• 1
  • 2
2008-07-02, 08:31
Medlem
Tydligen så hjälpte det inte att formatera datorn.. är fortfarande kvar någon slags troja. Det ser jag när jag kör ad-aware. Går inte surfa på nätet normallt för den vill stänga ner sidor hipp som happ. Strular lite nu och då med saker.. får upp något felmeddelande när jag startar datorn om nått rundll.
Citera
2008-07-02, 08:43
Medlem
låter som en riktig elak trojan, för mig har det alltid fungerat o formatera datorn, kanske den har spridit sig till andra hårddiskar.. eller laggt sig i bios om det är möjligt, då får du flasha om bios.
Citera
2008-07-02, 08:49
Medlem
ok.. förstod inte riktigt vad du menade nu men :P är inte så datakunnig.. att jag ens lyckades formatera datorn är jag väldigt stolt över... är nästan omöjligt för mig att veta vart det är... =\
Citera
2008-07-02, 08:54
Medlem
och en sak till.... det kommer bara fram ibland.. som nu när jag sökte för en timma sen så hittade den detta troja-virus, vad det nu var för något... och nu när jag sökte med ad-aware igen så hittar den inget troja. Bara spywares. Är det så att jag lyckas ta bort det men det kommer tillbaka efter ett tag? och hur då?
Citera
2008-07-02, 08:56
Medlem
Goosks avatar
Du behöver ett antal stora grävmaskiner, lastbilar och arbetare. Det går men kommer ta mycket tid att få bort all jord och gamla stenar som finns där. Om du behöver veta mer finns mer information om Troja här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Troja

Om det däremot är en trojan du pratar om är tillvägagångssättet annorlunda.
Citera
2008-07-02, 08:58
Medlem
orka med lustigheter. folk fattar vad jag menar endå
Citera
2008-07-02, 09:27
Medlem
prova med att lägga in spybot search & destroy, o scanna med det. gratis program mot trojaner o annat skräp.

om du inte är så data kunnig så skall du inte försöka flasha bios, för då är risken stor att din dator inte startar up. tror inte att trojanen har angripit bios.

här hittar du spybot http://www.safer-networking.org/sv/index.html
Citera
2008-07-02, 12:56
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goosk
Du behöver ett antal stora grävmaskiner, lastbilar och arbetare. Det går men kommer ta mycket tid att få bort all jord och gamla stenar som finns där. Om du behöver veta mer finns mer information om Troja här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Troja

Om det däremot är en trojan du pratar om är tillvägagångssättet annorlunda.

Fast det mest effektiva sättet var tydligen att bygga en stor trähäst
Citera
2008-07-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet85
Tydligen så hjälpte det inte att formatera datorn.. är fortfarande kvar någon slags troja. Det ser jag när jag kör ad-aware. Går inte surfa på nätet normallt för den vill stänga ner sidor hipp som happ. Strular lite nu och då med saker.. får upp något felmeddelande när jag startar datorn om nått rundll.

XP?
Installerar du antivirus och brandvägg innan du ger dig ut på internet med ett oskyddat operativsystem? Se till åtminstone och ha sp2 brandvägg aktiverad som standard och snabbt hämta uppdateringar från windows update innan du surfar på andra sidor.

Installera nu brandvägg om du saknar sådant och SuperAntiSpyware och genomsök datorn.
http://www.personalfirewall.comodo.c..._firewall.html
http://www.superantispyware.com/supe...freevspro.html
Citera
2008-07-02, 14:05
Medlem
Exabytes avatar
En viktig fråga i det här sambandet är ju; sitter du i ett nätverk med andra datorer?
Om du gör det så är det mycket möjligt att det är ett virus som sprider sig genom nätverket och infekterar din dator direkt efter formatering.

Är XP-skivan du installerar med en äkta XP-skiva, eller är den bränd?
Om den är bränd så är det möjligt att en trojan följer med i installationen.
Prova då att ladda ner en annan release eller att installera en äkta XP.
Citera
2008-07-02, 15:11
Medlem
När jag installerade Xp så började jag köra med dennes egen brandvägg.. men den är ju rätt klen. Men har alltid kört med den och aldrig haft problem. Men installerade nu brandväggen som du länkade till, tack! Superantispyware har jag installerat och kört några gånger men tycker inte den gjort så mycket.. tar bort ungefär som ad-aware.. även kört spybot.

Har installerat de uppdateringar som gick men den måste jag visa att jag har en äkta XP vilket jag inte har... så kan ej installera fler uppdateringar. Fick aldrig tag på "mublinder" som jag blev rekomenderad tidigare i tråden. Sökte massvis igår men kom bara fram till en massa skit.

Nepp sitter ej på nätverk och har ej äkta XP. Den brända skivan har funkat bra förr så det är inte den det är virus på iallafall.
Citera
2008-07-02, 15:22
Medlem
brianmolkos avatar
Man ska väl ha nätverkskabeln utdragen när man börjar installera XP ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in