2008-07-07, 01:32
Medlem
jag hör också dem, man brukar även ha dom ute på åkern för att skrämma bort sorkar och dyl.

Eftersom det bara var jag som hörde och kunde inte riktigt säga varifrån det kom och jag var mitt ute på landet så trodde jag nästan det var "Lost" med nån bortglömd gammal maskin

Sen när jag lyckades lokalisera ljudet så berättade kompisen vad det var
Citera
2008-07-07, 06:16
Medlem
Dom skickar ut ljud från 25 kHz och uppåt. http://izola.co.uk/

Människan har 20Hz-20kHz enligt wikipedia, barn kan höra mer står det. Nån som har koll på hur högt det är mätt att folk kan höra? Guinnes book of records eller nåt?
Citera
2008-07-07, 11:09
Moderator
Oddballs avatar
En märklig sak som jag hittills inte fått några vänner att höra men som jag hör väldigt tydligt är ljuden från fladdermöss.
Citera
2008-07-07, 11:15
Moderator
Oddballs avatar
Googlade runt lite och på sidan http://www.fladdermus.net/fladdermus.html så står det att den nordiska fladdermusens "ekopulser" är på ca 30 kHz... Men jag hör ju dem tydligt? Skumt...
Citera
2008-07-07, 13:39
Medlem
Odödligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
I förra veckan märkte jag att jag kan höra väldigt speciella ljud som människor inte ska kunna höra.
Jag och en kompis jobbade på en ladgård, där dom har speciella maskiner som gör ifrån sig ljud vilket tydligen ska skrämma bort möss, råttor, rådjur och sånt.

Nu är det så att jag kunde höra precis varje pip som maskinen gav ifrån sig, väldigt irriterande efter ett tag eftersom det verkligen skär i öronen.

Men.. Varken min kompis, ägaren av ladgården, hennes man eller barn kunde höra något av ljuden, bara jag.

Så min fråga är - varför kan JAG höra dom ljuden, men inte dom ? Är det något fel på mig ?
Jag vet inte riktigt om jag postade den här tråden i rätt forum, men det var den bästa delen jag kunde hitta.

Det är exakt likadant för mig! I vårat sommarhus har vi en adepter man sätter i eluttaget för att skrämma bort råttor, möss och liknande. Jag hör den tydligt. Vi hade ett test då jag fick säga om adeptern satt i eller inte, klarade det galant. Jag är rädd!
Citera
2008-07-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Googlade runt lite och på sidan http://www.fladdermus.net/fladdermus.html så står det att den nordiska fladdermusens "ekopulser" är på ca 30 kHz... Men jag hör ju dem tydligt? Skumt...
Hur gammal är du ?
Citera
2008-07-07, 14:25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
Hur gammal är du ?

37
Citera
2008-07-07, 14:46
Medlem
Tenses avatar
Citat:

ca 30 kHz ja, kanske är det så att fladdermössens ljudsignaler ("ekopulser") inte enbart är en konstant frekvens utan någon mix av diverse frekvenser och så hör du de lägre.

Själv har jag inga som helst problem att störa mig på TV-apparater, maskiner, fläktar osv. som skapar ljud med hög frekvens. Man kanske kan säga att jag "hör väldigt bra" men jag tror det är mer så att jag har känslig hörsel. Trots detta faktum är det fortfarande så att jag ofta måste fråga igen: "Vad sa du?".
Citera
2008-07-07, 14:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
ca 30 kHz ja, kanske är det så att fladdermössens ljudsignaler ("ekopulser") inte enbart är en konstant frekvens utan någon mix av diverse frekvenser och så hör du de lägre.

Av vad jag kan läsa mig till så är deras ekopulser på en konstant frekvens.
Citera
2008-07-07, 15:01
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Av vad jag kan läsa mig till så är deras ekopulser på en konstant frekvens.

Då vet jag inte. På samma sida står det ju att människor inte kan höra dem.
Citera
2008-07-07, 15:11
Medlem
Nakenchocks avatar
När jag var 18-20 år bodde jag i en liten stuga med fladdermöss på vinden. Jag hörde deras ljud när de var ute och flög på nätterna.
Citera
2008-07-07, 15:21
Medlem
jockelos avatar
Jag har aldrig hört fladdermöss eller sånt. Men det beror kanske på att jag aldrig vart i närheten av sådant. Men så fort jag går in i ett hus så kan jag höra om TV'n är på eller av, även om det inte är något ljud på. Det är typ det första jag reagerar på när jag går in i ett hus. Jag kommer ihåg att jag kunde höra det när jag var <10 år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in