Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Kärlek är enligt Nietzsche detsamma som girighet. Fundera på den så kommer du komma fram till att det är sant.
Att vilja ha någon, eller vilja ha någons känslor riktade mot en, ser inte jag som kärlek, per definition. Kanske är det sant för den historiska konstruktionen om kärlek, som mest handlar om kärlek som socialt fenomen (två personer som gifter sig och således också konsoliderar två familjers resurser), men det har inget att göra med den subjektiva upplevelsen av kärlek. Man kan trots allt inte uppleva vad någon annan upplever, så att kräva någon annans kärlek är bara absurt.

"Äkta" kärlek har ingenting med girighet att göra. Älskar man någon så skulle man utan tvekan kunna ge upp tanken på att vara tillsammans med den personen, om man visste att det skulle göra personen lycklig. Och det spelar ingen roll om personen vet om vad man gör för den, och inte heller om den vet om att man älskar den, för att kärlek handlar om att ge, inte få. Var man ute efter någon slags bekräftelse, så kommer man nästan in på en större dödssynd girighet, det vill säga stolthet. Och stolthet står ofta ivägen för kärlek. Stoltheten kan få en att lämna sin familj för att utföra sin "plikt" till exempel...
Citera
2010-04-18, 21:36
Medlem
Schwanns avatar
Citat:
Och det spelar ingen roll om personen vet om vad man gör för den, och inte heller om den vet om att man älskar den, för att kärlek handlar om att ge, inte få.

När termer om att ge och ta, alternativt att få diskuteras med hänseende på människor blir det väldigt lätt paradoxalt och kontraproduktivt i en diskussion.
Detta i min mening.

Ponera att kärlek är en emotionell affektion riktat mot ett objekt. Affektionen kan vara grundad i girighet, plikt, stolthet, hormonflöden eller vad som helst.
Men oavsett var som är grunden för affektionen tycker jag att kärlek är, i någon bemärkelse, ett självhävdande beteende.
Människor identifierar och definierar sig själva genom vad de tycker om, och även vad de avskyr då det också blir självhävdande.

När man talar om parrelationer så är även det självhävdande och även en definition av sig själv genom någon annan (något som kan betraktas som ge-och-ta idén).

Så jag tycker nog att kärlek är bekräftande, krasst sagt.
Citera
2010-04-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Nu har jag tänkt jättemycket på det här.

Kärlek är ju något man ger, den känslan man känner ger man ju inte till sin älskling, den har man ju själv. Alltså är kärlek en förmåga?

Visst är det så att våra tankar skapar våra känslor? Känslor kan väl inte skapas ur tomma intet, och våra tankar är skapande. Så när man säger att "lyssna till ditt hjärta", så ska man egentligen lyssna till sin hjärna, för våra tankar har ju gett upphov till våra känslor.

En användbar definition:
"Kärlek är viljan och förmågan att låta de människor du bryr dig om vara det dom väljer för sig själva, utan krav och önskningar på att dom ska tillfredställa dig"

De flesta har satt ordet "kärlek" på den känslan dom känner när dom vill ha någon, när dom vill att någon ska komma och ge dom själva något. Ett begär efter kärlek, uppskattning, närhet, intimitet, sex osv. Med en väldig massa tankar om vad objektet för deras kärlek borde och inte borde göra. ex, hon ska inte träffa andra hon ska vara med mig. Alltså raka motsatsen mot definitionen jag skrev ovan. Det är egoism för mig. En del känner "kärlek" och gör vad som helst för att få den besvarad, dom älskar att vara älskade. Dom kämpar för det dom kallar kärlek, inte för att själva ge den till någon annan utan kämpar för att själva bli älskade.

Så för att summera mina tankar, kärlek är en förmåga, något som man vill ge och utan krav på att få någonting tillbaka.

Puhh, nu har jag tänkt färdigt.

jag har också tänkt mkt på just detta.
de e exakt som du säger.
så de känns nästan som att hela min plan e borta nu, som jag tänkte om mitt liv innan. förlova sig, barn osv. illusionen. det är inte den riktiga kärleken.
Citera
2010-05-11, 19:19
Medlem
kenta893s avatar
vad är kärlek? vad är ett förhållande?

rubriken säger allt ur filosofisk synpunkt, vad skulle ni påstå att kärlek är? hur definierar man det? finns det? vad är ett förhållande? hur definierar man det? vad måste ingå för att det ska kunna kallas förhållande?

GO!

(om mod tycker att frågan mer hör hemma i relationer och samlevnad eller nåt så får jag väl flyttas... men jag postar här eftersom jag helst vill ha diskussionen på ett filosofiskt plan!)
Citera
2010-05-11, 19:25
Medlem
ulexs avatar
Vet inte hur filosofiskt mitt svar är men, kärlek är när man är beredd att dö för att den man älskar ska få leva. Så ser jag på saken, dock finns det människor som dött för ideal och tro. Kan man kalla det kärlek?
Citera
2010-05-11, 19:47
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Vet inte hur filosofiskt mitt svar är men, kärlek är när man är beredd att dö för att den man älskar ska få leva. Så ser jag på saken, dock finns det människor som dött för ideal och tro. Kan man kalla det kärlek?

Jo, det kan man nog definiera det som. Men kärlek behöver ju inte bara innebära att man offrar livet för det man älskar; kärlek kan ju även vara viljan att vilja beskydda i allmänhet. Man behöver nödvändigtvis inte dö för att bevisa att man älskar något, även om det särdeles verkligen bevisar att man gör det. Men man behöver ju inte.
Citera
2010-05-11, 19:58
Medlem
kenta893s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jo, det kan man nog definiera det som. Men kärlek behöver ju inte bara innebära att man offrar livet för det man älskar; kärlek kan ju även vara viljan att vilja beskydda i allmänhet. Man behöver nödvändigtvis inte dö för att bevisa att man älskar något, även om det särdeles verkligen bevisar att man gör det. Men man behöver ju inte.

precis det som jag vill hitta svaret på! exakt vad måste ingå för att det ska kallas kärlek? vart går gränsen? går det någonsin säga till någon annan "det du tror är kärlek är inte det"? eller är kärlek bara en subjektiv upplevelse som man aldrig kan jämföra med någon annans?
Citera
2010-05-11, 20:10
Medlem
blotarns avatar
En kille skrev detta för ett par år sedan som fastnade i mina ögon, något som beskriver det perfekt ur min personliga synvinkel:

Citat:
Vad JAG är rädd för är sann kärlek. När det klickar så bra, när man kan kommunicera så lätt, förstår varandra, aldrig får slut på saker att prata om. När de känslor man känner är så djupa att de inte kan jämföras med attraktion.

Man vill bara fly från denna kärlek, men man kan inte. Man vill inte förlora sig själv, man vill inte ge upp allt man har skapat sedan man föddes bara för att skapa denna enhet, hur vacker den än är. Men samtidigt vill man. Den känsla som man känner kan lätt förväxlas med ångest, men det är inte ångest, det är MOTSTÅND. Ja, "motstånd" är också en känsla.

Man vill samtidigt som man inte vill. Man känner ändå en obeskrivlig lycka samtidigt som man motvilligt ställer sig framför henne, sliter ut sitt hjärta framför hennes ögon, kastar det på henne och säger "Här, ta det ... din jävla hynda". Lycka, sorg och vrede i fullkomlig symbios...
Citera
2010-05-11, 20:20
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenta893
precis det som jag vill hitta svaret på! exakt vad måste ingå för att det ska kallas kärlek? vart går gränsen? går det någonsin säga till någon annan "det du tror är kärlek är inte det"? eller är kärlek bara en subjektiv upplevelse som man aldrig kan jämföra med någon annans?

Om man säger såhär: jag tror man känner igen kärlek när man upplever det. Och eftersom signalementen uppfattas olika från person till person, är definitionen också kluven. Således kan man därför inte heller berätta för någon annan att den personen inte hyser kärlek för någon/något.

Begrepp som "det är inte kärlek" hör hemma i ytterst, om ens några, bedömningar, och kan inte bevisas eller motbevisas av någon annan än den uttalandet riktade sig åt. Säger jag till Joakim att han inte älskar Ann-Kristin så är det felaktigt, då jag som utomstående part är oförmögen att bedöma det korrekt. Jag kan göra uttalanden som kan gå som sanning, men det bevisar inte att det är det, det är upp till Joakim att bevisa att han älskar Ann-Kristin, även om han då och då slänger öga åt Åsa.

Min personliga definition av kärlek är exempelvis: känslan att den/det man älskar är oerhört vackert, känslan att vilja beskydda, och övergripande förlåtelse och förståelse för den/det man älskar. Men det är min åsikt.
Citera
2010-05-11, 20:23
Medlem
perfectdays avatar
Precis som blotarn anser jag att det är exakt vad kärlek och förhållande betyder.
Citera
2010-05-11, 20:40
Medlem
Cregers avatar
kärlek är driften att bevara det som bidrar till att ens egna behov blir tillgodosedda.

ett förhållande är väl just själva bevarandet och inte bara driften.
Citera
2010-05-11, 20:45
Medlem
svårdefinierat, men ord som jag associerar med kärlek är självuppoffring, sätta den andres lycka framför sin egen, önska den andres välbefinnande framför sig själv osv. sen kan man dra det till sin extrem att man bli manisk eller besatt men då är det inte kärlek längre så det är lite klurigt att definiera. även i kärlek måste man släppa taget om den andre. finns väl ett ordspråk som lyder "den du älskar måste du även våga släppa taget om" eller liknande.
gäller även föräldrar som älskar sitt barn som ska flytta hemifrån men innerst inne vill att han/hon ska bo hemma som det alltid har varit.
Senast redigerad av ekorrerror 2010-05-11 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in