Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-03, 20:14
  #13
Medlem
De har med en del om Challenger i dokumentären When We Left Earth del 3 (avsnitt 5-6) som har ett gäng kameravinklar av händelsen samt intervjuer med inblandade (folk från kontrollrum bl.a.).
Citera
2008-07-03, 22:25
  #14
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Schitt
De har med en del om Challenger i dokumentären When We Left Earth del 3 (avsnitt 5-6) som har ett gäng kameravinklar av händelsen samt intervjuer med inblandade (folk från kontrollrum bl.a.).
Även killen vars jobb det var att kontrollera 0-ringen?
Citera
2008-07-03, 23:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Även killen vars jobb det var att kontrollera 0-ringen?

Nej tyvärr är inte någon sådan person med. Men det kan ju vara intressant att se ändå. Hela serien var rätt spännande, från Project Mercury till Project Gemini vidare genom Apolloprojektet samt rymdstationer och rymdfärjan.

Jag har för mig att O-ringen blev som den blev för att de "stackade" och "unstackade" segmenten i hjälpraketerna några gånger bl.a., men de har ändrat rutinerna nu och har regler för hur många gånger de får tas isär och sättas ihop.
Citera
2008-07-04, 02:49
  #16
Medlem
Eosphoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Även killen vars jobb det var att kontrollera 0-ringen?

Tror tyvärr inte det fanns en person som hade jobbet att kontrollera O-ringen. Det var antagligen en bunt med tekniker som arbetade med hela färjan tillsammans. För övrigt så varnade teknikerna om detta problem innan färjans uppskjutning. Det står bland annat i Wikipedia-artikeln.
Citera
2008-08-20, 13:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
I wikipediaartikeln står det klart och tydligt att eldklotet bildades av deflagrerande* bränsle från själva färjan.

Det står också att man uppskattat g-krafterna till mellan 12 och 20 g. Dock endast för ett ögonblick, 2 sekunder senare lär de ha legat på 4 g. Absolut ingenting man dör av alltså.


*Alltså brinnande, ej detonerande ("exploderande").

Ja, precis. Förlåt om jag var en aning otydlig.
Citera
2008-08-20, 13:33
  #18
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Rymdfärjorna må vara spektakulära, men dom har inget i rymden att göra. Som tur var har amerikanarna börjat erkänna detta och bestämt sig för att återgå till apollos designprinciper. Orion kommer, liksom apollo, att ha möjligheten att totalt avbryta en uppskjutning: http://www.usatoday.com/tech/science...sa-abort_N.htm
Jodå, de har att göra i rymden just nu eftersom bara dessa kan bära den tunga lasten som krävs för att bygga färdigt ISS (och det är klart när som helst om inget händer). För underhållet, förbrukningsvarorna och persontransporterna räcker det gott med "raketer".
Citera
2016-01-13, 20:24
  #19
Medlem
Bumpar denna korta och intressanta tråd om Challengerkatastrofen.

I senaste Illustrerad Vetenskap läser jag att det är sannolikt att flertalet av rymdfararna levde vid det långa fallet ned mot vattenytan och att de lyckats aktivera andningsappraterna.

Nedslaget mot vattenytan skall ha inneburit chockerande 200 (!) G krafter.

Jag har aldrig förr hört talas om denna siffra och undrar följaktligen vilken (givetvis förödande)påverkan detta får på en farkost som faller 4 minuter genom luftlagren och sedan slår ner mot ett vatten hårt som marmor.

Farkosten och dess innehåll borde ha upplösts till atomer...?
Citera
2016-01-13, 21:31
  #20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Bumpar denna korta och intressanta tråd om Challengerkatastrofen.

I senaste Illustrerad Vetenskap läser jag att det är sannolikt att flertalet av rymdfararna levde vid det långa fallet ned mot vattenytan och att de lyckats aktivera andningsappraterna.

Nedslaget mot vattenytan skall ha inneburit chockerande 200 (!) G krafter.

Jag har aldrig förr hört talas om denna siffra och undrar följaktligen vilken (givetvis förödande)påverkan detta får på en farkost som faller 4 minuter genom luftlagren och sedan slår ner mot ett vatten hårt som marmor.

Farkosten och dess innehåll borde ha upplösts till atomer...?

Kenny Bräck överlevde 214 G i sin krasch. Så nej. Det är inget som "upplöses i atomer" vid de krafterna.
Tog dock 18 månader innan han var någorlunda tillbaka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kenny_Br%C3%A4ck
Citera
2016-01-13, 21:35
  #21
Medlem
Kula i pipan accelererar med mellan 20000 och 200000 g. 200 g är alltså fortfarande en smäll (människan dör nästan garanterat redan vid 100 g) men knappast upplöser något till atomer.
Citera
2016-01-13, 21:47
  #22
Medlem
Jag kommer ihåg att jag låg i bingen och bläddrade i Illustrerad Vetenskap för kanske 20 år sedan och då såg jag att rymdfärjorna inte hade något evakueringssystem. Varför hade då NASA plockat ihop ett reservsystem med andningsapparater? Det var ju oavsett fritt fall mot jorden?

Ruggigt!
Citera
2016-01-14, 09:57
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpenkaHojen
Jag kommer ihåg att jag låg i bingen och bläddrade i Illustrerad Vetenskap för kanske 20 år sedan och då såg jag att rymdfärjorna inte hade något evakueringssystem. Varför hade då NASA plockat ihop ett reservsystem med andningsapparater? Det var ju oavsett fritt fall mot jorden?

Ruggigt!
Det kan ju vara användbart om farkosten håller ihop i ett stycke och har chans till kontrollerad landning men har någon mindre läcka så kabintrycket försvinner.

Rymdfärjan led främst av två feta djävla säkerhetsbrister:
1. Att färjan satt på sidan av bränsletanken och inte i toppen på "stacken" som rymdkapslar gör. Med placeringen på sidan kunde färjan träffas av is och bitar av isoleringsmaterial som lossnade från tanken, det som ledde till Columbias undergång och en risk som en topplacerad kapsel slipper.

2. Det fanns inget räddningssystem. Columbias (den första rymdfärjan som flög i rymden) fyra första flygningar företogs med bara två astronauter ombord och dessa satt då i katapultstolar som nog var en hyfsat bra lösning. Detta var bara för utprovning och när man sedan gick över till full besättning, sju astronauter som dessutom satt i två våningar så skulle det blivit för tungt och krångligt, snudd på omöjligt för dem på mittenvåningen (nedersta våningen hade inga säten) så då tog man bort de båda katapultstolar som använts under provflygningarna.

Under utvecklingen hade man övervägt att göra hela kabinen som en räddningskapsel som skulle landa i fallskärm, ungefär som på stridsflygplanet F-111 vars räddningskapsel kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=9gyIhOGyGA8 Tyvärr blev det inte så utan man prioriterade lastkapacitet istället för säkerhet.
Citera
2016-01-14, 21:53
  #24
Medlem
Tack för intressanta svar! Finns det några publicerade bilder från bärgningsarbetet med kapseln, etc?
Dem är kanske isf sekretessbelagda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback