Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-02, 08:46
Medlem
Jag ska införskaffa en laptop och vet inte vilken jag ska välja. Hur står sig MacBook mot Dell XPS kvalitetsmässigt? Man får dubbelt så mycket minne (både HD och RAM) och bättre skärm för samma peng.

Har ju läst om alla failande MacBooks, men hur pålitlig är en XPS?

Jag vill hemskt görna köra OS X men det verkar lite klurigt att få allt att funka på XPS:en (speciellt wifi). Det är dock väldigt lätt att byta hårddisken så jag skulle kunna ha en extra att experimentera med. Tyvärr är Vista det enda system som officiellt stöds.
Citera
2008-07-02, 09:38
Medlem
cammos avatar
Vill du köra Mac OS stabilt, köp en Mac.
Citera
2008-07-02, 13:52
Medlem
PetterBlues avatar
Jag var i exakt samma sits för ~10 månader sedan, men jag valde en Dell XPS 1330 då jag kände att man fick mer dator för pengarna. Enda problemet jag haft var (ofrivilligt) självförvållat. Jag hade gjort ett eget energischema (då datorn fortsatte vara igång då jag stängde locket) och glömde att byta innan jag stoppade ner den i väskan
Det enda jag kan klaga på är egentligen att XPS-supporten är i england och man får prata med Indier som inte kan engelska. När dom tjorvat klart så skickade dom en lokal tekniker som hämtar datorn, fixar den, och kommer tillbaka dagen efter. Fick nytt moderkort och skärm.

Trots denna lilla incident så är jag väldigt nöjd med min XPS och rekommenderar ett köp. Förstår inte detta gnäll över Vista dock. Jag sitter dagligen vid Mac och PC, och jag tycker inte att Vista funkar sämre än OSX.
Citera
2008-07-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Jag ska införskaffa en laptop och vet inte vilken jag ska välja. Hur står sig MacBook mot Dell XPS kvalitetsmässigt? Man får dubbelt så mycket minne (både HD och RAM) och bättre skärm för samma peng.

Har ju läst om alla failande MacBooks, men hur pålitlig är en XPS?

Jag vill hemskt görna köra OS X men det verkar lite klurigt att få allt att funka på XPS:en (speciellt wifi). Det är dock väldigt lätt att byta hårddisken så jag skulle kunna ha en extra att experimentera med. Tyvärr är Vista det enda system som officiellt stöds.

Finns nog lika många bra som dåliga sidor med respektive, beroende på vem du frågar och vad du prioriterar. I slutet är det ändå du som bestämmer.
Jag köpte en Macbook för den har mkt bra kvalitet, design, batteritid och så är OSX mkt mkt bättre än väntat! Jag har nyligen fått en Dell Latitude D630 med Vista och att jämföra Vista med OSX är verkligen inte rättvist, OSX är så mkt stabilare, snyggare, bättre etc. För att inte tala om alla Vista krascher som man helt "saknar" på OSX. En annan fördel med Macbook är att du kan ju köra windows om du ändå vill via Parallels och Bootcamp.
Ang wifi vet jag inte riktigt vad du menar? Lättare inställningar än dem i OSX får du nog leta efter. Ang. byta minnen eller HD på en Macbook så kolla på youtube, busenkelt!
Så törs du prova Mac så gör det! Vill du köra på med windows så gör det...

Jo jag gillar OSX aningen bättre än vista, men de kanske ni redan fattat
Citera
2008-07-02, 15:19
Medlem
Buckners avatar
Utan vidare motivering, köp en MacBook och du kommer inte ångra dig!
Citera
2008-07-02, 15:34
Bannlyst
Jag står inför exakt samma dilemma. Väljer mellan vanlig Macbook eller en XPS 1330.

Jag kommer nog välja en Macbook för att ge den en chans. Se om den är så jävla bra som alla säger.

Men jag lovar att hela den här tråden kommer fyllas med "köp Mac"-argument eftersom den ligger i Mac-forumet...

Edit: Det ryktas om att de ska uppdatera Macbooken snart. Jag kommer nog vänta tills de uppdaterar Macbooken innan jag köper - oavsett om det är 2 eller 12 månader dit. Vill inte köpa en Macbook för att se att de uppdaterar den månaden senare.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.162206
Senast redigerad av CHC 2008-07-02 kl. 15:40.
Citera
2008-07-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Jag står inför exakt samma dilemma. Väljer mellan vanlig Macbook eller en XPS 1330.

Jag kommer nog välja en Macbook för att ge den en chans. Se om den är så jävla bra som alla säger.

Men jag lovar att hela den här tråden kommer fyllas med "köp Mac"-argument eftersom den ligger i Mac-forumet...

Edit: Det ryktas om att de ska uppdatera Macbooken snart. Jag kommer nog vänta tills de uppdaterar Macbooken innan jag köper - oavsett om det är 2 eller 12 månader dit. Vill inte köpa en Macbook för att se att de uppdaterar den månaden senare.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.162206

Instämmer med argumenten för och emot. Men jag köper inte riktigt ditt argument till att avstå köp nu. Det måste väl främst bero på när du behöver den?
FÖ så ska jag oxå köpa en PS3:a snart men jag avvaktar då det "ryktas" om att en PS4:a snart ska komma
Hoppas du förstår ironin...
Citera
2008-07-02, 19:35
Medlem
Jag har kört OS X ett bra tag på min AMD-maskin och ja, det smiskar Windows hårt och länge.

Stabilt? OS X är lika stabilt på en Hackintosh. Skillnaden är att det kan vara klurigt att få systemet att acceptera viss hårdvara.

XPS 1530:

+ Skärmen.
+ Dubbelt så mycket RAM och HD som standard.
+ Separat grafik.
+ På-platsen-service.

- Endast Vista. Det finns inte ens XP-drivare att ladda ner från Dell.

MacBook:

+ OS X.
+ Man är inte låst till ett system.
+ Högre andrahandsvärde.

- Skärmen.
- Integrerad grafik.

Har läst mycket om hur MacBookarna strular, men vet inte om Dell strular mindre egentligen.
Citera
2008-07-03, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryme4u
Instämmer med argumenten för och emot. Men jag köper inte riktigt ditt argument till att avstå köp nu. Det måste väl främst bero på när du behöver den?
FÖ så ska jag oxå köpa en PS3:a snart men jag avvaktar då det "ryktas" om att en PS4:a snart ska komma
Hoppas du förstår ironin...

Visst, behöver man en dator imorgon så är det väl bara att köpa en.

Citerar från Idg:

"AppleInsider rapporterar att det nu verkar stå klart att nästa uppgradering av Macbook Pro och Macbook kommer under det tredje kvartalet, alltså någon gång mellan juli och september."

Vi är ju inne i det tredje kvartalet så det ska ju komma en uppdatering när som helst, om artikeln stämmer. Jag skulle gräma mig som fan om Macbooken uppdaterades en vecka efter att jag köpt en iaf

Men jag förstår hur du resonerar
Citera
2008-07-03, 22:47
Medlem
Citat:
Visst, behöver man en dator imorgon så är det väl bara att köpa en.

Citerar från Idg:

"AppleInsider rapporterar att det nu verkar stå klart att nästa uppgradering av Macbook Pro och Macbook kommer under det tredje kvartalet, alltså någon gång mellan juli och september."

Vi är ju inne i det tredje kvartalet så det ska ju komma en uppdatering när som helst, om artikeln stämmer. Jag skulle gräma mig som fan om Macbooken uppdaterades en vecka efter att jag köpt en iaf

Men jag förstår hur du resonerar

Öppet köp is the shit?
Citera
2008-07-04, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wannabeee
Öppet köp is the shit?

Hehe, tänkte inte så långt, men ändra till en månad då
(man får väl 14 dagars öppet köp antar jag?)
Citera
2008-07-04, 11:58
Medlem
Citat:
Hehe, tänkte inte så långt, men ändra till en månad då
(man får väl 14 dagars öppet köp antar jag?)

14 Dagar är standard om du köper på postorder. (Jag har köpt laptop och returnerat utan bekymmer via Dusitin)
Sen vet jag inte hur de stora kedjorna ställer sig till liknande typ Onoff, Siba, Elgiganten som väl brukar ha 30 dagars öppet köp? Du kan ju alltid vara förbi och ställa "dumma frågor" så får du se vad de säger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in