2015-04-28, 14:31
  #1141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Väl valda ord - tangentbordskrigaren. Är det dina egna?
Nej du, det finns många som lever efter sådana motton. Dock inte Ystadborna.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Och varför skulle herr gryningspyroman blivit dödsmisshandlad i Fittja, om det var där i krokarna han hade härjat? För att de sociala problemen är större där och att där bor fler utlänningar?
Att du ens kan fråga...ja naturligtvis. Det kan väl inte komma som en överraskning för dig som brukar hänga i krimforumen
Citera
2015-06-06, 14:02
  #1142
Medlem
Citat:
Gryningspyromanen får rätt om gudstjänst

Citat:
Kring julen 2014 hölls en kristen gudstjänst på hans avdelning, något som gjorde Borgström, enligt anmälan, tyckte var "direkt olämpligt". Kritiken mot fängelseledningen gick ut på att gudstjänsten hölls på en låst avdelning där det fanns intagna som inte ville delta. Dessutom, menade Ulf Borgström, har anstalten ett kapell för just ändamålet gudstjänst. Borgström anmälde händelsen till JO som nu ger honom rätt, enligt Kristianstadsbladet.

http://www.expressen.se/kvallsposten/gryningspyromanen-far-ratt-om-gudstjanst/
Citera
2015-07-03, 17:56
  #1143
Medlem
Arkiaters avatar
Ulf Borgström, alias Gryningspyromanen, som även kallats: "Sveriges farligaste man", sitter som bekant i fängelse, efter alla sina tidigare pyromandåd. Ulf Borgström är en rättshaverist av Guds nåde. Ulf Borgström hotar nu med att hämnas de kränkningar att anser att samhället har utsatt honom för, när han släpps ur fängelset om ett drygt år. Hur skall Ulf Borgström kunna hindras från att begå nya brott i framtiden? Vid nya mordbränder är ju risken stor att folk kommer att dö. Sätter polisen spaning på honom dygnet runt? Hur tänkte domstolen som gav honom ett tidsbegränsat straff? Jag trodde, i min enfald, att han satt inne på livstid.
http://www.expressen.se/kvallsposten...gspyromanen-2/
Citera
2015-07-03, 18:32
  #1144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Ulf Borgström, alias Gryningspyromanen, som även kallats: "Sveriges farligaste man", sitter som bekant i fängelse, efter alla sina tidigare pyromandåd. Ulf Borgström är en rättshaverist av Guds nåde. Ulf Borgström hotar nu med att hämnas de kränkningar att anser att samhället har utsatt honom för, när han släpps ur fängelset om ett drygt år. Hur skall Ulf Borgström kunna hindras från att begå nya brott i framtiden? Vid nya mordbränder är ju risken stor att folk kommer att dö. Sätter polisen spaning på honom dygnet runt? Hur tänkte domstolen som gav honom ett tidsbegränsat straff? Jag trodde, i min enfald, att han satt inne på livstid.
http://www.expressen.se/kvallsposten...gspyromanen-2/


Hur hade du tänkt att en domstol skall kunna döma någon till ett längre fängelsestraff än vad lagen föreskriver???? Skall domstolar själva hitta på lämpliga påföljder?
Citera
2015-07-03, 18:57
  #1145
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hur hade du tänkt att en domstol skall kunna döma någon till ett längre fängelsestraff än vad lagen föreskriver???? Skall domstolar själva hitta på lämpliga påföljder?
Utifrån vad som stipuleras i Brottsbalken kunde man väl ha dömt till livstid? Kan även undra varför
Ulf Borgström inte dömdes till sluten psykiatrisk vård, istället för fängelse- då hade man kunnat hålla honom inlåst tills han kunde betraktas som ofarlig. Min fråga kvarstår även gällande hur man skall förhindra att Ulf Borgström tänder på igen så snart han släppts från fängelset om ett drygt år.
Citat:
Brottsbalken, kapitel 13:
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.'Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).
2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.'Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).
Citera
2015-07-03, 19:45
  #1146
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Utifrån vad som stipuleras i Brottsbalken kunde man väl ha dömt till livstid? Kan även undra varför
Ulf Borgström inte dömdes till sluten psykiatrisk vård, istället för fängelse- då hade man kunnat hålla honom inlåst tills han kunde betraktas som ofarlig. Min fråga kvarstår även gällande hur man skall förhindra att Ulf Borgström tänder på igen så snart han släppts från fängelset om ett drygt år.
Nej, tidigare praxis från HD säger att man inte kan döma till livstid för de brotten. Skulle hovrätten ha dömt till livstid så hade HD tagit upp det och ändrat.

Att han inte får rättspsykvård är pga ribban för att kvalificera för det har höjts kraftigt, detta pga att folk var missnöjda med att dömda fick vård istället för straff.
Citera
2015-07-03, 23:45
  #1147
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Nej, tidigare praxis från HD säger att man inte kan döma till livstid för de brotten. Skulle hovrätten ha dömt till livstid så hade HD tagit upp det och ändrat.

Att han inte får rättspsykvård är pga ribban för att kvalificera för det har höjts kraftigt, detta pga att folk var missnöjda med att dömda fick vård istället för straff.
Märkligt borde inte strafflagen ha skrivits om i så fall?
Ok, så enligt HD är det fritt fram för Ulf Borgström att fortsätta tutta på så snart han blir fri? Vad gör polisen när karln släpps ur fängelset, rullar tummarna och inväntar nästa brand? Glöm inte att han har lovat att hämnas så snart han släpps fri.
Citera
2015-07-03, 23:46
  #1148
Medlem
Mr.Swedens avatar
Att inte Borgström får psykiatrisk vård i stället för fängelse beror på att moder Svea inte har råd. Kassan är tom, galningar skenar omkring, kriminella från hela världen bygger baser i våra förorter. Vad som gäller nu är att skydda sig själv. Borgström själv har receptet. Ljus i toapappersrulle.
Citera
2015-07-03, 23:49
  #1149
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att inte Borgström får psykiatrisk vård i stället för fängelse beror på att moder Svea inte har råd. Kassan är tom, galningar skenar omkring, kriminella från hela världen bygger baser i våra förorter. Vad som gäller nu är att skydda sig själv. Borgström själv har receptet. Ljus i toapappersrulle.
Håller med dig. Hela landet löper amok. Lag och rättvisa har upphört att fungera. Se bara på det eskalerande våldet i Malmö och Göteborg.
Citera
2015-07-04, 00:02
  #1150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Ulf Borgström, alias Gryningspyromanen, som även kallats: "Sveriges farligaste man", sitter som bekant i fängelse, efter alla sina tidigare pyromandåd. Ulf Borgström är en rättshaverist av Guds nåde. Ulf Borgström hotar nu med att hämnas de kränkningar att anser att samhället har utsatt honom för, när han släpps ur fängelset om ett drygt år. Hur skall Ulf Borgström kunna hindras från att begå nya brott i framtiden? Vid nya mordbränder är ju risken stor att folk kommer att dö. Sätter polisen spaning på honom dygnet runt? Hur tänkte domstolen som gav honom ett tidsbegränsat straff? Jag trodde, i min enfald, att han satt inne på livstid.
http://www.expressen.se/kvallsposten...gspyromanen-2/
Man kan väl alltid hoppas att någon råkar" köra på honom med en buss el så el att han blir utsatt för lite mångkultur.
Skulle han dyka upp i mina kvarter så skulle jag troligtvis "råka" backa över honom 3-4 gånger med lastbilen.
Citera
2015-07-15, 08:57
  #1151
Medlem
Citat:
Pyromanen flyttas till högsäkerhetsanstalt

Citat:
Gryningspyromanen Ulf Borgströms, 51, fängelsetid har varit problemfylld.
Efter bara ett drygt halvår på anstalten i Salberga har situationen blivit ohållbar efter misskötsamhet och en växande konflikt med Kriminalvården.
Nu flyttas Ulf Borgström igen – denna gång till högsäkerhetsanstalten Hall söder om Stockholm.
– Man prövar på något annat ställe och ser om det funkar bättre. Men samtidigt är det svårt om personen själv inte vill, då är det nästan omöjligt, säger Mats Ehn, kriminalvårdschef på Hall.
Enligt uppgifter till Kvällsposten kommer Borgström att sitta på en specialavdelning, avskild från övriga anstalten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/pyromanen-flyttas-till-hogsakerhetsanstalt/
Citera
2015-07-15, 10:00
  #1152
Medlem
Ulf är på sitt sätt en vinnare o en påverkare -
han har Bränt Mer Pengar Än Någon Annan i Sverige.

Och han kryper inte för folk - None Uncle Tom i honom

MEN - mentalsjukdomar är politiska - när han inte lyder o
är obstinat skulle detta kunna klassas som mentalsjukdom
och vips över till sluten pzykiatrisk vård som inte är tidsbestämd.

Och där finns tvångströjor och annat skoj + långbad och
varför inte ta fram de gamla snurrstolarna o avsluta med'
lobotomering o kastrering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in