2008-07-02, 08:46
Medlem
Jag ska infrskaffa en laptop och vet inte vilken jag ska vlja. Hur str sig MacBook mot Dell XPS kvalitetsmssigt? Man fr dubbelt s mycket minne (bde HD och RAM) och bttre skrm fr samma peng.

Har ju lst om alla failande MacBooks, men hur plitlig r en XPS?

Jag vill hemskt grna kra OS X men det verkar lite klurigt att f allt att funka p XPS:en (speciellt wifi). Det r dock vldigt ltt att byta hrddisken s jag skulle kunna ha en extra att experimentera med. Tyvrr r Vista det enda system som officiellt stds.
Citera
2008-07-02, 09:38
Medlem
cammos avatar
Vill du kra Mac OS stabilt, kp en Mac.
Citera
2008-07-02, 13:52
Medlem
PetterBlues avatar
Jag var i exakt samma sits fr ~10 mnader sedan, men jag valde en Dell XPS 1330 d jag knde att man fick mer dator fr pengarna. Enda problemet jag haft var (ofrivilligt) sjlvfrvllat. Jag hade gjort ett eget energischema (d datorn fortsatte vara igng d jag stngde locket) och glmde att byta innan jag stoppade ner den i vskan
Det enda jag kan klaga p r egentligen att XPS-supporten r i england och man fr prata med Indier som inte kan engelska. Nr dom tjorvat klart s skickade dom en lokal tekniker som hmtar datorn, fixar den, och kommer tillbaka dagen efter. Fick nytt moderkort och skrm.

Trots denna lilla incident s r jag vldigt njd med min XPS och rekommenderar ett kp. Frstr inte detta gnll ver Vista dock. Jag sitter dagligen vid Mac och PC, och jag tycker inte att Vista funkar smre n OSX.
Citera
2008-07-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Jag ska infrskaffa en laptop och vet inte vilken jag ska vlja. Hur str sig MacBook mot Dell XPS kvalitetsmssigt? Man fr dubbelt s mycket minne (bde HD och RAM) och bttre skrm fr samma peng.

Har ju lst om alla failande MacBooks, men hur plitlig r en XPS?

Jag vill hemskt grna kra OS X men det verkar lite klurigt att f allt att funka p XPS:en (speciellt wifi). Det r dock vldigt ltt att byta hrddisken s jag skulle kunna ha en extra att experimentera med. Tyvrr r Vista det enda system som officiellt stds.

Finns nog lika mnga bra som dliga sidor med respektive, beroende p vem du frgar och vad du prioriterar. I slutet r det nd du som bestmmer.
Jag kpte en Macbook fr den har mkt bra kvalitet, design, batteritid och s r OSX mkt mkt bttre n vntat! Jag har nyligen ftt en Dell Latitude D630 med Vista och att jmfra Vista med OSX r verkligen inte rttvist, OSX r s mkt stabilare, snyggare, bttre etc. Fr att inte tala om alla Vista krascher som man helt "saknar" p OSX. En annan frdel med Macbook r att du kan ju kra windows om du nd vill via Parallels och Bootcamp.
Ang wifi vet jag inte riktigt vad du menar? Lttare instllningar n dem i OSX fr du nog leta efter. Ang. byta minnen eller HD p en Macbook s kolla p youtube, busenkelt!
S trs du prova Mac s gr det! Vill du kra p med windows s gr det...

Jo jag gillar OSX aningen bttre n vista, men de kanske ni redan fattat
Citera
2008-07-02, 15:19
Medlem
Buckners avatar
Utan vidare motivering, kp en MacBook och du kommer inte ngra dig!
Citera
2008-07-02, 15:34
Bannlyst
Jag str infr exakt samma dilemma. Vljer mellan vanlig Macbook eller en XPS 1330.

Jag kommer nog vlja en Macbook fr att ge den en chans. Se om den r s jvla bra som alla sger.

Men jag lovar att hela den hr trden kommer fyllas med "kp Mac"-argument eftersom den ligger i Mac-forumet...

Edit: Det ryktas om att de ska uppdatera Macbooken snart. Jag kommer nog vnta tills de uppdaterar Macbooken innan jag kper - oavsett om det r 2 eller 12 mnader dit. Vill inte kpa en Macbook fr att se att de uppdaterar den mnaden senare.

Klla: http://www.idg.se/2.1085/1.162206
Senast redigerad av CHC 2008-07-02 kl. 15:40.
Citera
2008-07-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Jag str infr exakt samma dilemma. Vljer mellan vanlig Macbook eller en XPS 1330.

Jag kommer nog vlja en Macbook fr att ge den en chans. Se om den r s jvla bra som alla sger.

Men jag lovar att hela den hr trden kommer fyllas med "kp Mac"-argument eftersom den ligger i Mac-forumet...

Edit: Det ryktas om att de ska uppdatera Macbooken snart. Jag kommer nog vnta tills de uppdaterar Macbooken innan jag kper - oavsett om det r 2 eller 12 mnader dit. Vill inte kpa en Macbook fr att se att de uppdaterar den mnaden senare.

Klla: http://www.idg.se/2.1085/1.162206

Instmmer med argumenten fr och emot. Men jag kper inte riktigt ditt argument till att avst kp nu. Det mste vl frmst bero p nr du behver den?
F s ska jag ox kpa en PS3:a snart men jag avvaktar d det "ryktas" om att en PS4:a snart ska komma
Hoppas du frstr ironin...
Citera
2008-07-02, 19:35
Medlem
Jag har krt OS X ett bra tag p min AMD-maskin och ja, det smiskar Windows hrt och lnge.

Stabilt? OS X r lika stabilt p en Hackintosh. Skillnaden r att det kan vara klurigt att f systemet att acceptera viss hrdvara.

XPS 1530:

+ Skrmen.
+ Dubbelt s mycket RAM och HD som standard.
+ Separat grafik.
+ P-platsen-service.

- Endast Vista. Det finns inte ens XP-drivare att ladda ner frn Dell.

MacBook:

+ OS X.
+ Man r inte lst till ett system.
+ Hgre andrahandsvrde.

- Skrmen.
- Integrerad grafik.

Har lst mycket om hur MacBookarna strular, men vet inte om Dell strular mindre egentligen.
Citera
2008-07-03, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryme4u
Instmmer med argumenten fr och emot. Men jag kper inte riktigt ditt argument till att avst kp nu. Det mste vl frmst bero p nr du behver den?
F s ska jag ox kpa en PS3:a snart men jag avvaktar d det "ryktas" om att en PS4:a snart ska komma
Hoppas du frstr ironin...

Visst, behver man en dator imorgon s r det vl bara att kpa en.

Citerar frn Idg:

"AppleInsider rapporterar att det nu verkar st klart att nsta uppgradering av Macbook Pro och Macbook kommer under det tredje kvartalet, allts ngon gng mellan juli och september."

Vi r ju inne i det tredje kvartalet s det ska ju komma en uppdatering nr som helst, om artikeln stmmer. Jag skulle grma mig som fan om Macbooken uppdaterades en vecka efter att jag kpt en iaf

Men jag frstr hur du resonerar
Citera
2008-07-03, 22:47
Medlem
Citat:
Visst, behver man en dator imorgon s r det vl bara att kpa en.

Citerar frn Idg:

"AppleInsider rapporterar att det nu verkar st klart att nsta uppgradering av Macbook Pro och Macbook kommer under det tredje kvartalet, allts ngon gng mellan juli och september."

Vi r ju inne i det tredje kvartalet s det ska ju komma en uppdatering nr som helst, om artikeln stmmer. Jag skulle grma mig som fan om Macbooken uppdaterades en vecka efter att jag kpt en iaf

Men jag frstr hur du resonerar

ppet kp is the shit?
Citera
2008-07-04, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wannabeee
ppet kp is the shit?

Hehe, tnkte inte s lngt, men ndra till en mnad d
(man fr vl 14 dagars ppet kp antar jag?)
Citera
2008-07-04, 11:58
Medlem
Citat:
Hehe, tnkte inte s lngt, men ndra till en mnad d
(man fr vl 14 dagars ppet kp antar jag?)

14 Dagar r standard om du kper p postorder. (Jag har kpt laptop och returnerat utan bekymmer via Dusitin)
Sen vet jag inte hur de stora kedjorna stller sig till liknande typ Onoff, Siba, Elgiganten som vl brukar ha 30 dagars ppet kp? Du kan ju alltid vara frbi och stlla "dumma frgor" s fr du se vad de sger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in