• 2
  • 3
2003-08-05, 17:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoA
Citat:
Ursprungligen postat av keepzir
Kan inte någon göra en bra beskrivning om vad åsiktsfrihet och yttrandefrihet är?

Verkar vara otroligt många här inne som har missförstått det hela.

Yttrandefrihet är INTE att kunna kalla någon "ditt jävla pucko" bara för att personen i fråga inte har samma åsikter som du.

Åsiktsfrihet är att kunna tänka att någon är "ett jävla pucko", bara för att personen i fråga inte har samma åsikter som du.

Åsiktsfrihet är att få tycka att någon är ett pucko. Helt rätt.

Yttrandefrihet ÄR dock att få kalla någon för pucko. Om det är min ärliga åsikt att någon är ett pucko så ska jag väl få uttrycka den åsikten.

Ja, du har rätt. Men tror du att meningen med Flashback's vilja till yttrandefrihet är att man ska få springa runt och kalla varandra kränkade ord och komma med personliga påhopp i diskussioner som inte gör annat än irriterar andra debattörer och läsare samt sabbar tråden?

Om du tror det kanske det är hög tid att tänka om.
Citera
2003-08-05, 17:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Yttrandefrihet ÄR dock att få kalla någon för pucko. Om det är min ärliga åsikt att någon är ett pucko så ska jag väl få uttrycka den åsikten.
Det kan man kanske tycka, men om vi ska kunna ha någorlunda nivå på diskussionerna här så får man nog vackert acceptera att det måste finnas enkla regler för hur man kan uttrycka sig. Hur viktigt är det att två eller flera personer ska ha rätten att kalla varandra allsköns oförskämdheter om det är på bekostnad av urspårade trådar och sakfrågor som totalt kommer bort? Alla förlorar ju på det.

Du anser kanske att du kan hålla en diskussion på en bra nivå även om du har fullständig frihet att skriva vad du vill. Problemet är att det - som du säkert har märkt - finns rätt många andra som inte har den gåvan. Om dessa släpps fria på ett forum som FB där det diskuteras mer eller mindre kontroversiella ämnen och folk ofta har väldigt olika åsikter kan man ju bara tänka sig hur det skulle sluta.

Som jag ser det handlar det alltså inte så mycket om att någon kanske blir sårad av en svordom. Det handlar om att inte döda trådarna helt enkelt.
Citera
2003-08-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkel
Modden Tim_hedlund upplever moddningen i Invandringsforumet som lite partiskt o undrar ju varför det ena går an men inte det andra.Om man då jämför med vad tex The punisher o Michey blev varnade för och att vissa får en tillsägelse bara så kan väl ingen säga att moddarna håller samma standard.

Det beror helt på hur allvarligt påhoppet är. Jag kan ju inte dela ut varningar för minsta småsak.

Tidigare händelser kan också spela roll, Cosmiq och Paddy har t.ex fått flera varningar tidigare.

Tim Hedlund är en ganska ny moderator, jag har modererat i ett år och vet vad som gäller. Jag stöder inte någon av de olika sidorna i invandringsdebatten mer än den andra, det kan du lita på.
Citera
2003-08-05, 19:04
äldre konto (old)
Ej medlem
Tims erfarenhet som modd har jag ingen aning om.Såg bara den tråd när han ifrågasatte varför vissa saker var ok o andra inte. Han borde väl dock modda efter samma regler som du iaf. Jag har dock inte reagerat på, att du Scepter skulle stöda nån speciell "sida" heller. Du kan väl ändå hålla med om att Micheys o The P varningar är just "småsaker" i jämförelse med dom andra ex jag tog upp o som varken blev tillsagda eller varnade:
Citat:
Citat:
Hörru din lilla hor unge tro inte att jag är en lite fjortis din fjant´jag knullar sönder dig är du vill!!!!!!!! Till er alla andra kan ni dra åt helvete trodde detta var ett seriöst forum men ser att det bara är en massa snorungar förutom cino som gav ett litet tips thx
Citat:
Men din lilla mammas Knullare hållkäften på dig enda vettiga här var juh xino och Shaka alla andra sug min KUK!!!
Citat:
ASP: Ge fan i att gnäll på rohypnol!!!!

Du vet inte skit vad du gojjar om din lilla räkmacka!!!
Du är en IDIOT!!!!!!
Jag är inte ute efter dig personligen Scepter, som du ibland verkar tro. Det jag sett av din moddning har överlag varit helt OK. Jag har själv PM-at dig vid tillfälle o fick bra respons på det. Jag tycker bara det är underligt att vissa blir varnade o andra inte ens tillsagda när "brott" begås. Men det är väl snarare andra moddar som ska vakna till lite mer o stävja det värsta, för det är inte just dina ämnen jag syftar på då. I ditt fall så är det väl just ovan nämda fall jag tyckt du varit lite väl hård, när det då på andra ämnen finns mkt värre. Men du håller iaf skapligt jämn nivå. mvh finkel
Citera
2003-08-06, 17:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ja, du har rätt. Men tror du att meningen med Flashback's vilja till yttrandefrihet är att man ska få springa runt och kalla varandra kränkade ord och komma med personliga påhopp i diskussioner som inte gör annat än irriterar andra debattörer och läsare samt sabbar tråden?

Nej, jag tror inte det är meningen med Flashback men jag ser det utan tvekan som en del av en diskussion att kunna ha olika åsikter, att då använda lite grövre ord än på pingstvännernas chattsida ser jag inte som ett problem.
Citera
2003-08-08, 14:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoA
Citat:

Nej, jag tror inte det är meningen med Flashback men jag ser det utan tvekan som en del av en diskussion att kunna ha olika åsikter, att då använda lite grövre ord än på pingstvännernas chattsida ser jag inte som ett problem.
Syftet med att varna för grovt språk är inte att sätta pinnar i hjulen för er vanliga användare, snarare den raka motsatsen!

Om du var med förr på FB konferenserna så skulle du vara glad vad den har övergått till idag.

Vi moderatorer syftar inte till att vara diaboliska översittare som varnar för varnandets skull utan snarare att hålla en jämn nivå på forumet och behålla nya användare och gamla.

Tänk dig att person X som är precis färsk på forumet kommer in och ställer en relativt enkel fråga.
Skulle du som ny på forumet helst vilja se ett svar som lyder:

1.
Citat:
Din jävla idiot, kan du ingenting eller jävla n00b fitta!!!!!!! :twisted: :twisted:

2.
Citat:
Gå in på w*w.astalavista.box.sk och sök efter ******* så kommer du finna vad du söker!

Jag personligen föredrar en ton som i exempel 2.

Jag kanske har hårddragit dessa exempel lite, men de förklarar likväl vad jag vill ha menat.

Kan man inte acceptera reglerna som är uppsatta på detta forum för att hålla diskussionerna på en bra nivå så har man fan ingenting här att göra.

Dessutom finns varningssystemet i det syftet att man ska få göra misstag.

Personligen har jag där jag moddar, första gången en varning endast via PM, andra gången varning via PM och i VARNINGS tråden och sista gången ryker man utan pardon!

Kan man inte behärska sig, så han man ingen annan att skylla än sig själv!

//MVH oGGo
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in