2017-05-05, 17:09
Medlem
Det är lättare att säga vad kärlek inte är.
Kärlek är ingen vara. Kärlek har inget marknadsvärde. Kärlek är inget förhandlingsbart. Kärlek är inte en rättighet, skyldighet eller plikt. Slutledet -lek antyder att det är något som inte mäts eller kan stoppas in i en vetenskaplig modell. Att det mer är något som lutar åt det postmodernistiska, typ mer finns i berättelsen, historien, än i kategorin eller något som kan valideras. Något som inte går att komprimera, speciellt enkelt, om det ens bör göras det. Utan förakt, ingen kärlek, och utan hat, ingen kärlek.
Jag läste att hat aktiverar samma del i hjärnan som vid förälskelse.

Kärleken är inte imperialistisk, eller är på korståg, för att frälsa eller införliva.

Det får räcka som spontan reflektion på kärlek, annars riskerar jag att bli stämplad som en Björn Ranelid-kopia.
Senast redigerad av funderande 2017-05-05 kl. 17:10. Anledning: la till en grej
Citera
2017-05-12, 18:51
Medlem
Hej!
Jag har ett problem som ja inte kan lösa osv, jag och min bästaväns kille gillar varandra.
Han vill inte göra slut med henne eftersom att han inte vill såra henne, men själv tycker jag att det känns som att han vill vara med henne bara för att hångla. Jag kommer att flytta om en månad och jag vet inte vad jag ska göra..... mina vänner osv säger att han inte är bra för ngn, alltså att han är nt pålitlig osv,,,, jag har svårt att veta vem jag ska tro på, men iaf... och han villl att vi ska vara tillsammans i smyg men jag tycker bara att det är
Fel, och dessutom vill jag inte svika min bästavän för att vi är som systrar.
Så jag har två frågor,
-vad ska ja göra?????
-vem ska jag tro på????
Behöver ett snabbt svar så jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig
Citera
2017-05-14, 22:11
Medlem
Kärlek och förälskelse är en tillfällig sinnessjukdom?

Kvinnor och män älskar inte varandra egentligen och har absolut ingen respekt för varandra.

Men vad är det som får oss att bli helt förälskade i varandra för den korta stunden och tro att detta är någon slags kärlek? Detta är ju bara något slags tillfälligt fenomen som försvinner med tiden.

Är förälskelse, att "bli kär" detsamma som kåt och vill knulla?

Är förälskelse, att "bli kär" detsamma som tillfällig sinnessjukdom, då man gör irrationella dumheter efter dumheter som senare man kan få ångra djupt om man har otur?
Citera
2017-05-14, 22:34
Medlem
Kan det vara en evolutionär effekt, i syfte att gynna potentiella avkommors överlevnad?

Kärlek har ju olika former. Förälskelsen övergår ofta i en djupare form av kärlek där man tar hand om varandra. Förälskelsen ökar nog chansen för att en avkomma blir till och överlever sin första tid. Den andra kärleken knyter samman gruppen och ökar chanserna för gruppens överlevnad
Senast redigerad av katastrofhunden 2017-05-14 kl. 22:37.
Citera
2017-05-15, 16:03
Medlem
MrWins avatar
I vårt civiliserade samhälle har vi svårt att förstå vad förälskelse och kärlek är. Dessutom bidrar preventivmedel till förvirringen. Tror att infödingar i djungeln har bättre koll på detta fenomen.

Förälskelse är en överenskommelse att försöka få barn. Sexet är passionerat. Denna fas varar några månader. Blir det en graviditet övergår förälskelsen i kärlek. Kärleken är en överenskommelse att gemensamt ta hand om barnet.

Blir det inte graviditet under förälskelsefasen upphör förhållandet och man ser sig om efter andra partners.

As simple as that.
Citera
2017-05-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
I vårt civiliserade samhälle har vi svårt att förstå vad förälskelse och kärlek är. Dessutom bidrar preventivmedel till förvirringen. Tror att infödingar i djungeln har bättre koll på detta fenomen.

Förälskelse är en överenskommelse att försöka få barn. Sexet är passionerat. Denna fas varar några månader. Blir det en graviditet övergår förälskelsen i kärlek. Kärleken är en överenskommelse att gemensamt ta hand om barnet.

Blir det inte graviditet under förälskelsefasen upphör förhållandet och man ser sig om efter andra partners.

As simple as that.

Hur förklaras då homosexuella personers kärlek/förälskelse? Det har ju inget med barn att göra.
Citera
2017-05-16, 19:19
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Hur förklaras då homosexuella personers kärlek/förälskelse? Det har ju inget med barn att göra.
Även ett sterilt heterosexuellt par kan få känslor med varandra. Det blir ju inget barn där heller.
Citera
2017-05-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Även ett sterilt heterosexuellt par kan få känslor med varandra. Det blir ju inget barn där heller.

ja men snälla, det var ju det jag menade och ifrågasatte. dah
Citera
2017-05-29, 19:08
Bannlyst
Kärlek existerar inte, det är ett ord påhittat av män för att öka deras makt över kvinnor, öka deras chanser att få penetrera dom och öka antalet hål dom får penetrera på kvinnor.
"Jag är kåt och vill ha samlag" låter helt enkelt inte lika bra som "jag älskar dig".
Kärlek är lika påhittat och meningslöst som vilken religion eller ideologi som helst, det är bara ännu ett maktmedel för att kontrollera och styra dom intellektuellt mindre bemedlade.
Det är en chimär, som allt annat i den där sagovärlden som dom flesta lever i!
Citera
2017-08-18, 22:31
Medlem
Kärlekens själ.

Vad är kärlekens bägare?
Vi vet alla att svaren blir olika i frågan vad kärlek är.

Därför frågar jag vad är kärlek.. rent fysiskt.

Finns kärlek i den fysiska världen?
Senast redigerad av peertop 2017-08-18 kl. 22:37.
Citera
2017-08-18, 22:51
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Nej, hur skulle det gå till menar du?
Citera
2017-08-18, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad är kärlekens bägare?
Vi vet alla att svaren blir olika i frågan vad kärlek är.

Därför frågar jag vad är kärlek.. rent fysiskt.

Vad är universum? rent fysiskt?
Senast redigerad av snuttis 2017-08-18 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in