• 1
  • 2
2008-07-03, 21:40
Medlem
Mr Blås avatar
Novis på det här med Ubuntu därför fråga utan att läsa igenom tidigare ämnen :-/

Har en pc med Ubuntu...och när jag trycker in USB-pinnen så kommer UDISK 2.0 upp under Platser. Med muspekaren över får jag texten "Montera UDISK 2.0" men om jag höger-/vänsterklickar tvärlåser sig datorn

Vad gör jag för att lösa detta? En annan dator som jag kontrollerat stickan har inga problem. Visar innehållet så fint så...

Vad göra - Ominstallera?!?
Citera
2008-07-03, 22:36
Bannlyst
Ubuntu suger om den hänger sig för detta!
Citera
2008-07-04, 18:42
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Ubuntu suger om den hänger sig för detta!
Kommentar eller konstaterande?!? I vilket fall som helst så suger det onekligen en del :-(

Försökte i alla fall ladda ner paket med "USB" i namn. Hittade ngt som heter USB Viewer men den ger bara ett felmeddelande typ

Can not open the file /proc/bus/usb/devices
Verify that you have USB compiled into your kernel, have the USB core modules loaded, and have the usbdevfsfilesystem mounted

Vad f-n betyder detta?!??
Citera
2008-07-04, 18:55
Medlem
Testa manuellt och se om det fungerar. Koppla in USB-minnet och öppna en terminal och skriv: sudo fdisk -l
Den understa "device booten" som står längst ner är USB-minnet. Mitt heter t ex /dev/sdb1, ditt kanske har ett annat namn.

Skapa en mapp som du vill "mounta" USB-minnet i. Jag kör på /mnt/usb.
mkdir /mnt/usb

Sedan mountar du usb-minnet.
sudo mount /dev/sdb1 /mnt/usb

Sedan går du till /mnt/usb mappen
cd /mnt/usb
och kollar att dina filer är där
ls

För att sedan "avmounta" usb-minnet kör du
sudo umount /dev/sdb1
(se till så att du inte står i /mnt/usb bara, då går det inte)

Fungerar det den vägen då? Visst är den lite knepigare, men en tillfällig lösning i alla fall.
Citera
2008-07-04, 20:02
Medlem
X_surfers avatar
Vad händer om du försöker koppla in ditt USB-minne på en annan Ubuntu-burk?
Citera
2008-07-04, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Kommentar eller konstaterande?!? I vilket fall som helst så suger det onekligen en del :-(

Försökte i alla fall ladda ner paket med "USB" i namn. Hittade ngt som heter USB Viewer men den ger bara ett felmeddelande typ

Can not open the file /proc/bus/usb/devices
Verify that you have USB compiled into your kernel, have the USB core modules loaded, and have the usbdevfsfilesystem mounted

Vad f-n betyder detta?!??

Oftast kan folk inte skilja på om det är desktop/window manager eller kärnan som hänger sig.

Nästa gång den hänger sig för dig, kan du inte kolla om du kan pinga burken från någon annan maskin i ditt nät, om din Ubuntu inte svarar, då kan vi konstatera att det är kärnan som har hängt sig.
Då kommer jag verkligen säga att Ubuntu suger rejält.
Citera
2008-07-05, 04:13
Medlem
hultass avatar
Jadu Mr.Mainstream. Inte kan vårat kära Ubuntu tillfredställa alla rookies..
Citera
2008-07-05, 06:13
Bannlyst
Citat:
Oftast kan folk inte skilja på om det är desktop/window manager eller kärnan som hänger sig.

Nästa gång den hänger sig för dig, kan du inte kolla om du kan pinga burken från någon annan maskin i ditt nät, om din Ubuntu inte svarar, då kan vi konstatera att det är kärnan som har hängt sig.
Då kommer jag verkligen säga att Ubuntu suger rejält.

Men lilla gubben..

Vi håller ju på att fixa det just nu!

Så tat lugnt och se tiden an!

Ubuntu suger INTE!
Citera
2008-07-05, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Vi håller ju på att fixa det just nu!

Ubuntu suger INTE!

Vi håller på att fixa det nu???

Snälla du, ta inte detta så personligt.....

Jag skulle säga att vilket OS det än är, så tycker jag att det suger rejält
om OSet hänger sig för att man trycker i en USB-pinne, men du kanske inte håller med mig?
Citera
2008-07-05, 09:35
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Vi håller på att fixa det nu???

Snälla du, ta inte detta så personligt.....

Jag skulle säga att vilket OS det än är, så tycker jag att det suger rejält
om OSet hänger sig för att man trycker i en USB-pinne, men du kanske inte håller med mig?
så varenda människa som använder ubuntu och kör in en sticka kommer finna att datorn hängt sig? självklart inte, gjorde det själv precis.
du verkar ju ha väldigt bred kompetens och nyanserad blick på linux, var inte det där ett lite löjligt uttalande...
Citera
2008-07-05, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
så varenda människa som använder ubuntu och kör in en sticka kommer finna att datorn hängt sig? självklart inte, gjorde det själv precis.
du verkar ju ha väldigt bred kompetens och nyanserad blick på linux, var inte det där ett lite löjligt uttalande...

Jag attackerar inte linux/ubuntu specifikt.
Jag säger att vilket OS det än är, så anser jag att kärnan inte fan skall hänga sig för en usb-pinne.

Har ni inte några alls krav på säkra system?

Måste man vara expert för att tycka till något om hur säkert ett OS bör vara?
Min kompetens har inget med detta att göra.
Citera
2008-07-06, 14:54
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Jag attackerar inte linux/ubuntu specifikt.
Jag säger att vilket OS det än är, så anser jag att kärnan inte fan skall hänga sig för en usb-pinne.

Har ni inte några alls krav på säkra system?

Måste man vara expert för att tycka till något om hur säkert ett OS bör vara?
Min kompetens har inget med detta att göra.
kärnan behöver inte ens ha hängt sig, har aldrig hört talas om något sådant tidigare oavsett dist eller os, enda gången jag har haft problem var när en U3 sticka började installera massa skit i windows utan att jag ens hann säga ja.

jag menade bara att ett uttalande som "det suger" var inte vad jag förväntade mig av dig, speciellt inte eftersom vi inte har en aning om vad som faktiskt hände när stickan åkte in.

till TS https://bugs.launchpad.net/ubuntu/ha...ew/+bug/156085
Senast redigerad av nat0n 2008-07-06 kl. 14:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in