2008-07-05, 20:15
Medlem
Hej!
Har en digitalbox som kör linux. Man ska kunna installera applikationer och spel på den men har ej listat ut hur. Kom sedan över denna sidan= http://stb.marusys.com/forums/viewto...7a91f7d9338cea

Vad betyder detta? Går det att använda vilken dist som helst eller kräve det någon speciell?
Var gör man allt detta?
Är inte haj på linux vill jag också säga!

Förlåt för luddig rubrik men kunde inte hitta på ngt bättre.

Tack på förhand
Citera
2008-07-06, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av papphammar
Hej!
Har en digitalbox som kör linux. Man ska kunna installera applikationer och spel på den men har ej listat ut hur. Kom sedan över denna sidan= http://stb.marusys.com/forums/viewto...7a91f7d9338cea

Vad betyder detta? Går det att använda vilken dist som helst eller kräve det någon speciell?
Var gör man allt detta?
Är inte haj på linux vill jag också säga!

Förlåt för luddig rubrik men kunde inte hitta på ngt bättre.

Tack på förhand

Enligt länken du hänvisar till så tolkar jag FC 4.0 som Fedora Core version 4 eller nyare.

Detta innebär att du med största sannolikhet kan använda vilken distribution som helst.

Men frågan är om du har tillräckligt med utrymme på din digitalbox för att kunna installera massa lull lull?

I övrigt så var inte guiden helt perfekt för en nybörjare, eftersom han inte nämner något om hur man tar sig in i den upp-paketerade katalogen.
Citera
2008-07-06, 07:21
Medlem
ok, det fungerar alltså med fedora 9?
Hittar inte fedora 9 server edition.
vart skriver man de där kommandona?
Jag har 320gb att installera på, så det räcker nog!
Citera
2008-07-06, 09:11
Bannlyst
Men om du har en digitalbox som redan kör linux, då finns det ingen anledning för dig att skriva över den installationen med en ny Fedora installation.
Det programmet (spelet ltris), kan du installera på din nuvarande linuxinstallation på digitalboxen likaväl, så slipper du förstöra den installationen.
Som jag nämnde, den guiden var inte den bästa, eftersom guiden hävdar att man måste ha FC4 eller nyare vilket är helt fel.

Själv använder jag Archlinux och kollade om spelet fanns tillgängligt som paket i pacman, vilket det fanns. Därför vågar jag påstå att spelet inte är Fedora specifikt.
Citera
2008-07-06, 12:48
Medlem
Ja, jag tänker inte installera över firmware´n på boxen. Undrade vilket linux jag skulle installera på min pc. Nu har jag installerat ubuntu och ska prova med det. Det där man ska skriva är det i Terminal eller?
/papphammar
Citera
2008-07-06, 14:40
Medlem
Zwanzigs avatar
Mer exakt vad har du för digitalbox? Kommer du åt den via ssh eller liknande?
Citera
2008-07-06, 14:57
Medlem
jag har en maximum t8000
ska gå att installera applikationer och spel. men de måste vara i img format tror jag.
Har fixat ubuntu och hittar terminalen men förstår inte hur jag ska skriva och hur, var filerna ska ligga osv.

Om ngn orkar så skulle jag vara tacksam för hjälp!
Citera
2008-07-06, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av papphammar
jag har en maximum t8000
ska gå att installera applikationer och spel. men de måste vara i img format tror jag.
Har fixat ubuntu och hittar terminalen men förstår inte hur jag ska skriva och hur, var filerna ska ligga osv.

Om ngn orkar så skulle jag vara tacksam för hjälp!

Nu gjorde jag en liten snabb-googling på din digitaglbox.
Din hårdvaruarkitektur är baserat på IBM PowerPC.
Detta innebär att du kan inte ladda hem källkoden till det där spelet
och kompilera den i din Ubuntu installation, utan du måste tanka upp
källkoden till digitalboxen och kompilera den där.

Så om du kan flytta över mjukvaran, via ftp, samba eller whatever den har stöd för, så fixar det sig hyfsat med den guiden du referera till i första inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in