2008-07-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euthanatic
Eftersom du syftar på kampsporter så vinner MMA givetvis!

Det håller jag helt med om. Men eftersom TS är så luddig så vet man ju inte exakt vad han menar. Syftar han på vad som är mest effektivast som självförsvar eller vad som funkar bäst som sport (i ringen, typ)?

Jag tror inte MMA är överlägset "på gatan", eftersom man som utövare av mma är van vid regler. Då är nog "system" som Krav-Maga och liknande bättre, men det handlar givetvis mest om personen och inte systemet.

Det finns helt enkelt inget lätt svar på det här.
Citera
2008-07-06, 16:56
Medlem
frosses avatar
Okej jag ska specificera mig lite mer.

- Inga regler
- på gatan
- utan tillhyggen
- ALLA stilar tillåtna (MMA, kungfu, karate, krav maga...you name it)
- Slåss till döden
- De bästa utövarna som finns i varje gren

Vem vinner?
Citera
2008-07-06, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frosse

- Inga regler
- på gatan
- utan tillhyggen
- Slåss till döden

Vem vinner?

Gissningsvis krav maga eller nåt annat liknande system. Det är väl i stort sett baserat på den typen av situationer.
Citera
2008-07-06, 17:12
Medlem
utan tillhyggen försvinner ju en del kampsporter som inriktar sig på sådant.. men jag skulle säga MMA också utan tvekan.

alternativt vilken sida Chuck norris står på.. "iwin"
Citera
2008-07-06, 19:14
Medlem
Daevass avatar
Jag tycker inte man kan säga att mma är en kampsport. Jag tror det hade gått väldigt bra för Sambo- och brottningsutövarna.
Citera
2008-07-06, 22:17
Medlem
Knivskarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Jag tycker inte man kan säga att mma är en kampsport. Jag tror det hade gått väldigt bra för Sambo- och brottningsutövarna.

MMA är idag en egen kampsport, inget snack om den saken.
Citera
2008-07-06, 22:19
Medlem
KurKs avatar
Citat:

- Inga regler
- på gatan
- utan tillhyggen
- Slåss till döden

Vem vinner?

Den som är bäst mentalt förberädd för att döda.
Citera
2008-07-06, 22:42
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurK
Den som är bäst mentalt förberädd för att döda.
Amen om båda är lika förberedda, menalt som fysiskt. Men vinner?
Citera
2008-07-07, 02:55
Medlem
Citat:
Amen om båda är lika förberedda, menalt som fysiskt. Men vinner?

Men det finns ju inget givet svar på detta. Det borde du ju förstå själv. Jag TROR dock att Krav-Maga eller andra stilar, just för att dom är designade för precis det du beskriver (speciellt om det är den militäriska versionen). Jag vet inte varför folk tror att MMA skulle vara bättre. Gissningsvis är dom besatta av MMA och/eller har väldigt liten kunskap om vad man tränar i t.ex Krav-Maga.

Dock finns det ju fler saker än just Krav-Maga som skulle kunna vara "vinnarstilen", men jag är övertygad om att det inte är MMA.

Sen om MMA utövaren har tränat massa andra grejer (som dom ofta gör) så är det inte nog inte MMA skillsen som avgör vem som överlever, i alla fall inte ensamt.

Kurk har nog "mest" rätt dock. Den som är överlever är den som är villigast att gå längst och göra det först och snabbast.

Tror inte du kan få ett definitivt svar tyvärr. Du får väl göra egna undersökningar och spendera ditt liv på att bli mästare i alla kamsporter/stilar som finns över hela världen sen kan du komma tillbaks och ge oss en rapport.
Citera
2008-07-07, 05:07
Medlem
Joppizs avatar
Omöjligt att säga vilken som är bäst i praktiken, men i teorin tippar jag på Krav Maga eller JKD, då båda är byggda för gatuslagsmål utan regler istället för tävling. Sen kan man ju inte vara "mästare" i någon av dessa, och teoretiska uträkningar har ju ingen betydelse i verkligheten.

Men om man skulle klona en person och låta den ena träna MMA och den andra KM/JKD, skulle jag tro att den andra vinner.
Citera
2008-07-07, 06:06
Medlem
frosses avatar
I get ur point.

Finns det nån som har typ svart bälte i väldigt många kampsporter? Renodlade alltså, inte MMA och Krav Maga?
Citera
2008-07-07, 07:46
Medlem
bjohos avatar
Citat:
I get ur point.

Finns det nån som har typ svart bälte i väldigt många kampsporter? Renodlade alltså, inte MMA och Krav Maga?

"Många" är väl lite knivigt. Vissa kampsporter är omfattande och kräver lång tid att bemästra någorlunda väl (10 år och uppåt), du hinner inte med så hemskt många under en livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in