2008-07-04, 09:46
Medlem
TMSs avatar
Har blivit erbjuden om att gå in som delägare i företaget jag jobbar för.

Företaget är ett litet Aktiebolag på 3 personer, just nu står en person som 100% ägare och denna person erbjuder nu oss två andra att gå in och köpa 24% var.

Det är att jag har noll koll på allt som har med detta att göra, de vill ha ett beslut ganska snabbt, men jag vill ju inte sätta mig i "skiten" heller

Företaget har funnits sedan 2005 och som jag förstått gick senaste året rätt bra. Jag sitter på en hyffsad lön i dagsläget på c:a 25k.

Vad är det för nackdelar att bli delägare med 24%?
Hur kan lönen påverkas?
Vad är det för fördelar annat än att man får ta del av eventuell vinst och bestämma mer?

Har ni några tips på sidor som tar upp detta vore det bra
Citera
2008-07-04, 09:54
Medlem
att tänka på

När man har mer än 9% (tror jag) så har man inte rätt till lönegaranti och till a-kassereglerna kan göra att du inte kan få a-kassa. För övrigt har du inte personligt ansvar så länge du håller dig borta från styrelsen.

Ang.lön och så så kan man ha andra avtal för delägare. Jag är själv delägare och vi har t ex ingen avsättning till pension som vi har till anställda utan det får man sköta själv.
Senast redigerad av jojo77 2008-07-04 kl. 09:57.
Citera
2008-07-04, 09:57
Medlem
Om företaget växer och du sen säljer din andel kommer du vara RIK. Mitt tips är att gå in i företaget, jag antar att det inte kommer kosta så mycket(då det är så litet) men det finns potential till mycket trevlig avkastning för dig. Så chansa! Det måste man göra i livet. Vilken branch är det?
Citera
2008-07-04, 10:13
Medlem
TMSs avatar
Det där med lönegaranti "oroar" mig mest, branchen det gäller är inom reklam/webb, så det är ju en del konkurrens inom branchen, vissa månader går bättre än andra så att säga. Tanken är ju att företaget ska expandera nästkommande år.

Men hur menar du med a-kassereglerna, att om bolaget går i konkurs så kan jag bli nekad a-kassa?

Jag är ju sugen på att gå med helt klart, vill bara ha helt klart för mig vad jag ger mig in på och vad jag måste tänka på.
Citera
2008-07-04, 10:47
Medlem
Du måste avgöra själv om det är värt det eller inte. Du har fått ta del av företagets verkliga siffror så att du vet hur det går?
Ang. lön så får du nog prata med ägaren och se hur ni gör med det. Lusläs eventuellt avtal.
Du och din kollega kommer fortfarande inte bestämma, det kommer din chef göra. Så där kommer det, teoretiskt inte ädnras något om chefen inte vill det.
Din största ekonomiska vinning i detta kommer ske om företaget går bra och ger dig mer lön, företaget går bra och har innestående kapital som delas ut som aktieutdelning eller du säljer dina andelar i företaget.
Tänk på att om företaget ligger i startgroparna för att expandera så är antagligen anledningen till att ni erbjuds delägarskap att få in kapital att använda för ändamålet. Så det är en liten chansning och innebär troligast att det kommer ta ett par år innan eventuell utdelning.

Det är mycket att tänka på. Om du har fått siffror och ett avtal så se till att sätta dig ned med någon kunnig som kan ge dig lite råd och sin syn.

edit: Glömde.. Den absolut största anledningen till att ni erbjuds delägarskap är såklart att ägaren vill "låsa" er till företaget i åtminstonde ett par år framöver. Han vill inte att ni när ni nu ska expandera ska säga upp er.
Citera
2008-07-04, 11:59
Medlem
TMSs avatar
Vi har inte riktigt fått ta del av de exakta siffrorna, bokslutet var nu 1:a juli. Men jag vet att det går hyffsat bra med tanke på företagets storlek och det jobb vi har levererat senaste året. Finns inget avtal som jag kan läsa, men jag antar att det kommer ett sådant.

Jo självklart vill ägaren binda oss till företaget först och främst, om en av oss bestämmer sig för att sluta så står företaget rätt pyrt till, inte lätt att hitta arbetskraft i närområdet direkt. Under tiden jag jobbat här har jag personligen fått andra erbjudanden faktiskt, fast har tackat nej, men tanken har ju slagit mig både en och två gånger att dra mig vidare till både större och mer etablerade företag. Fast samtidigt trivs jag på detta jobb, men inte med stan som är en liten sketen håla

Tackar för all input!
Citera
2012-08-19, 12:06
Medlem
Kristjans avatar
Får man bumpa så gamla trådar?

Dock spännande att höra hur det gick. Sitter själv i samma sits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in