2008-07-02, 20:36
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Kan bara hålla med Q. Väljer du att äta gris så får du ju acceptera att det smakar gris. Eller har vi fel?

nja, man kan ju äta griskött för att det är mycket billigare att få en bit hyffsat mört kött av det slaget om man ändå inte är förtjust i en blodig biff.. många verkar ju äta totalt sönderstekt nötkött som om det vore falukorv.
Citera
2008-07-02, 22:06
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nja, man kan ju äta griskött för att det är mycket billigare att få en bit hyffsat mört kött av det slaget om man ändå inte är förtjust i en blodig biff.. många verkar ju äta totalt sönderstekt nötkött som om det vore falukorv.
Ärligt talat, vad menar du? Om man väljer griskött för att det är billigare än nötkött, fine, men vad har det för koppling till sönderstekt nötkött? Man får ju tillaga köttet på ett korrekt sätt. Sedan vad det smakar, ja det beror ju på en mängd olika saker. Köper man gris, så köper man gris och då kan det ju smaka gris. Vill man inte att det smakar gris bör man ju överväga om man kanske inte ska köpa gris. Då kan man ju köpa majskolvar, eller vad fan man vill istället.
Citera
2008-07-02, 22:47
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ärligt talat, vad menar du? Om man väljer griskött för att det är billigare än nötkött, fine, men vad har det för koppling till sönderstekt nötkött? Man får ju tillaga köttet på ett korrekt sätt. Sedan vad det smakar, ja det beror ju på en mängd olika saker. Köper man gris, så köper man gris och då kan det ju smaka gris. Vill man inte att det smakar gris bör man ju överväga om man kanske inte ska köpa gris. Då kan man ju köpa majskolvar, eller vad fan man vill istället.

det jag menar är att du sa att man bör acceptera att det smakar gris.. det leder till att han istället troligtvis beställer en well done oxfilé nästa gång han går på krogen. Det betyder i sin tur att han äter ett sönderstekt kött när han istället borde (som både du och jag tycker) äta en majskolv istället.. äsch.. får inte ihop logiken som jag vill här känner jag..

alltså.. om man inte har begäret efter den blodiga biffen jag pratar om men tycker att fläskkarré har en för tydlig grissmak även om det är grillat, så tycker jag inte att man ska tillaga en nötbit på det sättet (som tyvärr 70% av alla gör) bara för att det köttet inte råkar ha fläsksmaken som man vill undvika

därför tycker jag det är helt OK att tillaga fläskkött så det inte smakar fläsk istället för att förstöra det fina nötköttet

hoppas du fattar vad jag menar Slabadan, jag tror i grund och botten vi har samma åsikt om det här
Senast redigerad av stillton 2008-07-02 kl. 22:51.
Citera
2008-07-03, 14:14
Bannlyst
Citat:
Kan bara hålla med Q. Väljer du att äta gris så får du ju acceptera att det smakar gris. Eller har vi fel?

Nej självklart har ni inte fel, köper jag fläsk smakar det fläsk.
Men jag skulle vilja dra ner lite på själva fläsksmaken och känna lite andra smaker, för så som det är idag tar grissmaken över ALLA smaker och det smakar bara gris.

EDIT: Om jag låter förvirrad är det för att jag är vansinnigt bakis
Citera
2008-07-03, 15:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QKN123
Nej självklart har ni inte fel, köper jag fläsk smakar det fläsk.
Men jag skulle vilja dra ner lite på själva fläsksmaken och känna lite andra smaker, för så som det är idag tar grissmaken över ALLA smaker och det smakar bara gris.

EDIT: Om jag låter förvirrad är det för att jag är vansinnigt bakis

Smakar fläsket gris ska du nog fundera på att gå till en annan butik. Fläsk som säljs i svenska butiker brukar komma från djur som slaktas så unga att de inte hinner utveckla den typiska grissmaken. Men din handlare har tydligen lurat på dig en självdöd gammal galt.
Citera
2008-07-03, 17:08
Medlem
Cykelpumps avatar
Rimmat

Sprang på ett recept från gratisblaskan City

Rimma köttet minst 15 h innan grillning, till 600 g kött så använd 2 msk salt, 1 msk socker och 1 krm peppar. Blanda salt,socker och peppar i en påse. Fördela socker jämt över skivorna. Lägg i kyl 15 -24 h, vänd runt bitarna en gång under den tiden. Torka av bitarna innan goch sen upp på grillen. Efter grillning så strö på färska örtkryddor, ex persilja,timjanrosmarin

Till det körs ett dillsmör. 100 g smör, 1/2 dl dill och 1 tsk citronsaft.

Som tillbehör används dillpotatis som görs på kokt färskpotatis, 2 dl svarta och gröna oliver samt 1 ask cocktailtomater. Värm i pannan med olivolja och krydda med svartpeppar

Till det här rekommenderades ett rött vin, no 6996 Torres.

Jag köpte hela paketet och bjöd 10 pers på, smakade hur gott som helst och det sticker ut från den vanliga Kaj P marinerade karrén
Citera
2008-07-03, 23:50
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Jag jobbade en del på styckeri i mina unga år och samtidigt är gris och just fläskkarré det absolut godaste kött jag vet. Men köper man det direkt från styckeriet så smakar det inte gott, det får en tung grissmak som inte ens marinad rår på, grillar man köttet på en kolgrill släpper det oftast dock till förmån för kolsmaken.

För att slippa detta så bör köttet få vila eller så köper man yngre gris, då får det istället den fina grissmak som jag uppskattar så väl. Har man inte den möjligheten så får man ta till en rejäl marinad och helst av allt grilla köttet på en kolgrill. Med det insprängda fettet så passar karré ypperligt till just det.
Senast redigerad av Paladia 2008-07-03 kl. 23:53.
Citera
2008-07-07, 21:59
Medlem
Finns bara en enda sak man ska göra med fläskkarre

Stoppa den full med torkade plommon å sen in i ugnen!!!!
Citera
2008-07-07, 22:43
Medlem
Mortal Sins avatar
Lagade nyss nämnda kött idag, jag gned in mitt kött med röksalt, krossad rosépeppar, färsk salvia, dito dragon och lite olja. Grillade det sedan långsamt och mot slutet penslade jag på lite honung.
Eftersaltade med flingsalt.
Citera
2008-07-09, 11:44
Medlem
Qwerty88s avatar
En metod kan ju vara att marinera köttet först för att sedan grilla.

En marinad som jag gillar: olja, soja, vitlök, chili(färsk eller torkad spelar ingen roll), salt o peppar.

happy cooking
Citera
2008-07-10, 15:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Recept på helstekt (m ben):

Fräs upp en yta i smör; rikligt med salt, peppar, Santa Marias Vitlök/Örter alt någon cajun-krydda. Lägg i glasform tillsammans m ytterligare smörklick, något vatten, lite buljong, ett par vitlöksklyftor, vit balsamico och en stänk soja. Pudra över köttbiten med färsk timjan. Kör i ugnen på ca 175 grader, ös ofta! Plocka ut vid en temp av ca 77 grader - genomstekt utan att vara torrt. Gogget används som bas till en sås med kantareller (smörfräs dessa, tillsätt creme fraiche och gogget). Servera m ris och brysselkål.

Om du gör detta väl och har fått tag på en fin bit karré kommer du att undra varför denna kostar 39:- kronor kilot och oxfilén mer än tio gånger så mycket när det "borde" vara tvärtom!
Citera
2008-07-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Recept på helstekt (m ben):

Fräs upp en yta i smör; rikligt med salt, peppar, Santa Marias Vitlök/Örter alt någon cajun-krydda. Lägg i glasform tillsammans m ytterligare smörklick, något vatten, lite buljong, ett par vitlöksklyftor, vit balsamico och en stänk soja. Pudra över köttbiten med färsk timjan. Kör i ugnen på ca 175 grader, ös ofta! Plocka ut vid en temp av ca 77 grader - genomstekt utan att vara torrt. Gogget används som bas till en sås med kantareller (smörfräs dessa, tillsätt creme fraiche och gogget). Servera m ris och brysselkål.

Om du gör detta väl och har fått tag på en fin bit karré kommer du att undra varför denna kostar 39:- kronor kilot och oxfilén mer än tio gånger så mycket när det "borde" vara tvärtom!

Är inte 77 grader lite för mycket?
Tänkte att man tar ut den vid runt 67-70 grader i mitten, sen låter den stå under folie medans man gör sås på skyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in