• 1
  • 2
2008-07-03, 20:59
Bannlyst
Jag hamnade en gång för många år sedan på en fest i norra Stockholmstrakten - en av personerna där (fick jag veta senare) var han som hjälpte Clark Olofsson att fly genom att köra en lastbil rakt igenom fängelsegrinden.

Någon som har info eller en bra länk som ger lite mer info om denna händelse?
Citera
2008-07-03, 21:09
Medlem
johnny-62s avatar
Igår hade ju aftonbladet ett "Reportage" om han, och man kunde ladda ner en mp3 fil där hans liv och leverne togs upp.
Har inte hunnit höra proghrammet än, men kan ju tänkas den här rymningen tas upp där..
Citera
2008-07-03, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Igår hade ju aftonbladet ett "Reportage" om han, och man kunde ladda ner en mp3 fil där hans liv och leverne togs upp.
Har inte hunnit höra proghrammet än, men kan ju tänkas den här rymningen tas upp där..

Det var det reportaget som fick mig att minnas... Men tyvärr nämnde dom inget om han som körde lastbilen.
Citera
2008-07-03, 21:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Clark Olofssons liv och leverne är numera att klassas som kriminalhistoria.

Brott och straff ----> Kriminalhistoria

// Mod
Citera
2008-07-04, 06:23
Bannlyst
Mig veterligen har aldrig Olofsson åkt genom någon grind med en lastbil, trams.

Däremot bl.a svatenbrant och 3 till stack med en sopbil efter hotat vakterna.
Citera
2008-07-04, 06:33
Bannlyst
Däremot så var han på ett ställe som fanns utanför lysekil, öppen anstalt, var där själv. När han söp till i lysekil, och förlängde permissionen några timmar. Full kom han tillbaka och stack på natten med roddbåt över Gullmarksfjorden heter den väl. sen vidare via rån på bank i huvudstaden och så vidare i Europa. Resten är klassiska, Bankrånet i gbg 900.000 kr färgade håret rött och torskade i Herrjunga. Men med en stor slant att förvalta över 700.000 kr.

Han hade varit fri om han inte gjord detta med roddbåten!

ja ja olofsson!
Citera
2008-07-04, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snorig

I juli 1976 flyr Clark från Norrköpingsfängelset genom att hoppa in i en Scanialastbil som kört rakt in i rastgården genom tre fängelseportar. Inte bara han flyr utan ett antal medfångar.

Detta är fakta. Ta reda på sådant innan du avfärdar saker och ting som trams.

Däremot är det svårare att hitta fakta kring han som körde lastbilen.
Citera
2008-07-04, 20:44
Bannlyst
Citat:

Nog för att jag vet det mesta om dessa herrar från insidan och utsidan så förvirrade det mig att svarten och sopbilen, ja det är korrekt!

Man kan inte var bäst i allt!

Alltid bra att någon rätar till en. Det var ett händelserikt år för olofsson! kärring och banker, även om nisse pistol kvittrade.

tack för din rättelse! Sånt behövs av alla till alla!
Citera
2008-07-04, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
I juli 1976 flyr Clark från Norrköpingsfängelset genom att hoppa in i en Scanialastbil som kört rakt in i rastgården genom tre fängelseportar. Inte bara han flyr utan ett antal medfångar.

Vart även förbryllad över EN port. hade det stått 3 portar hade jag kommit ihåg händelsen.
Citera
2008-07-04, 20:48
Bannlyst
Citat:
Vart även förbryllad över EN port. hade det stått 3 portar hade jag kommit ihåg händelsen.

Han som körde lastbilen är göteborgare (var) och nära vän till olofsson och en till. Enligt han själv på restaurang 1252 gbg, där vi pokulerade över några öl innan han skulle till syrran i frärås.
Senast redigerad av snorig 2008-07-04 kl. 20:53.
Citera
2008-07-04, 21:17
Medlem
Bombads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

I nordisk kriminalkrönika från det året finns det ett reportage om rymningen.
Det var dock så länge sedan jag läste boken att jag inte minns särskilt mycket av det,
men kommer ihåg att de hade en följebil ( tror det var en bmw) med sig som de sedan stack i väg i. Lastbilen fick stå kvar.
Citera
2008-07-04, 22:45
Bannlyst
Olofsson

Klart att clarken tillhör kriminalhistorian som moderatorn skriver, men kan ox¨vara ett djävla svin.
Hade det inte hänt att han som 19 åring boxades med snuten, 3 till antalet, och knockade en rejält, fick 3 år för de. delade cell med Nordgren, rymde sen och sammanstrålade med nordgren igen och denna tragiska skjutningen av polismannen Ragnar Sandahl. Som fick hela svenska folket att fika och förlägga semestern efter vägarna från nyköping till Stockholm. Men dom slant undan här och där, ett rån på topp han dom med, bodde hos bekant till syrran olofsson i gbg och att han köpte en ring med ovanligt inskription så slog guldgubben larm. Nordgren spelade gitarr och drack brännvin i lägenheten.

Medans olof som han kallar sig senaste brotten, gick och åt korv på stan, när dom skulle spränga biografen mitt i stan stod han bakom alla och åt korv, när kommisarie marsh ropade framåt gubbar och tömde biografen då gick han.

Togs i skogen i frölunda eftersom polisen hade span på damen, och där gick ett vådaskott av, och där skapade han sin första stora rubrik.

Detta var en tid då rebeller och vänsterrörelsen var mkt stor och alla tjejer skulle ha en brottsling som kille eller övervakare för. höra deras förljugna historier m.m minns den tiden som djävligt rolig.

Norrmalmstorgdramat med janne olsson! eko i världen!

sprängningen ur kalmar fängelse av jan-erik olsson för att få ut olof från 3 våningen, idioter.

snygg som fan enligt damerna som stod i kö, gifte med en av belgiens rikaste tjej Marika D vars efternamn han nu bär. stor villa på 18 rum o kök, stor båt, såg den i gbg när han var här.

Guld och smycken och även moderna musets tavla som han har ännu.

Var insyltad i hans djävla knarkhantring i huvudstaden kontra belgien, samkördes med gbg samma folk i holland. var då ute 1 år, torskade igen på
väg till sin första dotter, som han fick i stockholm med kockens syrra. Nu 14 år i danmark, enda fånge som ensam drivit ett mål till HD och fått igenom det.
satt 7 år i danmark. nu seglar han mot venezuela?? igen.

Han är ingen stor tjuv, då sitter man inte inne sedan man var 16 tills nu.

På frågan om det fanns riktiga brottslingar som klarat sig svarade han en gång, ja ett tiotals högst, men då kör dom volvo oh lever som svensson.

Men ökänd och ett stort kontaktnät, social kille. Få se hur länge han håller sig i skinnet denna gång.

Sen alla resor under alla rymningar för 1983 var första gången på alla år han frigavs ordentligt. ja ja olof!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in