Det som gäller är följande:
- 1vs1
- Mästare vs mästare
- Inga tillhyggen tilllåtna

Vem vinner? Vilken kampsport vinner?

Edit: Boxning och kickboxning är också accepterat.
Citera
2008-07-06, 13:59
Medlem
Läskigs avatar
Naginata.
Citera
2008-07-06, 14:08
Bannlyst
MMA.

Ingen tvekan.
Citera
2008-07-06, 14:19
Medlem
bjohos avatar
Var drar man gränsen för vad som är en "kampsport"? Jag är skeptisk till att kalla t.ex Iaido, Ninjutsu, MMA, Krav Maga, Kendo, Naginata och Systema för kampsporter, i samtliga fall rör det sig om hopkok av olika kampsporter eller kombinationer av kampsport och vapenteknik.

Andra aspekter som kan vara rent avgörande är:
- Vilka regler gäller?
- Hur bedöms det? På poäng? På vem som överlever? På vem som står upp längst?
- Var utkämpas det? I ring? På gatan? Stående på varsin påle i havet?
- Vadå "Mästare vs Mästare?". Vissa stormästare närmar sig fan i mig 80 bast och är långt ifrån de bästa utövarna inom sin gren. Andra har inte ens vackra system med mästare, utövare och elever...

I övrigt är hela frågeställningen bara en luddig omskrivning av frågan "Vilken är den bästa kampsporten?". Jag hänvisar till beskrivningen i FAQ:en.
Citera
2008-07-06, 15:47
Medlem
Knivskarps avatar
Det finns flera trådar som behandlar samma ämne. Det finns också en mängd exempel i verkligheten. K-1 t.ex. det har även förekommit Kung-Fu vs. Muay Thai där Shaolinmästarna åkte på duktigt med spö.

MMA och Muay Thai är utan tvekan det mest effektiva i ringen.
Citera
2008-07-06, 15:50
Medlem
pokereves avatar
Det var ju länge "tjafs" om vilken den mest effektiva kampsporten var. På initiativ av Rorion Gracie så satte man ihop UFC 1 1993 tror jag?.( De första gångerna var de väldigt få regler, nu finns 31st "fouls") Och den som vann var ju bekant Royce Gracie som representerade BJJ/GJJ.
Så bjj´n blev bevisligen den "bästa" kampsporten.

Nu har ju UFC, Pride etc blivigt extremt hypat i media och det finns mycket pengar inom organisationen. Ett stund efter UFC 1 började fighters och tränare plocka de bästa metoderna/träningssätten ur de olika kampsporterna och således skapades MMA som ju står för blandad kampsport.

Därför är MMA det självklara valet
Citera
2008-07-06, 15:51
Medlem
Necrobutchers avatar
Brottare visade sig väldigt framgångsrika under MMA-tidens första år. Annars tror jag mycket på BJJ.
Citera
2008-07-06, 15:53
Medlem
Euthanatics avatar
Eftersom du syftar på kampsporter så vinner MMA givetvis!
Citera
2008-07-06, 15:53
Medlem
frosses avatar
Jag förstår

Hur står sig en typ shaolinmunk mot MMA typ?

Är det Kung fu dom håller på med?
Citera
2008-07-06, 15:56
Medlem
Agoges avatar
kampsporten med minst regler, sen beror det ju på individen.
Citera
2008-07-06, 16:03
Medlem
Euthanatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Jag förstår

Hur står sig en typ shaolinmunk mot MMA typ?

Är det Kung fu dom håller på med?
Finns en tråd om det...

Men du kan inte jämföra dem två och du kan absolut inte säga kung fu då det inte finns någon generell stil som kallas enbart kung fu.
Citera
2008-07-06, 16:09
Medlem
frosses avatar
Okej. Jag kan inget om sånt här, jag är bara nyfiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in