• 1
  • 2
2008-07-02, 04:11
Bannlyst
Hej!

Jag undrar om någon sitter på lite listor med statistik över mord i Sverige?
I mitt fall letar jag (eller om någon vet) efter hur många mord som begås i Stockholm per år?

Jag har googlat efter det, men inte fått fram något konkret. Jag har även sökt på flasbhack utan att ha hittat något.

Det begås mer mord i vårat land än vad nyheterna någonsin tar upp, vilket man förstår då många nog skulle bli alldeles för deprimerade utav det.
Läser lite tex på BBC där dom skriver om ungdomsmorden speciellt, och verkligen protesterar mot det våld som finns där.

Men å andra sidan så är det ungdomsmord (folk under 20 om jag inte missminner mig? enligt dem alltså) och är väl också varför dom skriver så mycket om det.

Vad jag vet så var vårat Sverige väldigt laglöst för några år sedan med upp mot 10 mord per 100,000 invånare. Nu vet jag inte hur det ligger till.

Tror ni att man kan motarbeta onödiga mord som begås med hjälp av media som tar upp mycket mer än vad dom redan gör? Ungefär som dom gör i Storbritannien just nu gällande ungdomsmorden. Det händer mycket mer än vad vi någonsin kommer att få läsa på aftonbladet eller expressen.

Nå, låt oss se själva.
Vi börjar med storstäderna, och jag letar efter statistik över mord per år i Stockholm. Någon som vet hur många som begås?

Enligt wikipedia:
Det begås i Sverige ungefär 100 mord per år. Det vanligaste mordvapnet i Sverige är kniv. Ungefär 20 av dessa mord sker i nära relationer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord

Enligt DN:
Mord i Sverige

• Varje år mördas omkring 100 personer i Sverige.

• 15 mord är ouppklarade.

I 70 fall känner offer och gärningsman varandra.

• I 15 fall är de obekanta för varandra.

• I de fall offer och gärningsman är obekanta för varandra:
- En tredjedel sker i samband med något annat brott, exempelvis rån eller inbrott.
- En tredjedel är så kallade bagatellmord. De kan ske i samband med ett plötsligt bråk, exempelvis om någon känner sig förolämpad i en krogkö.
- Resterande tredjedel är sexualmord, hatbrott och rena överfallsmord som de uppmärksammade morden i Åkeshov och Gamla stan.
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/a...1&minor=181238
Senast redigerad av radikal08 2008-07-02 kl. 04:16.
Citera
2008-07-02, 04:21
Medlem
truperts avatar
Menar du mord som i just mord, eller även dråp och misshandel som leder till dödsfall?
Citera
2008-07-02, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Menar du mord som i just mord, eller även dråp och misshandel som leder till dödsfall?

Just det, bra att du ställde denna fråga. Jag menar även dråp och misshandel som leder till dödsfall!
Citera
2008-07-02, 04:29
Medlem
truperts avatar
Citat:
En genomsnittlig vecka anmäldes 5 mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång ... och 4 fall av vållande till annans död.
http://www.scb.se/templates/pressinfo____224366.asp

Kan ju börja på Sverige för att sedan se hur stor del som sker i stockholm.

Lite grovt räknat
50 x 5 + 50 x 4 = 250 + 200 = 450st mord, dråp, missahandel med dödlig utgång och vållande till annans död.

Siffrorna skiljer sig lite från de du hittade, de kanske enbart räknat på mord? Vållande till annans död står ju för 200 av de 450 dödsfallen.

Eller har de kanske räknat "misshandel med dödlig utgång" och "vållande till annans död" på samma?

Exakt citat:
Citat:
100 bilstölder om dagen
En genomsnittlig vecka anmäldes 5 mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång. Samtidigt anmäldes 1 481 fall av misshandel och 4 fall av vållande till annans död. Vidare anmäldes 234 sexualbrott varav 81 våldtäkter. 702 bilstölder och 1 282 cyklelstölder anmäldes medan drygt 1 000 berusade personer omhändertogs och 200 personer fick gå i fängelse.

Nu hittade jag något här:
År 2007
Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång i Stockholms län:
71 st totalt antal anmälda brott
därav begågna utomlands 3 st
antal brott per 100 000 (av medelfolkmängden) 4 st
Mot kvinna 20 st
Mot man 51 st
Försök till mord eller dråp (antal anmälda) 255 st

Vållande till annans död 41 st
I samband med trafikolycka 16 st
I samband med arbetsplatsolycka 5 st
Övriga fall 20 st

källa:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...ar=2007&type=1
Senast redigerad av trupert 2008-07-02 kl. 04:38.
Citera
2008-07-02, 04:38
Bannlyst
Citat:
http://www.scb.se/templates/pressinfo____224366.asp

Kan ju börja på Sverige för att sedan se hur stor del som sker i stockholm.

Lite grovt räknat
50 x 5 + 50 x 4 = 250 + 200 = 450st mord, dråp, missahandel med dödlig utgång och vållande till annans död.

Siffrorna skiljer sig lite från de du hittade, de kanske enbart räknat på mord? Vållande till annans död står ju för 200 av de 450 dödsfallen.

Eller har de kanske räknat "misshandel med dödlig utgång" och "vållande till annans död" på samma?

Exakt citat:

Juste! Så dessa siffror som du grovt räknade ut var för Sverige? Men vart fick du siffran femtio ifrån? Jag har nyligen kommit hem från jobbet så hjärnan är inte på topp, om man får skylla ifrån sig?

Och ja, länkarna jag citerade handlade enbart om mord.

Det som fick mig att intressera mig över detta var just pga alla "mord" som begås i London, alla ungdomsmord som egentligen är dråp. Tidningarna skriver dock mord för att få fler att läsa artiklarna tror jag.

Det fick mig att börja tänka på hur mycket som begås här, då jag från flera håll har läst och även hört att det begås så mycket skit här som tidningarna väljer att inte skriva om. Därför tror jag, att om vi i Sverige (-precis som i England) börjar skriva om dessa dråp som begås i Sverige så skulle många må väldigt dåligt för att det är nog mycket fler än vi kan ana.
Senast redigerad av radikal08 2008-07-02 kl. 04:40.
Citera
2008-07-02, 04:39
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Juste! Så dessa siffror som du grovt räknade ut var för Sverige? Men vart fick du siffran femtio ifrån? Jag har nyligen kommit hem från jobbet så hjärnan är inte på topp, om man får skylla ifrån sig?

Och ja, länkarna jag citerade handlade enbart om mord.

En genomsnittlig vecka...
52 veckor på 1 år. Räknade grovt på 50 veckor/år.
Citera
2008-07-02, 04:42
Bannlyst
Citat:

En genomsnittlig vecka...
52 veckor på 1 år. Räknade grovt på 50 veckor/år.

Tackar! Så låt oss säga att 450 personer mördas varje år (avsiktligt eller oavsiktligt (dråp)) i Sverige.. Hur många av dessa kan man tänka sig händer i Stockholm? Anledningen till att jag undrar just om Stockholm är då självklart för att jag har oturen att bo här.
Citera
2008-07-02, 04:47
Medlem
truperts avatar
Citat:
Tackar! Så låt oss säga att 450 personer mördas varje år (avsiktligt eller oavsiktligt (dråp)) i Sverige.. Hur många av dessa kan man tänka sig händer i Stockholm? Anledningen till att jag undrar just om Stockholm är då självklart för att jag har oturen att bo här.

Vet inte var min edit tog vägen i mitt tidigare inlägg, så tar det igen.

År 2007
71 st totalt antal anmälda brott*
Mot kvinna 20 st
Mot man 51 st

Vållande till annans död 41 st**

Övriga fall 20 st

källa:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...id=440&statsTy pe=100&statsCounty=01&Year=2007&type=1

*Jag antar att det är 71 st mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång
**Jag antar att det är 41 st vållande till annans död
Anmälningarna borde sorteras bort på så sätt att det blir en anmälan per dödsfall.

Edit:
http://www.bra.se/extra/measurepoint...5f07%255f3.pdf

På sidan 7 finns ett diagram över antalet antalet anmälda mord, dråp samt misshandel med dödlig utgång, åren 1975-2007.
Senast redigerad av trupert 2008-07-02 kl. 04:51.
Citera
2008-07-02, 04:51
Bannlyst
Citat:
Vet inte var min edit tog vägen i mitt tidigare inlägg, så tar det igen.

År 2007
71 st totalt antal anmälda brott*
Mot kvinna 20 st
Mot man 51 st

Vållande till annans död 41 st**

Övriga fall 20 st

källa:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...id=440&statsTy pe=100&statsCounty=01&Year=2007&type=1

*Jag antar att det är 71 st mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång
**Jag antar att det är 41 st vållande till annans död
Anmälningarna borde sorteras bort på så sätt att det blir en anmälan per dödsfall.

Tack! Nu när jag ser denna post så ser jag även din edit! Underbart! Skrämmande, men även bra! Svart på vitt!

Tänk om nu vår media i Sverige börjar skriva om dessa dråp, och även dråpförsök? Tror inte ni att vi skulle få en annan bild av vårt härliga land?
Går det att se hur många av dessa som var tonåringar?
Citera
2008-07-02, 06:52
Medlem
I stort sett alla mord rapporteras i media..

Brå har en förklaring på sin sida angående varför de redovisar fler mord än det faktiskt sker, och det är pga av tex: felanmälningar (när det finns misstanke om mord men som senare visar sig vara tex självmord) och dubbelanmälningar osv.

Jag skulle gissa på att det begås ca 25 mord varje år i Stockholms Län.
Och enligt detta så ligger vi i snitt med resten av VästEuropa när vi jämför mordstatistik.

Detta år känns det som att det vanligt lugnare är tidigare år dock.
Sverige ligger just nu på 59 mord och Stockholm ligger på 12 eler 14 mord hittils.
(åtminstone enligt vad media rapporterat)
Jämförbart med Köpenhamn som ligger på ca 10 (de senaste 2,3 åren har det annars varit en ganska stor skillnad mellan stockholm och köpenhamn, men inte i år)
Senast redigerad av Conando 2008-07-02 kl. 06:55.
Citera
2008-07-02, 08:59
Medlem
Citat:
Tackar! Så låt oss säga att 450 personer mördas varje år (avsiktligt eller oavsiktligt (dråp)) i Sverige..

Absolut inte. Det rör sig snarare om 100-150 fall per år.
Dessutom innebär inte dråp att mordet är oavsiktligt, snararare tvärtom.. För att det ska klassas som dråp innebär det att du går in för att mörda någon, men pga omständigheter klassas det som lindrigare än mord.

vållande av annans död = tex trafikolyckor och andra situationer där man inte har som uppsåt att döda någon, detta räknas inte som ett mord i något land.
Senast redigerad av Conando 2008-07-02 kl. 09:03.
Citera
2008-07-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conando
För att det ska klassas som dråp innebär det att du går in för att mörda någon, men pga omständigheter klassas det som lindrigare än mord.

Nja, du menar att man går in för att döda någon för att det skall klassas som dråp, ty om man går in för att mörda någon så klassas det som mord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in