2008-07-04, 16:48
Medlem
sporkehs avatar
hej

jag har nageltrång och det gör väldigt ont.

går det över av sig själv efter ett tag eller måste man gå till doktorn?

eller kan man fixa det själv på något sätt?

mvh sporkeh
Citera
2008-07-04, 16:53
Medlem
ahamass avatar
Börja med att kika lite här:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=28102
Citera
2008-07-04, 16:53
Medlem
chaoswithins avatar
Brukar ta en avbitartång (modell liten) och klippa loss nageltrånget och sen dra ut det med pincett.

(Nu kanske jag har helt fel definition av vad ett nagletrång är )
Citera
2008-07-04, 17:06
Medlem
elitNns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Brukar ta en avbitartång (modell liten) och klippa loss nageltrånget och sen dra ut det med pincett.

(Nu kanske jag har helt fel definition av vad ett nagletrång är )

Hm lät jävulskt smärtsamt..?

Jag brukar ta en spetsig liten nagel sax och trycka under bomull mer och mer eftersom. har haft det x antal gånger opererat 3 sen nu på senare tid har jag börjat göra så funkar fint, från att nageln legat åt helvette blött och vart jävligt så gick det till sig
Citera
2008-07-04, 17:19
Medlem
Argh, nageltrång är förjävligt! Har "opererat" (om man kan kalla det så) mig två gånger, eller om det var tre, men nu har jag, ta i trä, inte haft problem på säkert fem år!
De bedövar helt enkelt och klipper bort sidan av nageln. Det ser lite (väldigt lite) underligt ut hur mycket den än får växa, men det är underbart att slippa ha ont.
Själva operationen tar kanske 5-10 minuter, sen är det bara att sticka iväg hem och ha foten högt ett par timmar. Jag cyklade till vårdcentralen, eftersom man kan trampa med hälen lättare än att gå på den längre bitar.
Citera
2008-07-04, 17:31
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitNn
Hm lät jävulskt smärtsamt..?

Jag brukar ta en spetsig liten nagel sax och trycka under bomull mer och mer eftersom. har haft det x antal gånger opererat 3 sen nu på senare tid har jag börjat göra så funkar fint, från att nageln legat åt helvette blött och vart jävligt så gick det till sig
Ibland har det sina fördelar att vara knarkare
Citera
2008-07-04, 20:51
Medlem
dodeesoss avatar
Tvätta ordentigt, spruta på alsolsprit och tejpa fast en steril kompress runt. Upprepa ett par ggr om dagen i en vecka.

Blir det inte bättre så så är det operation som gäller, kirurgen tar då bort delen av nageln som orsakar nageltrången, dom tar även bort nagelanlaget så att nageln blir lite mindre och mindre benägen att jävlas i fortsättningen.
Citera
2008-07-04, 21:01
Medlem
flipis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sporkeh
hej

jag har nageltrång och det gör väldigt ont.

går det över av sig själv efter ett tag eller måste man gå till doktorn?

eller kan man fixa det själv på något sätt?

mvh sporkeh

Jag hade detta en gång för lääänge sedan (20 år eller så), då blev jag tvungen att åka till läkare och klippa bort halva nageln (den sida som var infekterad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in