• 2
  • 3
2008-07-13, 23:58
Medlem
jjflashs avatar
mina tips

Förutom att grilla karre så brukar jag göra Gulash eller plommonspäckad karre med gräddsås. Bägge 2 mycket goda
Citera
2008-11-02, 19:26
Medlem
Californias avatar
Vad tror ni om att späcka en benfri karré i bit med soltorkade tomater?
Citera
2008-11-02, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Vad tror ni om att späcka en benfri karré i bit med soltorkade tomater?
Det skulle jag personligen undvika. Köttet får en metallisk smak.

~Paul~
Citera
2008-11-02, 19:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
jag späckade en fransyska med vitlöksklyftor igår, vilket jag också tyckde gav en lätt metallisk smak. Går det att få en bra vitlökssmak utan att få den biverkningen? lägga med vitlöken i pannan, pressa den, och sen rubba in det i köttet?

eller kan det ha berott på tomatpuren jag hade i stekskyn?
Senast redigerad av stillton 2008-11-02 kl. 19:42.
Citera
2008-11-02, 19:55
Medlem
Californias avatar
Citat:

~Paul~
Ok! Bra att veta! Tack för snabbt svar!
Citera
2008-11-02, 20:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag späckade en fransyska med vitlöksklyftor igår, vilket jag också tyckde gav en lätt metallisk smak. Går det att få en bra vitlökssmak utan att få den biverkningen? lägga med vitlöken i pannan, pressa den, och sen rubba in det i köttet?

eller kan det ha berott på tomatpuren jag hade i stekskyn?
Nej, pressa inte vitlöken. Dela klyftorna i halvor, skär djupa fickor i steken och pressa ner dem. Ibland kan vitlöken ge metallisk smak när själva grodden början ge mitten av klyftan en grön anstrykning. Ta i så fall ut själva kärnan ur klyftorna eller använd solovitlök.

Tomatpuré i stekskyn låter inget vidare. Det kan mycket väl vara den detaljern som ger den något knepiga smaken. M a o, vilken av dessa två saker som är orsaken är svårt att veta eftersom det kan bero på båda två.

~Paul~
Citera
2008-11-02, 20:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Ok! Bra att veta! Tack för snabbt svar!
NP.

~Paul~
Citera
2008-11-02, 20:34
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Nej, pressa inte vitlöken. Dela klyftorna i halvor, skär djupa fickor i steken och pressa ner dem. Ibland kan vitlöken ge metallisk smak när själva grodden början ge mitten av klyftan en grön anstrykning. Ta i så fall ut själva kärnan ur klyftorna eller använd solovitlök.

Tomatpuré i stekskyn låter inget vidare. Det kan mycket väl vara den detaljern som ger den något knepiga smaken. M a o, vilken av dessa två saker som är orsaken är svårt att veta eftersom det kan bero på båda två.

~Paul~
gjorde i princip en rödvinssås som fick puttra med steken i ugnen. var inga mängder tomatpuré altså. kan ha varit vitlöken, var inte den färskaste direkt.
Citera
2008-11-02, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
gjorde i princip en rödvinssås som fick puttra med steken i ugnen. var inga mängder tomatpuré altså. kan ha varit vitlöken, var inte den färskaste direkt.
Jo, det kan vara troligt.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här