2008-07-05, 16:31
Medlem
Drinis avatar
Kör idag win xp pro... haft det ganska länge utan att fundera faktiskt.

Men det var ett tag sen jag gjorde något åt min dator.
Kör en dual core q6600, 2 gb minne och en 300gb hdd, men funderar på att lägga till mellan 300 och 1000gb till samt 2-4gb mer i minne(och eventuellt senare en quad core cpu).

Borde jag byta os då?
Läste detta på komplett: "OBS! För att få användning av 4GB krävs ett 64-bits operativsystem."

Och det var då jag märkte att det var lite för längesedan som jag höll mig uppdaterad

Så allmänna råd mottages gärna
Mvh
Citera
2008-07-05, 17:34
Medlem
tvcasualtys avatar
Det är alltså bara windows som gäller eftersom du postar i det forumet? Berätta gärna exakt vad du använder datorn till, blir lättare att ge dig råd då Antar att du är gamer då du behöver 4Gb RAM?
Citera
2008-07-05, 17:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis. Endast gamers och vissa andra funktioner som kan dra nytta av mer än 2Gb minne, i alla fall som man själv kan märka i praktiken när man använder datorn.

Du måste dessutom köra 64bitars operativ, speciellt om du har mer än 4Gb ram i burken.

WinXP kan bara nyttja mellan 3-3.4Gb ram om man har 4Gb ram installerat, detta pga att den reserverar resten av utrymmet till annat, beror lite på vilket moderkort man har, därav intervallet.

Hur du ska göra är ju upp till dig men det beror mest på vad du har tänkt att använda datorn till.
Citera
2008-07-05, 18:03
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Det är alltså bara windows som gäller eftersom du postar i det forumet? Berätta gärna exakt vad du använder datorn till, blir lättare att ge dig råd då Antar att du är gamer då du behöver 4Gb RAM?

Egentligen är jag ingen windows fanboy. Men de flesta programmen/spelen fungerar/finns ju till det så..
Det är mest enklast att ha det

Gamer, njae inte så mycket egentligen. Men de spel jag spelar är ju sådana som drar massor...

Men de som drar är ju
photoshop+
alla nedladdningsprogram+
film +
att jag får firefox o dra riktigt mycket+
min ovilja att någonsin stänga av datorn eller program+
webservern +
2 stora skärmar(om det nu spelar någon roll, kanske mest för grafikkortet)

Skulle kunna fortsätta ett tag till har 50 processer igång atm men det brukar vara mer..

Har 2 gig idag och blir ibland pissed på att det är lite slött
Men kanske tjänar mer på att ta en 10krpm hdd och en quad cpu?
Ändrar det förutsättningarna för vilket OS jag borde ha?
Citera
2008-07-05, 18:09
Medlem
papanoirs avatar
Lånar tråden.
Jag har 4GB ram & två Sapphire HD4850 som sitter ihop.
Har en ny intel core 2 duo-processor så jag har nog helt OK prylar.

Vilket operativsystem borde jag skaffa mig?
mina krav;
Snygg design, någorlunda lätthanterligt, klara av de flesta spelen&programen samt kunna utnyttja min hårdvara maximalt.
Någon?

EDIT; det snubben ovan skrev är rätt viktigt det med förutom två skärmar & en webbserver..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in