2015-12-22, 18:15
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till EU-kandidatlandet Albanien:

Dalarnas Tidning: Fatjon fivk skulden när en person mördades

– Efter en sådan här sak i Albanien kunde jag inte gå ut. Folk tittade snett på mig. Kusinerna till offret ville döda mig.
Han såg inget annat råd än att fly och hamnade i Sverige. När intervjun genomförs, har han hunnit få ett avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd. Det har han överklagat.
– Jag är bara 21 år, jag vill inte dö. När jag fick beskedet grät jag i sängen. Det är omöjligt för mig att komma tillbaka till Albanien.
Citera
2016-01-19, 13:00
Medlem
arboratoruss avatar
Hårda bud i Norge - syrier avvisas till Ryssland:

Verdens gang: Syrisk familie med autistisk datter kan bli sendt tilbake til Russland: – Vi er livredde

Rundt 70 personer ble i løpet av helga fraktet fra andre asylmottak til Ankomstsenter Finnmark i Sør-Varanger, ifølge NRK.

Det skjedde etter at det torsdag siste uke ble klart at asylsøkere kan returneres til Russland med busser.

Amjad Ibrahim (40) og hans lille familie er blant dem som ble hentet. Nå kan de bli fraktet ut av Norge.

– Vi har ingenting å dra tilbake til. Ingen bolig og ingen penger. Ingenting, sier Ibrahim til VG.
Citera
2016-01-20, 19:58
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Hem till EU-kandidatlandet:
De har bott i Sverige i sju år. Nu hotas familjen av utvisning till Albanien där alla riskerar att bli dödade på grund av familjestrider. "Det går tillbaka i fyra generationer", säger Arben Ndoka.

Enligt honom lever vendettakulturen starkt i Albanien. En händelse som inträffade för fyra generationer sedan har nu drabbat honom och hans familj.

Norrbottens-Kuriren: Hela familjen Ndoka tvingades lämna Sverige

Hela familjen Ndoka från Albanien har nu utvisats. ”Polis hämtade mamman först, sedan fördes barnen från skolan”, berättar Lena Hansson.

Sedan i mitten av december har pappan Arben Ndoka hållits i förvar. Han hämtades av polis tidigt en morgon inför hela familjen och fördes till Gävle.

– Nu är alla i familjen chockade och ledsna. Vi har de som varit i kontakt med dem, säger Lena Hansson, som tillhör den grupp i Sävast som stöttat familjen Ndoka.
Citera
2016-01-31, 22:51
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till Kosovo för andra gången:

Göteborgs-Tidningen: Hysen sköts och blev hotad – utvisas ändå

14 år gammal flydde han till Sverige. I sitt hemland, Kosovo, kunde han inte lämna hemmet utan att riskera livet, säger han. I Sverige hoppades han få börja om på nytt.

Hans äldre bror hade fått uppehållstillstånd några år tidigare, men i Hysens fall gjorde man en annan bedömning. Han vet fortfarande inte varför.

– Dagen efter jag fyllde 18 avvisades jag från Sverige, men jag kunde inte återvända till Kosovo. Så jag levde i Makedonien ett tag. Något år var jag i Albanien. Men det blev för farligt, så jag återvände till Sverige för att söka asyl igen.
Citera
2016-01-31, 23:16
Medlem
Citat:
Hem till Kosovo för andra gången:

Göteborgs-Tidningen: Hysen sköts och blev hotad – utvisas ändå

14 år gammal flydde han till Sverige. I sitt hemland, Kosovo, kunde han inte lämna hemmet utan att riskera livet, säger han. I Sverige hoppades han få börja om på nytt.

Hans äldre bror hade fått uppehållstillstånd några år tidigare, men i Hysens fall gjorde man en annan bedömning. Han vet fortfarande inte varför.

– Dagen efter jag fyllde 18 avvisades jag från Sverige, men jag kunde inte återvända till Kosovo. Så jag levde i Makedonien ett tag. Något år var jag i Albanien. Men det blev för farligt, så jag återvände till Sverige för att söka asyl igen.

Hela PK-eliten slogs ju för att Kosovo skulle erkännas som ett eget land. Då skulle allt bli bättre, sa man [utan de hemska serberna].

Det gick tydligen inte så bra. Landet kan inte garantera säkerheten för sina medborgare, enligt Hysen.

Om Hysen inte vet varför man bedömde hans fall som man gjorde, så finns det väl ett papper från Migrationsverket? Eller han kan ringa Migrationsverket? Eller be sin advokat (han har fått en sådan) att förklara?

Detta borde också den lata journalisten ha gjort. Man ska belysa en fråga allsidigt.
Citera
2016-02-13, 14:47
Medlem
Det blir väl i runda slängar 60 000 artiklar av denna typen om Ygeman lyckas
Citat:
nu har han bott i Sverige i ett år. .....ändå ska han utvisas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22254112.ab
Citera
2016-02-13, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLogachev
Det blir väl i runda slängar 60 000 artiklar av denna typen om Ygeman lyckas

Om varje skäggbarn skall gråta ut i media så kommer det bli så. Mahdi har bara varit i Sverige i ett år och anser han sej rätt att få stanna. Vad har han att ge Sverige? Skrämänniskorna ifrån ett U land.
Citera
2016-02-13, 16:38
Medlem
Realisten73s avatar
(FB) 18-åring hotas av utvisning till Burundi
Citera
2016-02-24, 19:42
Medlem
arboratoruss avatar
Dags att åka hem till fosterlandet:

Sveriges Television: Utvisas efter nio år i Sverige

Diana Haidar var ett och ett halvt år när hon tillsammans med sin familj kom till Sverige från Libanon 2006 för att söka asyl. I hemlandet rådde politiskt osäkert läge och hennes mamma Nisrine Haidar kände sig otrygg eftersom hon gift sig mot familjens vilja. Men deras ansökan fick avslag i alla instanser och i maj 2009 kom beslut om utvisning. Men istället för att lämna Sverige valde familjen att vänta in att gränspolisen skulle dyka upp.
Citera
2016-02-24, 20:05
Bannlyst
Citat:
Dags att åka hem till fosterlandet:

Sveriges Television: Utvisas efter nio år i Sverige

Diana Haidar var ett och ett halvt år när hon tillsammans med sin familj kom till Sverige från Libanon 2006 för att söka asyl. I hemlandet rådde politiskt osäkert läge och hennes mamma Nisrine Haidar kände sig otrygg eftersom hon gift sig mot familjens vilja. Men deras ansökan fick avslag i alla instanser och i maj 2009 kom beslut om utvisning. Men istället för att lämna Sverige valde familjen att vänta in att gränspolisen skulle dyka upp.

Dom får väl sluta överklaga , så kommer dom hem fortare. Vi har tillräcklig med arab svin i vårat land, så varje arab svin vi kan deportera är en vinst för Svenska samhället.

Arab slöddret skall protestera utanför Drottningholm? Dom har tydligen inte lärt sej skit om Svenska samhället under sina 10 år i landet, där man skall protestera utanför statschefen bostads, som inte ens får ha en åsikt om säljakt utan att de bli rama skrik eller säga i sitt jultal att de kommer stekta sparvar i munnen på visa grupper.
Senast redigerad av Niggers 2016-02-24 kl. 20:12.
Citera
2016-03-01, 17:24
Medlem
arboratoruss avatar
Armenier har kommit hem till Armenien:

Katrineholms-Kuriren: Utvisningen av syrisk familj upprör många

"Vi mår inte alls bra. Vi är ledsna! Och vi vet inte vad vi ska göra. Jag själv har hamnat i chock! Vi har saknat Sverige! Och vi skulle göra vad som helst för att åka tillbaka igen! Vi förstår inte språket här och det är omöjligt att kunna lära sig i all stress! Min familj och jag hade stora förväntningar om att få stanna i Sverige! Vi har ju trots allt levt i Sverige i 8 år och det är halva våra liv!! Vi är vana vid svenska lagar och regler! Vi vill verkligen komma tillbaka för vår framtid är i Sverige!"
Citera
2016-03-01, 21:23
Bannlyst
Citat:
Armenier har kommit hem till Armenien:

Katrineholms-Kuriren: Utvisningen av syrisk familj upprör många

"Vi mår inte alls bra. Vi är ledsna! Och vi vet inte vad vi ska göra. Jag själv har hamnat i chock! Vi har saknat Sverige! Och vi skulle göra vad som helst för att åka tillbaka igen! Vi förstår inte språket här och det är omöjligt att kunna lära sig i all stress! Min familj och jag hade stora förväntningar om att få stanna i Sverige! Vi har ju trots allt levt i Sverige i 8 år och det är halva våra liv!! Vi är vana vid svenska lagar och regler! Vi vill verkligen komma tillbaka för vår framtid är i Sverige!"

De kan ju alltid komma tillbaka som arbetskraftsinvandrare. Om de fixar sig en utbildning vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in