Funderar på att flytta till en lägenhet som inte ligger så långt ifrån en kraftigt trafikerad motorväg. Tippar på att lägenheten ligger ca 100 meter från motorvägen. Det finns bullerstaket, men det lär väl dåna en hel del ändå? Har läst att blodtrycket kan påverkas av buller. Hur är det med luften. Har läst att barn som bor i närheten av motorvägar får sämre lungkapacitet, så jag antar att det inte är nyttigt för hälsan direkt.
Är det någon som bor i närheten av en motorväg som kan berätta hur det är?
Det finns väl ingen direkt hälsomässig fördel av att bo nära en motorväg, men 100 meter är relativt långt bort. När det gäller buller beror det på många faktorer, som t.ex. hur högt motorvägen går, ytor mellan vägen och huset osv. Men normalt borde det inte vara några problem inomhus (i alla fall inte om lägenheten är relativt ny). Däremot om fönstret är öppet eller du sitter på en balkong lär vägbullret höras.
När det gäller utsläpp kan jag bara spekulera i hur farligt det är. Fördelen med motorvägar är att de fordon som kör där borde ha varmkörda motorer och katalysatorer, vilket medför en kraftig reduktion av de farliga utsläppen. Jag tror att de farligaste utsläppen kommer på vintern då dubbdäck river upp asfalt och partiklar yr i luften.
Har bott vid en motorväg, inget jag kan rekommendera. Konstant buller om fönstret var öppet och skitig luft. Jag bodde på åttonde våningen c:a 2-300 meter bort från vägen och fick väldigt skitiga fönster på kort tid. Skitiga fönster är ju inte hela världen, men samma skit gick man ju och andades in dagarna i ända och det kan ju inte vara nyttigt i längden. Jag kan bara konstatera att jag aldrig, någonsin, kommer bo nära en motorväg igen.
Lugnt och lugnt. Det är fortfarande samma luft du andas. Jag har bott nära E4 i Stockholm under 3 år och mådde inte ett dugg dåligt av det (varken bullermässigt eller luftmässigt). Men under en ännu längre tid kan jag inte tänka mig att det är hälsosamt. Jag är dock varken läkare eller sitter på någon fakta. Utgår bara från sunt förnuft.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!