• 1
  • 2
2008-07-05, 11:37
Medlem
Frank Graysons avatar
Det är så att Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) inte startar. Detta får till följd att mitt internet bara funkar en liten stund (jag tror det beror på det iaf) sen kopplar det ner och man får starta om datorn, sen samma sak igen. Datorn blir allmänt seg också.

Vad jag har förstått så måste ett antal andra tjänster (services) också vara startade för att ICS ska fungera, bl.a. Event Log, Remote Procedure Call (RPC), Windows Management Instrumentation och Network Connections.

Event Log och RPC är "started" men på Network Connections och Windows Management Instrumentation så står det "starting", och det händer inget när man trycker på refresh heller. På Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) står där ingenting och det funkar alltså inte att starta den.

När jag gjorde en virussökning så sattes följande filer i karantän: winsock.dll, kernel32.dll och wsock32.dll, om det har något med saken att göra.

Kör med XP. Om någon har något som helst idé om vad man kan göra för att åtgärda problemet så är jag ytterst tacksam.
Citera
2008-07-05, 12:32
Medlem
man får väl anta att du har ett virus.

Sök igenom datorn med AV och sätt alla misstänkta filer i karantän, på så sätt så kan dom inte göra mer skada för OP, sammtidigt som det kan vara bra att inte helt ta bort dem pga framtida problem.

När du är säker på att viruset är borta testa att "reparera" XP med installations cd:n.

/mvh E
Citera
2008-07-05, 12:35
Medlem
Paskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Grayson
Det är så att Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) inte startar. Detta får till följd att mitt internet bara funkar en liten stund (jag tror det beror på det iaf) sen kopplar det ner och man får starta om datorn, sen samma sak igen. Datorn blir allmänt seg också.

Vad jag har förstått så måste ett antal andra tjänster (services) också vara startade för att ICS ska fungera, bl.a. Event Log, Remote Procedure Call (RPC), Windows Management Instrumentation och Network Connections.

Event Log och RPC är "started" men på Network Connections och Windows Management Instrumentation så står det "starting", och det händer inget när man trycker på refresh heller. På Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) står där ingenting och det funkar alltså inte att starta den.

När jag gjorde en virussökning så sattes följande filer i karantän: winsock.dll, kernel32.dll och wsock32.dll, om det har något med saken att göra.

Kör med XP. Om någon har något som helst idé om vad man kan göra för att åtgärda problemet så är jag ytterst tacksam.

Det var samma sak för mig, sen visade sig att det var virus, när jag tagit bort det och reparerat XP så funkade allt som det skulle igen.
Citera
2008-07-05, 13:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Grayson
De där tre filerna har väldigt mycket med saken att göra.
Försök få ditt AV-program att rensa dem. Funkar inte det så testa att reparera ditt XP genom att starta upp från din XP-skiva och sen följa instruktionerna för reparation.
Citera
2008-07-05, 15:09
Medlem
927s avatar
återställ filerna och scanna dom här http://www.virscan.org/

annars kan du tanka dessa filer från nätet, problemet kan va att få senaste/rätt versionen
Citera
2008-07-05, 15:27
Medlem
Frank Graysons avatar
Tack för alla svar

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

De där tre filerna har väldigt mycket med saken att göra.
Försök få ditt AV-program att rensa dem. Funkar inte det så testa att reparera ditt XP genom att starta upp från din XP-skiva och sen följa instruktionerna för reparation.

Hur rensar man till exempel i Avast då som jag har på datorn? Skannar man genom dem i karantänen så står det så här
Kod:
Skanna filer i temporär mapp: C:\DOCUME~1\User\LOCALS~1\Temp\_avast4_\unp196931393.tmp
C:\DOCUME~1\User\LOCALS~1\Temp\_avast4_\unp196931393.tmp\1.dll  -- inga virus --

Inget virus tydligen, inte på någon av de tre filerna.

Där är två andra filer i karantänen som heter:
A0062017.dll - Där visas ett virus som heter Win32:Trojan-gen {Other}
SET37A.bmp - Där visas ett virus som heter Win32:Whenu [Tool]

Ska söka upp vad man kan göra åt dem nu. Men det förklarar troligtvis inte varför internuppkopplingen inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av 927
återställ filerna och scanna dom här http://www.virscan.org/

annars kan du tanka dessa filer från nätet, problemet kan va att få senaste/rätt versionen

Vad händer om jag återställer filerna utan att på något sätt rensa dem? Jag laddade upp en av filerna men utan att ha återställt, men då hände ingenting på Virscan.org.

Kan man på något sätt se vilken "version" eller liknande ens fil har? Och är det bara att ladda ner och ersätta de skadade filerna?
Nu är där tydligen inget virus i dem men kan vara bra ändå.

----------------
Jag hittar tyvärr ingen xp-skiva, köpte datorn begagnad och är osäker om jag fick med någon.
Senast redigerad av Frank Grayson 2008-07-05 kl. 15:38.
Citera
2008-07-05, 15:58
Medlem
Frank Graysons avatar
Här verkar det som om en annan har exakt samma problem;
http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic155935.html

Kan detta vara något att prova? "Added Nov 07, 2003" Gör att man blir lite osäker.
http://www.snapfiles.com/get/winsockxpfix.html
Senast redigerad av Frank Grayson 2008-07-05 kl. 16:03.
Citera
2008-07-05, 17:25
Medlem
927s avatar
jag kom att det är ju filer som finns i system32 mappen och tas dom bort så återställs dom via mappen som heter dllcache, alltså borde du ha dessa filer i datorn. sen kan man ju undra varför avast varna för dom, jag skanna winsock.dll på virscan och avast varna inte för min fil

att inte ics sharing startar har inget med ditt problem att göra, däremot måste ju rpc och network connection vara igång. se till att inga av de tjänster som beronde av dom du nämner är inställda på inaktiverad

du borde tanka sp2 på nåt ställe och installera det istället, att bara installera xp går ju på 30 min. sen är det ju bara köra sp2 filen
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=sv
Citera
2008-07-05, 22:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
att inte ics sharing startar har inget med ditt problem att göra, däremot måste ju rpc och network connection vara igång. se till att inga av de tjänster som beronde av dom du nämner är inställda på inaktiverad
RPC'n är garanterat igång. Utan den funkar i princip ingenting i Windows, och systemet startar om sig självt inom en minut eller så.
Citera
2008-07-06, 12:46
Medlem
Frank Graysons avatar
Network Connections är inte igång, "starting" har den som status.
Den är bereonde av RPC, men kollar man den så är den "started". så Network Connections borde ju fungera tycker man.
Citera
2008-07-06, 13:39
Medlem
927s avatar
dom är väl även inställda på automatisk under startmethod?

det finns ett verktyg som heter combofix så i första hand leter efter malware men som även återställer saker till default, som malware kunnat ändra på. det gäller även tjänster som automatiska uppdateringar osv
Citera
2008-07-07, 07:41
Medlem
Frank Graysons avatar
Citat:
dom är väl även inställda på automatisk under startmethod?

Javisst är dem det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in