Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-10, 13:58
  #301
Medlem
Kärlek är längtan efter odödlighet.
Citera
2015-12-10, 18:04
  #302
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Kärlek är längtan efter odödlighet.
Avslöja källan! Du har läst gästabudet din rackare!
Citera
2015-12-10, 22:17
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Avslöja källan! Du har läst gästabudet din rackare!

Gästabudet? Vilket gästabud? Nå, om du vill få reda på källan så lärde jag mig det från en kvinna som hette Diotima eller nåt sånt. Mötte henne när jag var på semester i Grekland för några år sedan.
Citera
2016-01-29, 01:44
  #304
Medlem
Kärlek.

Hur tar sig kärlek form?
och varför tar kärlek en form?
Citera
2016-01-29, 03:24
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur tar sig kärlek form?
och varför tar kärlek en form?

Hur vill du definiera form?
Citera
2016-01-29, 03:26
  #306
Medlem
Captinheros avatar
kärlek finns ju i olika former. All kärlek är inte sann kärlek eller samma kärlek. Jag älskar semlor men älskar inte semlor samma sätt som man skulle älska en partner. Älskar inte en partner samma sätt man älskar en släkting. Så kärlek är personligt, på olika nivåer för olika människor.
Citera
2016-01-29, 04:57
  #307
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur tar sig kärlek form?
och varför tar kärlek en form?


det ger i >50,0000...1% av fallen värme istället för kyla, både rent fysiskt då man ofta kelar om det är kärlek via relation vi talar om här.

en kär lek kan ju vara något helt annat, typ datten, eller av den elaka sorten ur relationsbesvär, ena hållet kär i leken, andra hållet sårad i slutet, om man inte räknar in självrespekten ifall den lurade vart lojal och krigat för rätt sak hela tiden, alltså inga bluffar och alla korten på bordet på vanlig jävla svenska.

man borde kunna koka ihop någon sorts ram att gå efter där man mäter och studerar hur tankarna studsar i ordning(tid, värme, fokus, alla sinnen och det som kan förändra ett sinne måste vara med i mätningarna för att bli 99,9% efter många år, de flesta dör nog eller hamnar på psyk innan dock) (de,den,det,deras,dåvarande!,.? man älskar mest först?)

enkel filosofi: steg ett, "förälskelsen"(blind), steg två "kär"(döv), steg tre "att älska"(sinnessjukt få älskar som jag) ... hoppas ni hänger med.

Lite olika vinklar från en kärlkrampande speedy

MVH .. tills döden skiljer oss åt, nu 87500 tittare, tack för allt stöd genom åren mina vänner.

..krigar på..
Citera
2016-01-29, 09:19
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Hur vill du definiera form?

Precis.. var är formen?

Form är kol till stål och barn till dåre.
Detta är form av mönster vi känner till.

Kärlek skapas av allt?
Det saknar form?
Citera
2016-01-29, 11:23
  #309
Medlem
Kärlek tar form när man värderar sin partners behov lika mycket som sina egna.
Kärlek kan inte existera utan sårbarhet, att våga blotta sig för varandra.
Citera
2016-02-02, 14:57
  #310
Medlem
Jag har funderat och frågat runt vad kärlek egentligen är, alla strävar efter det men det är inte många som vet vad de strävar efter riktigt, när jag frågat ; vad är kärlek för dig ? : fick jag oftast svaret "det är vad jag känner för en eller flera specifika personer, ofta familj osv. Eller värme i bröstet, pirrar i magen m.m väldigt olika ifrån person till person. Så enkelt kanske det är ? kärlek är olika för alla, ord har olika betydelse för olika människor, energin vi sätter i ord har stor betydelse, omgivning m.m har betydelse för ordets betydelse så kanske är det svårt att säga vad detta kärlek är. Hur som helst har jag ett svar jag är ganska nöjd med.

Efter de hade svarat på frågan, ställde jag alltid den här ; Kan kärlek va när tid och rum upphör att existera ? , tänk på det, bra sex, intressanta filmer, intressant diskussioner, vad det än kan va som intresserar dig väldigt mycket verkar tid och rum upphöra. Alla jag pratade med höll med mig, inte tillräckligt många för att det ska ha betydelse kanske men det räckte för mig. Vad tycker ni? är jag ute och cyklar?
__________________
Senast redigerad av rudby 2016-02-02 kl. 15:03.
Citera
2016-02-03, 17:32
  #311
Medlem
Gengarzs avatar
Ärligt talat; Kärlek som begrepp är överskattat!

Respekt, tolerans och fördomsfrihet är några bland många andra mer adekvata kvalitéer som möjliggör och bevarar fungerande och lyckliga relationer oavsett hur intima eller inte de är.
__________________
Senast redigerad av Gengarz 2016-02-03 kl. 17:35.
Citera
2017-05-05, 16:39
  #312
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Enligt Alain de Botton är Schopenhauer en av få filosofer som tagit kärlek på stort filosofiskt allvar.

https://www.youtube.com/watch?v=6R8NNLQbQNU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback