2008-07-04, 07:07
Medlem
miklons avatar
Som rubriken säger, jag tänkte lägga ny takpapp på fritidshuset i sommar. Den gamla pappen är gammal, men jag vet inte hur gammal.

Vad är att föredra, att riva den gamla pappen ned till råspont och lägga ny underlags+täckpapp, eller att lägga den nya pappen ovanpå den gamla (enbart täckpapp)?

Vad är argumenten för det ena eller det andra? Fördelen med att lägga ny papp på den gamla är som jag ser det att man slipper riva ned den gamla pappen, men jag vet inte hur mycket jobb det är med det? Å andra sidan, ska den gamla pappen ligga kvar måste jag kanske reparera skador och skära ned bubblor och liknande och det kanske är mer jobb med det?
Citera
2008-07-04, 08:23
Medlem
Zoots avatar
Beror helt o hållet på. Är taket dåligt och läckt in vatten? då kan det vara bra att riva bort pappen, framförallt för att kontrollera skador. Enklast en varm sommardag så tjäran är lite mjukare.

Men normalt sätt så låter man gammal papp vara kvar och skär bort bubblor och likande och lägger ny ytpapp direkt.
Citera
2008-07-04, 13:22
Medlem
BlackSheeps avatar
Finns speciel takpapp som är gjord jusst för att lägga på befintligt tak.
Hör med närmsta bygghandel så hjälper dom dig.
Citera
2008-07-05, 12:00
Medlem
GrillJohans avatar
Jag jobbar på en stor industri med runt 800 000 kvadratmeter takpapp. Jag har pratat en del med takläggare angående detta. Enligt dem lägger de alltid den nya pappen över den gamla. Finns ingen anledning att riva bort den och det ger ett litet extra skydd. De skär dock bort en del lösa bitar och släppta skarvar osv.
Citera
2009-06-13, 19:28
Bannlyst
I mitt tak så har sjunkit ner så att det samlas vatten i mitten och läcker in.
Är det smart att lägga något under så att det planas ut och vad skulle det vara i så fall?
Citera
2009-06-13, 20:23
Medlem
Alan Aldas avatar
...
Senast redigerad av Alan Alda 2009-06-13 kl. 20:26.
Citera
2009-06-13, 21:05
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Som andra sagt, om den befintliga pappen är hel så är det bara att dra på ny ovanpå.. Misstänker du läckage nånstans så skär bort tillräckligt mycket för att kolla läget lite.. Helt klart overkill att ta bort all gammal papp "bara för att"..

Private - Regla upp igen med läkt och på med ny råspont ovanpå ditt befintliga tak.. Kan ju gå att fuska lite med enstaka brädor/spillskivor, men kolla då för tusan om det är en fuktskada som fått taket att sjunka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in