Citat:
Ursprungligen postat av
maallgan
Hur hade du tänkt att en domstol skall kunna döma någon till ett längre fängelsestraff än vad lagen föreskriver???? Skall domstolar själva hitta på lämpliga påföljder?
Utifrån vad som stipuleras i Brottsbalken kunde man väl ha dömt till livstid? Kan även undra varför
Ulf Borgström inte dömdes till sluten psykiatrisk vård, istället för fängelse- då hade man kunnat hålla honom inlåst tills han kunde betraktas som ofarlig. Min fråga kvarstår även gällande hur man skall förhindra att Ulf Borgström tänder på igen så snart han släppts från fängelset om ett drygt år.
Citat:
Brottsbalken, kapitel 13:
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.'Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).
2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.'Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).