2008-07-02, 22:09
Bannlyst
Min brorsa installerade nyss Vista, det strulade när han skulle installera på partionerat utrymme, varav gick inte alls. Nu sket han i det och körde rakt på, utan nån partion alls. Och det gick!

Vad är det för skillnad i slutändan?
Citera
2008-07-02, 22:12
Medlem
Ma.monkeys avatar
Inte fan kan du installera utan en partition?
Tror vista fixade en partition åt din bror.
Senast redigerad av Ma.monkey 2008-07-02 kl. 22:14.
Citera
2008-07-02, 22:14
Bannlyst
Tycker jag oxå, jag installerar alltid på en partion..

Sitter inte framför hans dator men han ringde och berätta.
Det gick inte alls att installera på en partion för han så hade körde utan. Och det gick som sagt.. Men det verkar funka så.. Vad kan hända nu, kommer han få massa problem?
Citera
2008-07-02, 22:46
Medlem
Installationen måste ju skriva till någon partition. Kanske kör han hela hårddisken som 1 partition. Slutsats är iaf det inte går installera något om du inte installerar det på en partition.
Citera
2008-07-02, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fewle
Installationen måste ju skriva till någon partition. Kanske kör han hela hårddisken som 1 partition. Slutsats är iaf det inte går installera något om du inte installerar det på en partition.

Vista eller program?
Citera
2008-07-02, 22:55
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmurder
Vista eller program?
vilket som, du kan inte skriva data till något som inte vet hur det ska hantera det, henche du skapar ett filsystem med filtabell: en partition.
Citera
2008-07-02, 22:55
Medlem
hmm hur ska jag förklara det här bra....

en partition är en enhet t.ex. C: D:

Utan partition kan du inte lagra någon som helst information på hårddisken så du kan varken installera program eller något operativsystem.

Det din bror har gjort förmodligen så har han installerat på en befintlig partion eller så skapade Vista installationen en automatiskt åt han.
Citera
2008-07-02, 22:58
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fewle
hmm hur ska jag förklara det här bra....

en partition är en enhet t.ex. C: D:

Utan partition kan du inte lagra någon som helst information på hårddisken så du kan varken installera program eller något operativsystem.

Det din bror har gjort förmodligen så har han installerat på en befintlig partion eller så skapade Vista installationen en automatiskt åt han.
risken finns också att hans bror försökte göra full format i samma härva men pga diverse anledningar tex trasiga kluster eller liknande på disken vägra den slutföra processen.

lönnmurder: rekommenderar att din bror kör en full scandisk på hårddisken för att se att den inte är trasig eller annat som kan ha vart orsaken.
Citera
2008-07-02, 23:22
Medlem
pyro860s avatar
Be han kolla om den ligger i X:\Windows.
Citera
2008-07-02, 23:26
Medlem
d00rkeys avatar
Kan det inte vara så enkelt som att den partition som lönnmurder's brorsa försökt installera på var för snålt tilltagen? Vista kräver ju lite utrymme, vad jag kan förstå? .. (Själv använder jag XP pro ännu och trivs rätt bra med det!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in