2015-10-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ett liv i misär i ett för barnen, sex och fyra år gamla, främmande land. Det är vad som väntar om Shqipe Bellani och hennes familj tvingas återvända till Kosovo. Migrationsverket vill kasta ut familjen efter åtta år i Sverige trots att Shqipe har fast jobb. Skälet: Familjen har levt gömd.
http://www.etc.se/inrikes/familjen-slangs-ut-fran-sverige-efter-atta-ar
Citera
2015-10-29, 16:45
Medlem
arboratoruss avatar
Borås tidning: Familjen utvisas efter 10 år i Sverige

Familjen kom till Sverige i september 2006 och sökte asyl på grund av politiska skäl. De vill inte ha med någon mer ingående beskrivning av skälen i tidningen, på grund av hotbilden som finns.

I mars 2007 fick de avslag på sin ansökan. Migrationsdomstolen avslog också överklagan av beslutet och Migrationsöverdomstolen beviljade inte prövningstillstånd. Men utvisningsbeslutet preskriberades i november 2012, eftersom det gått fyra år från det att det trädde i laga kraft.
Citera
2015-11-04, 08:47
Medlem
rojass avatar
Hem till det från serberna befriade paradiset Kosovo:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/naranyheter/article21667555.ab
Citera
2015-11-07, 13:59
Medlem
LaScalas avatar
Att få nej tre gånger är inget som hindrar att man bor kvar i Sverige.
Är det inte den gruppen som ska avvisas?
När inget annat hjälper låter man 10-åringen skriva till Stefan Löfvén.

Video med 10-åriga Soulaf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21716023.ab
Citera
2015-11-21, 09:30
Medlem
arboratoruss avatar
Nykristen jordanier vill inte åka till första ankomstland:

Sundsvalls Tidning: Dödshotad asylsökande söker hjälp i Sverige

Migrationsverket säger att han ska utvisas till det land han först kom till.
– Men där lever mannen, han kommer att se till att jag mördas. Jag tar hellre livet av mig än åker dit.
"Omar" har försökt få hjälp från människorättsorganisationer men de vill inte hjälpa till.
Citera
2015-11-21, 09:33
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Nykristen jordanier vill inte åka till första ankomstland:

Sundsvalls Tidning: Dödshotad asylsökande söker hjälp i Sverige

Migrationsverket säger att han ska utvisas till det land han först kom till.
– Men där lever mannen, han kommer att se till att jag mördas. Jag tar hellre livet av mig än åker dit.
"Omar" har försökt få hjälp från människorättsorganisationer men de vill inte hjälpa till.

Låt fanskapet ta livet av sig då. Jävla psykopater vi tar in.
Citera
2015-11-27, 17:50
Medlem
arboratoruss avatar
Armenier ska hem till Armenien

Östersundsposten: Mral hotas av utvisning

– Jag stannade i Armenien och fick studera, men sen blev det lika farligt där för mig som i Syrien. Smugglarna sa att jag måste ha ett armeniskt pass så jag köpte ett pass. Smugglarna har lurat mig, de försäkrade att dokumenten skulle tas bort när jag var över gränsen, säger hon till Jämtlandsnytt.
Migrationsverket anser alltså att hon är armenisk medborgare. Mral Kechechian hoppas nu kunna få fram dokument som visar att hon är från Syrien.
Citera
2015-11-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Armenier ska hem till Armenien

Östersundsposten: Mral hotas av utvisning

– Jag stannade i Armenien och fick studera, men sen blev det lika farligt där för mig som i Syrien. Smugglarna sa att jag måste ha ett armeniskt pass så jag köpte ett pass. Smugglarna har lurat mig, de försäkrade att dokumenten skulle tas bort när jag var över gränsen, säger hon till Jämtlandsnytt.
Migrationsverket anser alltså att hon är armenisk medborgare. Mral Kechechian hoppas nu kunna få fram dokument som visar att hon är från Syrien.

Hur kan det vara "lika farligt i Armenien som i Syrien"?

Om hon nu kan jobba (vilket är osäkert, än så länge praktiserar hon gratis) så kan hon söka arbetstillstånd. Och om vår svenska invandringspolitik fungerat så skulle hon få det om hon kan arbeta.
Om hon nu verkligen har läkarkompetens.
Om hon inte kan få arbetstillstånd i Sverige som läkare så vet jag att t.ex. Danmark gärna tar emot högutbildad arbetskraftsinvandring.

Asyl får man om man har asylskäl, dvs man kommer från en farlig plats.
Senast redigerad av grelin1999 2015-11-27 kl. 23:03.
Citera
2015-12-08, 17:58
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till Albanien:

Norrbottenskuriren: Albanska pappan utvisas

– Klockan 06.00 på tisdagen kom polisen in i lägenheten med huvudnyckel och hämtade honom från sovrummet. Han har fått ringa ett kort samtal och berätta att han är i Gävle i ett förvar, säger Viktoria Morberg, som själv är chockad.

Nu turas familjerna som slutit upp runt familjen om att vara med mamman och de fyra barnen.

– Det är fruktansvärt. Barnen är i upprorstillstånd. De är rädda att även mamman ska hämtas. Och hon mår verkligen inte bra.
Citera
2015-12-09, 23:03
Medlem
Finns nog bättre ställen att lägga denna länken, men vill lyfta upp ett nytt sätt som flyktingarna försöker stanna på. Man snabbkonverterar till kristendom!! Det är ju lite känsligt i Afghanistan att konvertera till kristendom.

Citat:
-Att Abdulwahid döptes enbart efter två dagars kontakt med pastorn är därför inget anmärkningsvärt i en pingstkarismatisk kontext, skriver de i anmälan.

Att omvändelsen ska ha gått snabbt är något som de svenska myndigheterna kritiserat, och ligger till grund för deras beslut. Pingstförsamlingen vänder sig mot detta, och använder Bibeln i sin motargumentation. http://www.dagen.se/pingstkyrka-jo-anm%C3%A4ler-migrationsverket-1.490500

Han verkar inte heller så kunnig om det där med Jesus och så...
Men hans utlevda tro verkar inte övertyga Migrationsverket, eller Migrationsdomstolen, som bedömer att han inte är en genuin konvertit och därför har gett honom avslag på hans asylansökan. Bland annat har de uppgett att hans berättelse är detaljfattig, samt att det verkar finnas vissa kunskapsbrister om kristen tro.

Pingstkyrkor är väl inte kända för att ha stor fokus på teologisk kunskap dock.

Detta kanske kan bli nåt i framtiden, istället för att gifta sig in sig i Sverige så konverterar man in sig.
Citera
2015-12-14, 19:28
Medlem
Ganonitos avatar
"Mehdi Ahmadis lön låg strax under kollektivavtalets lägstanivå i fem månader.

På grund av det ska hela hans familj utvisas till Iran – trots att felet var arbetsgivarens.

– Jag förstår att det kan låta orimligt, säger Johan Arvidsson Wemmert på Migrationsverket."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21939027.ab
Citera
2015-12-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
"Mehdi Ahmadis lön låg strax under kollektivavtalets lägstanivå i fem månader.

På grund av det ska hela hans familj utvisas till Iran – trots att felet var arbetsgivarens.

– Jag förstår att det kan låta orimligt, säger Johan Arvidsson Wemmert på Migrationsverket."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21939027.ab

Helt rätt att utvisa honom annars är det någon som tjänat 1500 kr för lite nästa gång som gnäller och därefter 2200 kr för lite och så vidare. Varje fall man skulle se genom fingrarna på gör att låglönemarknaden kommer närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in