• 1
  • 2
2008-07-02, 20:21
Medlem
Själv tillhör jag "socialklass 3"(med det menar jag att jag tillhör de 20-30% som är minst lyckade i form av pengar, utbildning osv). Det är i detta samhällslager vi finner de mest invandringskritiska människorna. Då brukar man säga att folket där missnöjesröstar och är obildade. Visst finns det många som det stämmer in på men det är inte enda anledningen till att flest invandringskritiska finns där.

Tillhör man "socialgrupp 3" så kanske man inte jobbar så mkt. Själv har jag inte jobbat så mkt i år utan mest på helgerna(trots att jag försörjt mig själv) och då har det lätt blivit att man tagit en sväng förbi centrum och handlar läsk och sådant på dagarna. Och där möter man förstås horder av sysslolösa invandrare.

Tillhör man "socialgrupp 3" kanske man har ngt jobb där de invandrare man jobbar med är allt annat än integrerade. Tex så finns det en hel del herrar jag jobbat med som knappt kan svenska.

Tillhör man "socialgrupp 3" så bor man inte på det dyraste stället och det är lätt hänt att man bor på ett ställe där grannarna har byggt en sexa av två lägenheter och i den bor det 20 stycken Irakier. Har hänt en flyktigt bekant till mig. I en medelstor stad i norr(dvs inte Södertälje eller Rinkeby).

Tillhör man "socialgrupp 3" så har man inte så mycket pengar. Man och ens familj(föräldrar eller barn) lever ofta på marginalen. Då är det svårare att förtränga vilka enorma kostnader invanidringen meför.

Tillhör man istället socialgrupp 1 eller 2 så har man mer pengar, man lägger oftast mer tid på jobbet. Och till de här sociala skikten har sällan invandrarna lyckats komma. Och när väl någon invandrare lyckas skaffa sig ett jobb så han kommer upp på den här nivån så är han ofta så integrerad att han ofta framstår som mer västerlänning än vad många kollegor gör.

Jag själv har haft ett "skitjobb" som jag jobba med på helgdagar, lite kvällar och så. Lite pengar, mkt ledig tid.

Nu sen några veckor har jag ett bättre jobb och helt plötsligt så tänker jag inte lika mycket invandringspolitiken. För jag märker ju inte av problemen nu på samma sätt, och visst inser jag att invandringen kostar oss pengar och innebär stora utmaningar. Men det är lätt att glömma bort när man helt plötsligt tjänar "ordentligt med pengar". Och när man väl ser någon invandrare så är han en kanonkille som jobbar hårt osv.

Anledningen till att "socialgrupp 3" är krititiska mot invandringen är att de upplevt dess baksidor på ett påtagligt sätt(om än det knappast var invandringspolitikens fel att de inte lyckats skaffa sig ett bättre liv). Övriga samhällskick har inte lika mycket av dessa erfarenheter och måste lita endast till teori för att komma med konstruktiva infallsvinklar på problematiken. Och visst kan det funka.

Men de klarsynta analyserna blir färre från de som saknar erfarenheter. På samma sätt som vi ser få klarsynta analyser kring missbruk och alkohol från de som aldrig haft med missbrukare att göra samtidigt som denna aldrig ens druckit alkohol. Och på samma sätt som vi sällan ser några klarsynta tankar kring säljandet som yrke från folk som aldrig jobbat i eller omkring säljbranschen.
Citera
2008-07-02, 20:52
Medlem
Doncos avatar
Kritiken är opolitiskt klasslös

Det är bra att ni i socialgrupp 3 också är kritiska mot invandrare, men jag vill poängtera att kritiken mot hur våra politiker har hanterat köttinvasionen de senare åren är klasslös, det vill säga att den finns i alla samhällsklasser.

Nu räknar jag självklart inte med massmediala människor eller politiker utan "vanligt" folk.

Ingen vill t.ex. ha med irakierna, zigenarna eller somalierna att göra. De som är rika blir dock inte lika berörda och drabbade direkt av köttklumpen eftersom de kan bo utanför de olycksdrabbade områdena medan de som är lite fattigare tyvärr måste dela luftrum och levnadsrum med drägget och träcket.
Citera
2008-07-02, 21:34
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Det är bra att ni i socialgrupp 3 också är kritiska mot invandrare, men jag vill poängtera att kritiken mot hur våra politiker har hanterat köttinvasionen de senare åren är klasslös, det vill säga att den finns i alla samhällsklasser.

Nu räknar jag självklart inte med massmediala människor eller politiker utan "vanligt" folk.

Ingen vill t.ex. ha med irakierna, zigenarna eller somalierna att göra. De som är rika blir dock inte lika berörda och drabbade direkt av köttklumpen eftersom de kan bo utanför de olycksdrabbade områdena medan de som är lite fattigare tyvärr måste dela luftrum och levnadsrum med drägget och träcket.

Du skrev det jag tänkte.

Jag bor i en kommun norr om Sthlm där det knappt finns invandrare och i vårt centrum kan man faktiskt vara en timme eller två utan att stöta ihop med invandrare. Men jag är ändå irriterad över flyktingpolitiken i det här landet.
Citera
2008-07-02, 21:36
Medlem
Alla socialgrupper är kritiska till invandringen skillnaden är att vissa säger det mer öppet andra visar det genom att bosätta sig långt från invandrarna och sedan säger dom väluppfostrat att dom minsann gillar invandrare, hyckleri med andra ord.
Jag kommer vara övertygad om detta faktum tills socialgrupp 1 börjar flytta till berikade områden.
Citera
2008-07-02, 21:44
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Alla socialgrupper är kritiska till invandringen skillnaden är att vissa säger det mer öppet andra visar det genom att bosätta sig långt från invandrarna och sedan säger dom väluppfostrat att dom minsann gillar invandrare, hyckleri med andra ord.
Jag kommer vara övertygad om detta faktum tills socialgrupp 1 börjar flytta till berikade områden.

Jag kommer aldrig att flytta till ett invandrartätt område.
Citera
2008-07-02, 22:47
Medlem
Star Witnesss avatar
Jag bor i bostadsrätt i ett helvitt område, jobbar ganska mycket och träffar väldigt sällan invandrare i arbetslivet. Tjänar hyfsat med pengar och förväntar mig en stadig löneutveckling framöver. Jag har läst på universitet i sverige och utomlands - inte genusvetenskap utan en riktig utbildning - och har akademikerföräldrar.

Jag tillhör alltså den grupp som på kosmopolitiskt manér borde fnysa åt alla dumma, fattiga, lågutbildade, rasistiska sverigedemokrater och i stället hylla mångkulturen eftersom den gör att jag kan köpa smarrig ekologisk hummus i saluhallen.

Fan heller!

Jag har vuxit upp med invandrargäng som spöar en och snor ens mobil (och det var redan på nittiotalet), inställda högtider och flaggförbud i skolan (jodå, det började redan på min tid) och nu - i vuxen ålder - är jag i allra högsta grad smärtsamt medveten om brottstatistiken och bidragsberoendet, allt sattyg islam för med sig och hur politikerna gräver moder Sveas grav med sin huvudlösa politik och sin sinnessjuka politiska korrekthet. Känslan ökar för varje skattekrona som rullar iväg.

Jag har fördelen att bo i ett svenskt område som sagt - men kontrasten blir desto större de gånger jag sätter min fot annorstädes. Fan vad det märks i Malmös innerstad t.ex. Och Göteborg. Och Stockholm.

Massinvandringen är ett problem för alla socialgrupper, för varje hederlig - och ohederlig - svensk. Sådetså.
Citera
2008-07-02, 23:10
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Negis, bra post. Visst är det så att fattigare människor inte kan köpa sig fria från invandringsproblematiken. Och att pengarna som de fattigare betalar i skatt för att finansiera eländet svider mer i tunna plånböcker. Och att iallafall delar av dessa skattemedel hade kommit de mindre bemedlade svenskarna till gagn. Vidare, så konkurrerar invällarna som faktiskt arbetar, främst om jobben med människor ur socialgrupp 3.

Men, som noterats, det finns motstånd mot invandringspolitiken i bredare befolkningslager. Och ökande. Ja, idag har det gått så långt att många invandrare själva tycker det är för mycket. De är ju redan här, så de har heller inget att vinna på att nya horder anländer med varje nytt år.

Det är mest bland den politiska och mediala eliten man är fortsatt övertygad och samtidigt helt blind för, alternativt totalt "ljuger bort", verkligheten.
Citera
2008-07-02, 23:28
Medlem
PreDampors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Jag bor i bostadsrätt i ett helvitt område, jobbar ganska mycket och träffar väldigt sällan invandrare i arbetslivet. Tjänar hyfsat med pengar och förväntar mig en stadig löneutveckling framöver. Jag har läst på universitet i sverige och utomlands - inte genusvetenskap utan en riktig utbildning - och har akademikerföräldrar.

Jag tillhör alltså den grupp som på kosmopolitiskt manér borde fnysa åt alla dumma, fattiga, lågutbildade, rasistiska sverigedemokrater och i stället hylla mångkulturen eftersom den gör att jag kan köpa smarrig ekologisk hummus i saluhallen.

Fan heller!

Jag har vuxit upp med invandrargäng som spöar en och snor ens mobil (och det var redan på nittiotalet), inställda högtider och flaggförbud i skolan (jodå, det började redan på min tid) och nu - i vuxen ålder - är jag i allra högsta grad smärtsamt medveten om brottstatistiken och bidragsberoendet, allt sattyg islam för med sig och hur politikerna gräver moder Sveas grav med sin huvudlösa politik och sin sinnessjuka politiska korrekthet. Känslan ökar för varje skattekrona som rullar iväg.

Jag har fördelen att bo i ett svenskt område som sagt - men kontrasten blir desto större de gånger jag sätter min fot annorstädes. Fan vad det märks i Malmös innerstad t.ex. Och Göteborg. Och Stockholm.

Massinvandringen är ett problem för alla socialgrupper, för varje hederlig - och ohederlig - svensk. Sådetså.

Ovanstående sammanfattar det hela bra. Man känner inte igen storstäderna längre, firade nyår i Göteborg häromåret. En av de lokala storkedjorna i snabbmatsbranschen huserade i stort sett halva Somalia samt några arabstater. Efter 12-slaget.
Citera
2008-07-02, 23:52
Bannlyst
Därför är "socialgrupp 3" mer kritiska mot invandringen.

Tillhör själv grupp 3 men har turen att bo både centralt, vitt och hyresrätt. Enda nackdelen är att här bor väldigt många gamla människor och det är ju dessvärre ofrånkomligt att dom måste avlida inom en snar framtid. Frågan är då när detta sker om hyresvärden känner trycket ovanifrån att kvotera in kulturberikare. Området har varit ovanligt välsignat och sluppit kriminalitet. Var ett källarinbrott för några år sedan och innan dess kan jag bara dra mig till minnes ett garageinbrott på 80-talet. Får kulturberikarna in en fot i kvarteret dröjer nog inte förslummningen länge.
Citera
2008-07-03, 00:37
Medlem
otukts avatar
Jag må vara fattig, men jag är iaf ingen jävla neger! Därför.
Citera
2008-07-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Jag må vara fattig, men jag är iaf ingen jävla neger! Därför.

Ja det är bl.a. så "utvalda" akademiker som Noel Ignatiev brukar förklara vitas "irrationella rasism".

http://en.wikipedia.org/wiki/Noel_Ignatiev
Citera
2008-07-07, 08:23
Bannlyst
Och jag tycker att det ar roligt att Mona sahlin som ska vara den som varnar om oss i socialgrupp 3 ar den som kallar SD rostare for 'outbildade vardelosa idioter'..

Jag har visserligen ett bra jobb och ratt gott om pengar, men jag ar fodd in i socialgrupp 3 av en mentalsjuk foralder och en overbelastad annan foralder.

Har ingen utbildning att tala om, och har endast med hjalp av tur lyckats nagorlunda har i livet.

Jag tycker det ar fruktansvart att Mona Sahlin och (S) spottar pa oss och kallar oss outbildade idioter och svin, for att vi vill och vagar ifragasatta denna ologiska och sionist framkallade kotttsunami som sveper igenom varat fina land.

OK, jag ar outbildad idiot osv.. men har inte jag ratt till ett dragligt liv som ni andra? Varfor far inte jag vilja stoppa den kotttsunami som skordar enorma offer varje ar genom brott/kollapsad sjukvard/daliga utbildningar?

Varfor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in