2008-07-04, 23:21
Medlem
sebnies avatar
Jag tänkte på att nu när Visual Basic (Syftar på vb6) börjar bli lite mossigt, och VB.NET/.NET är i ropet, så tänkte jag idén att man stänger Visual-Basic-forumet i Systemutveckling och flyttar alla trådar till antingen Arkivet (ovanför papperskorgen) eller till .NET-forumet

För de Visual-Basic-frågor som inte rör vb6 tillhör ju .NET-forumet.
Citera
2008-07-05, 00:16
Medlem
Ruskigbusss avatar
För att de tar en sån ohemul plats?
För att de som nu till äventyrs vill fråga om VB skall få det svårare?
Citera
2008-07-05, 12:14
Medlem
Legimitations avatar
Det finns säkert VB-applikationer som fortfarande kräver underhåll och mindre anpassningar.
Att flytta till .NET kan vara för kostsamt och kräva för stora resurser.

If it ain't broke, don't fix it.

Gamla applikationer avvecklas när kostnaden för underhåll överstiger kostnaden för nyutveckling.
Citera
2008-07-05, 14:08
Medlem
CodeMANs avatar
Så länge det finns VB6 applikationer i drift så vore det ingen bra idé att stänga forumet.

Lifetime-supporten för just VB6-IDE gick ut i april i år. Dock finns det stöd för VB6 i alla moderna Microsoft-OS, dvs. XP, Vista och Windows 2003 server.
Citera
2008-07-05, 14:29
Medlem
sebnies avatar
Ni vet om att man kan importera källkod för VB6 i .NET så kommer den automatiskt att konvertera koden så bra som möjligt, och den infogar även kommentarer där det står om det är något som behöver göras av utvecklaren, tex att man måste göra ett val mellan 2 metoder eller liknande.
Citera
2008-07-05, 16:35
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För att de tar en sån ohemul plats?
För att de som nu till äventyrs vill fråga om VB skall få det svårare?

Ja, inte verkar det som att de anledningarna alltid gäller.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=589222

Om aktiviteten i forumet är för låg, arkivera det. Så är praxis satt.
Citera
2008-07-05, 17:50
Medlem
sebnies avatar
Senaste svaret är skapat 2008-07-01. Rätt så låg aktivitet men inte jättelåg aktivitet.
Dessutom har det kommit en felpostning som egentligen hör till .NET-forumet.

Men i alla fall så är vb6 depreciated, rotten, void. Tycker jag, då VS 2008 är ute. Vb6 "uppfanns" ju någonstans vid 98-tiden... altså TIO ÅR gammalt.
Citera
2008-07-05, 18:02
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Senaste svaret är skapat 2008-07-01. Rätt så låg aktivitet men inte jättelåg aktivitet.
Dessutom har det kommit en felpostning som egentligen hör till .NET-forumet.

Men i alla fall så är vb6 depreciated, rotten, void. Tycker jag, då VS 2008 är ute. Vb6 "uppfanns" ju någonstans vid 98-tiden... altså TIO ÅR gammalt.

Alltså. Det finns system som fortfarande skrivs om i COBOL, så programspråk dör aldrig helt. Nu tänker jag inte kämpa för ett Cobol-forum, men VB är i högsta grad levande även om många nu försöker gå över till .net eller java.

Min (helt privata som inte skall blandas ihop med FBs officiella) åsikt är att vi bör sträva efter ett så bra programmerings- och systemutvecklingsforum som det är möjligt. Då är det bättre att de programspråk som ändå är aktiva har egna forum.

Dessutom så blir även .net-forumet renare om det slipper dras med VB-trådar.

Skulle vi ta bort VB-forumet så kommer trådar om VB att hamna antingen i .net eller i andra delforum, vilket inte heller är bra.

Men, visst, inga forum är huggna i sten och förändringar är tänkbara.

Dock anser jag att man bör ha lite bättre skäl än att aktiviteten är låg. Så länge kvaliteten är ok så törs jag lova att det finns plats på Flashbacks servrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in