Citat:
Ursprungligen postat av dille
Kan man helt säkert veta att det är grafikkortet det är fel på, och inte skärmen eller moderkortet?
Installera programmet Everest eller liknande diagnosprogram. Med den typen av program kan du köra diagnoser och kolla temperaturer etc. Jag gjorde det, både när datorn körde IDLE och när grafikkortet blev stressat när jag spelade spel. Everest finns bl a i en pirathamn nära dig. Klicka på datorn och sensor så ser du temperaturer och kan följa förändringar. Är det grafikkortet så händer detta när du når över en viss temperatur. Mitt kort gick över 100 grader när jag körde spel, men svalnade av ordentligt när jag rengjorde det.
Förutom att försöka få ut damm ur grafikkorten kan man installera ett överklockningsprogram som heter ATI Tray Tools (finns att nedladda gratis). Där kan man ställa om fläktarna så att de arbeta för högre %.
Sen kan du alltid köpa en ny kylning och sätta dit, men då krävs det att man är någorlunda teknisk, en del vill inte hålla på med sånt, men det finns billiga och bra lösningar. En nackdel är att garantin försvinner, men den är ju borta för dig ändå.
Vad har du för ATI-kort förresten? X1950pro t ex är kända för att ha problem med överhettning (de första modellerna iaf).